Jump to content
Annons

Yamaha Motif eller Korg Triton


Polder

Recommended Posts

🙂HjĂ€lp! 😛

Vad skulle vara det sjÀlvklara valet?

Jag tvekar mellan följande flaggskepp:

Yamaha Motif ES8 32.238:-

Roland Fantom X8 34.490:-

Korg Triton Extreme 88 32.500:-

Jag Àr ute efter bra tangenter (som alla tre har) Jag vill kunna spela live (jazz, pop, rock) men Àven producera allt frÄn jazz till trance.

Kunna ha bra överföring mellan synthen, ett andra klaviatur och datorn.

Midi och Audio!

NÄgon som har konkreta tips o rÄd? NÄn som har kanske varit i samma sits? Har ej lust att lÀgga trettiotusen pÄ nÄgonting man inte kommer anvÀnda!

Tack/Erik

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Skulle helt klart köpa Korg Triton extreme, den har allt.

Utom bra ljud.

Dylika dinosar Àr ganska otuffa om man ska vara Àrlig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skulle helt klart köpa Korg Triton extreme, den har allt.

Utom bra ljud.

Dylika dinosar Àr ganska otuffa om man ska vara Àrlig.

Menar du ljudet i sig, eller dom medföljande samplingarna, eller hur man rattar

ljudet ? Man kan ju om man har rÄd skaffa sig andra samplingsbibliotek typ

Akai mfl...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Menar du ljudet i sig, eller dom medföljande samplingarna, eller hur man rattar

ljudet ? Man kan ju om man har rÄd skaffa sig andra samplingsbibliotek typ

Akai mfl...

Men en synth för över 30,000:- borde ju för katten ha tillrĂ€ckligt bra ljud redan frĂ„n början, eller...? 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag jÀmförde Triton och Motif (de Àldre versionerna, ej ES eller Extreme) och valet föll pÄ Motif. Framförallt pianoljuden var oÀndligt mycket bÀttre. Tritons akustiska pianon Àr riktigt sunkiga.

Men saker och ting kan ju ha förÀndrats med de nya versionerna

/Jonas

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag valde mellan en Triton och en Motif...köpte en Motif 6 och Àr fortfarande vÀldigt nöjd med den som masterklaviatur och dom flesta ljud.

Men det Àr vÀl just ljuden som Àr en smaksak

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej jag har samma ilands problem som du.

Jag tror motif es har nÄgot bÀttre ljud, men Triton Extrem Àr bÀttre till elektronisk musik typ trance. Rolands Àr inte den dÄlig heller, och SRX expansions korten Àr enligt mig vÀl fyllda med bra ljud.

Det Àr ett mycket svÄrt val, har sjÀlv inte heller kunnat bestÀmma mig. men det lutar Ät en Triton Extrem. Jag gillar inte den dÄliga skÀrmen pÄ Motif ES och hade önskat att Triton Extrems skÀrm varit i fÀrg, Rolands workstation gÄr tyvÀrr bort för att jag har en MC-909a + world expansion SRX kort (mycket fin maskin).

Tipps! Kontakta Yamaha Sverige sÄ kan dom skicka en demo DVD pÄ nÀstan 3h till dig. Jag fick min DVD dagen efter jag frÄgade, det kallar jag första klass service. BRA Yamaha.

LÀngtar efter fler synpunkter pÄ dessa maskiner.

Med vÀnliga hÀlsningar

Stefan B Pettersson

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack! Det kallar jag snabba svar!

Okej jag har kommit vidare.

Roland har Äkt bort frÄn listan! Jag provspelade en idag (som nÄgon lÀngre upp i trÄden föreslog).

Det kĂ€nns allt för barnsligt o onödigt stora knappar mm... Nej det gĂ„r inte. 😉

Det fanns Triton Extreme ocksÄ. Kunde inte jÀmnföra med Motif ES pÄ direkten men jag tror att det finns tvÄ stora skillnader:

1) Som ovan skÀrmen pÄ Triton Àr överlÀgset. Fast sjÀlva upplÀgget av programet vinner MotifES.

2) ljuden i Triton Àr mycket baserat pÄ trance och space o dylikt. Fast bra Orgel ljud. MotifES Àr nog lite mer Allround

Det verkar som att Motifen Àr mer lÀtt arbetat...

HÄller ni med eller Àr jag inne pÄ fel spÄr?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag jÀmförde Triton och Motif (de Àldre versionerna, ej ES eller Extreme) och valet föll pÄ Motif. Framförallt pianoljuden var oÀndligt mycket bÀttre. Tritons akustiska pianon Àr riktigt sunkiga.

Men saker och ting kan ju ha förÀndrats med de nya versionerna

/Jonas

Kan bara hÄlla med ovanst, jag A/B testade Triton och Motif under 2-3 timmar i bÄde PA och studiomonitorer.

Och "enligt mina öron" kom jag fram till följande:

1. Tritons pianon lÄter inte alls lika naturligt och bra som Motifens..

2. SolostrÄkar och flöjter hade Triton inte en chans pÄ..

3. DÀremot upplevde jag att triton var vassare pÄ "elektroniska" ljud (synthar, FX mm)

4. Orglar var det nÀstan dött lopp pÄ.. men jag gillade Motifens bÀttre.

(mer stake i de distade orglarna, och aningen bÀttre leslie emulering)..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

🙂Tack 😉

RĂ€tta mig mig om jag inte uppfattar korrekt.

Det enda Korgen Àr bÀttre pÄ Àr Tekno voices eller FX sounds.

Om det verklgen Àr det enda sÄ finns det ingen tvivel.

Vad tyckte du, Brojd, om programmet i sjÀlva synterna?

Var dom lika bra finns det nÄgra fördelar/nackdelar om man stÀller bÄda mot varandra?

- Jag sÄg deras demo film frÄn Korgs hemsida. Hur kan man lancera en sÄn film?

- Kolla in yamahas introduktions film om Motif ES! ... lite skillnad kanske.

Jag tror jag börjar falla lite för Motif ES8 🙂

/Erik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Roland har Äkt bort frÄn listan! Jag provspelade en idag (som nÄgon lÀngre upp i trÄden föreslog).

Det kĂ€nns allt för barnsligt o onödigt stora knappar mm... Nej det gĂ„r inte.  😉

Ehh....Barnslig..? Stora knappar?

Var fĂ„r du barnslig ifrĂ„n? Är det alla de fina fĂ€rgglada bilderna? Och vad spelar det egentligen för roll?

Stora knappar mĂ„ste vĂ€l Ă€ndĂ„ bara vara ett plus vid t ex livespelningar sĂ„ att du inte stĂ„r och fnular och rĂ„kar fĂ„ in ett dragspel istĂ€llet för en flygel 🙂

Jag var pÄvÀg att köpa ett Fantom-XR ( rackmodellen ) för ett tag sedan för att den i mina öron hade de absolut bÀsta ljuden. Valde dock att köra pÄ mjukvara istÀllet. Men hade jag köpt hÄrdvara sÄ hade det blivit Roland ör hela slanten.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kolla oxÄ in svenska Clavias synthar, d kÀnns ju rÀtt med en synth som e byggd i stockholm. Har ingen sjÀlv men har en Elektro orgel/piano o det e riktigt bra.

Lyssna pÄ dom pÄ www.clavia.com.

Grymma grejer! 😄

Steffe

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

<b>Tack!</b>

Jag har bestÀmt mig! Det blir en Motif ES8

big_133829.jpg.

Det kÀnns mest prisvÀrt plus att den Àr överlÀgsen i studio samanhang.

Tack alla er för inlÀggen

Nu ska jag Ă„ka o handla!

<b>/Erik</b>

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Neeeej stopp!!! Roland Fantom!! INGET slÄr den i ljudkvalitet och flexibilitet idag... Jag lovar. Jag har jÀmfört alla tre. Roland Roland Roland.... klart grymmast!!

Man fÄr ju stÄnd av flygelljuden i den ju.... t ex....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

<b>Tack!</b>

Jag har bestÀmt mig! Det blir en Motif ES8

big_133829.jpg.

Det kÀnns mest prisvÀrt plus att den Àr överlÀgsen i studio samanhang.

Tack alla er för inlÀggen

Nu ska jag Ă„ka o handla!

<b>/Erik</b>

Utan tvekan rĂ€tt val enligt mina öron! 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

<b>hopp</b>

Jag fÄr nog lugna mig lite... testa men jag Àr jÀttesugen pÄ Motif!

Har hört mig för i studio vÀrlden o vart jag Àn frÄgade sÄ var det yamaha Motif Es som var högst plaverat pÄ listan!

Tack

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

JodÄ, visst gillar jag dem.

Men i trÄden frÄgades det om rÄd pÄ Triton, Motif och Fantom.

Vilken fÄr mig att stÀlla 2 frÄgor till dig.

1. Varför skulle vi rekommendera nÄgot helt annat nÀr Polder redan sett ut 3 synthar han vill ha info om?

2. Vilken Clavia synth tÀcker samma omrÄde och har liknande funktioner som ovanst. workstations?

😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
2. Vilken Clavia synth tÀcker samma omrÄde och har liknande funktioner som ovanst. workstations?

Ddrum 2?

😏

BrÄka inte med nooben nu.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

2. Vilken Clavia synth tÀcker samma omrÄde och har liknande funktioner som ovanst. workstations? 

Ddrum 2?

🙂

BrÄka inte med nooben nu.

Du Ă€r inte sĂ€rskilt förtjust i workstations va? 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😉Hej! 😄

Roligt att ni fortsÀtter diskutera detta Àmne utan att komma nÄnstans.

Jag har kommit sÄ langt att jag kan summera Ät er! Om nÄgon hÄller med eller just inte gör det sÄ Àr det bara att skicka ett inlÀgg!

Nr 1.

Yamaha Motif ES8Över lag klart bĂ€sta ljudkvalitet. MĂ„ngfald i ljud för alla genre och stilar. Enklast Midi/Audio interface. (GM+XG, mLan...).

LĂ€tt att jobba med förutom lite gammalmodig display 😛 . Otroligt mĂ„nga möjligheter i sĂ„ vĂ€l som live som i studion (större eller mindre). Samspelet med kvlaviaturet och grand piano ljudet kĂ€nns som en JĂ€tte Flygel i Royal Albert Hall!

Nr 2.

Roland Fantom X8

Bra ljud! Mindre bra Grand Piano! MĂ„nga sköna tekno o arpeggios. Bra sequenzer med översiktlig display. Otroligt krĂ„nglig interface 😆 ! (kanske en vane sak?) Ganska skönt klav men inte det bĂ€sta jag har testat! Stora blinkande knapper med trumljud gör att den kĂ€nns oseriös! TyvĂ€rr andra plats!

Nr 3.

Korg Triniton Extreme 88

Extremt dĂ„ligt piano ljud! Högre registret blir slagen av min gamla yamaha CS2X! minus 😆. Bra display. Touch screen o allt men krĂ„ngligt att leta ljud o vĂ€xla ljud! Interface kan man vĂ€lja singel o multimode stort nackdel! Har ej testat med dator, vill ej heller göra det! Kommer inte in i min studio!

Kom med invÀndningar, kommenterar eller jÀmnförelser!

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu Àr yamaha Motif ES8 pÄ vÀg till mitt hem!

Undrar om frugan fĂ„r plats hos mig lĂ€nge till 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...