Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som rubriken beskriver har ljudet från fläkten på min bärbara dator börjat låta starkare och oftare är när jag köpte den för ca ett och ett halvt år sedan. Är detta vanligt och finns det något man kan göra åt det?

Annons
Postat

Har du kollat vilka processer som är igång och hur mycket processorkraft de drar? Kan ju vara så att det är något program som ligger i bakggrunden och äter processor, vilket gör burken varmare och fläkten behöver jobba mer.

Använder du den på något annat ställe än du gjorde tidigare så att den får sämre luftgenomströmning? Är rumstemperaturen högre än normalt?

Finns många faktorer som spelar in. Damm kan ju också täppa till och hindra luftgenomströmningen.

Postat
Har du kollat vilka processer som är igång och hur mycket processorkraft de drar? Kan ju vara så att det är något program som ligger i bakggrunden och äter processor, vilket gör burken varmare och fläkten behöver jobba mer.

Använder du den på något annat ställe än du gjorde tidigare så att den får sämre luftgenomströmning? Är rumstemperaturen högre än normalt?

Finns många faktorer som spelar in. Damm kan ju också täppa till och hindra luftgenomströmningen.

Jag kollade nu cpuanvändningsmätaren och den står på 5-10 % ungefär hela tiden, nu när bara firefox är igång. Det borde väl vara ganska normalt?

Däremot så sitter det en del damm på själva fläktgallret vilket kanske gör att det låter mer, plus att luftgenomströmningen kanske blir sämre då, som du säger.

Nu när jag lyfte upp datorn så lugnade faktiskt fläkten ned sig lite så nåt med temperatur eller damm borde ju vara orsaken.

Har du några tips på hur man kan ta bort damm på ett smidigt sätt?

Postat

Såg nu även när jag stängde av datorn att det sitter en hel del damm på själva fläkten. Kan man få bort det på nåt hyfsat lätt sätt?

Postat

Jag köpte en billig men mycket effektiv USB-dammsugare från Teknikmagasinet. Ljudet i min laptop gick från kraftigt mullrigt till ett högvinande sus. Fick ut en hel del damm från fläktarna och märkte att en hel del av dammet var blött.

69 spänn. Två hastigheter, utbytbara munstycken.

//:debatt

Postat
Jag köpte en billig men mycket effektiv USB-dammsugare från Teknikmagasinet. Ljudet i min laptop gick från kraftigt mullrigt till ett högvinande sus. Fick ut en hel del damm från fläktarna och märkte att en hel del av dammet var blött.

Ok, tack för tipset! Hur menar du att det gick från kraftigt mullrigt till ett högvinande sus? Innan du rengjorde eller under tiden eller efteråt. Ursäkta om jag är lite trög. Klockan är tio i sex på morgonen.

Har du lust att länka till produkten på deras sida förresten?

Postat (redigerat)

Tja man kan ju "Googla först och fråga sen".. Sen kan ju tryckluft på sprejburk vara bra att ha också.. sånt kan man hitta på typ Clas ohlson eller eller på http://www.kjell.com/ på sistnämnda lär du hitta USB dammsugare också.. 😉

Fast en sak som förvånar mig lite är att datorns CPU behöver 5~10 % med bara FireFox i gång.. Det är mycket det.. Kanske som så att du har nån slags minnesslukande antivirusprogramvara eller nåt.. Du kan ju se med taskmanager vad som slukar processor.. Låter onaturligt mycket med nästan 10% i alla fall. 😲

Ok, tack för tipset! Hur menar du att det gick från kraftigt mullrigt till ett högvinande sus? Innan du rengjorde eller under tiden eller efteråt. Ursäkta om jag är lite trög. Klockan är tio i sex på morgonen.

Redigerat av hegobald
Postat

Sorry, min laptop är kass och länkningen funkar inte, jag får upp ftp-fel hela tiden. Men den jag köpte finns på Teknikmagasinet iaf.

Skriv in "dammsugare" i sök hos dem.

:rolleyes:

Postat
Tja man kan ju "Googla först och fråga sen".. Sen kan ju tryckluft på sprejburk vara bra att ha också.. sånt kan man hitta på typ Clas ohlson eller eller på http://www.kjell.com/ på sistnämnda lär du hitta USB dammsugare också.. 🙂

Fast en sak som förvånar mig lite är att datorns CPU behöver 5~10 % med bara FireFox i gång.. Det är mycket det.. Kanske som så att du har nån slags minnesslukande antivirusprogramvara eller nåt.. Du kan ju se med taskmanager vad som slukar processor.. Låter onaturligt mycket med nästan 10% i alla fall. 🙂

Klart man kan googla, men jag ville ju veta precis vilken han hade använt eftersom den tydligen var bra.

Bra tips med tryckluft på sprejburk, det måste jag absolut testa.

Apropå cpumätaren så har min dator en del irriterande spyware just nu så det är nog inte så konstigt egentligen. Skall återställa min dator snart så då löser det sig nog.

Postat

Använd absolut INTE tryckluft på sprayburk!! Hur ska du få UT dammet har du tänkt dig? Med en sådan sprayburk, som jag också har, åker ju dammet in i laptopen istället! Du ska ju suga UT det!!

Angående ljudet från laptopen så var det mullrigt dovt innan rengöringen och efter rengöringen var det ett högvinande ljust ljud från laptopen som inte var lika volymhögt. Under själva rengöringen tänkte jag inte på något särskilt ljud, mer än att det var det från dammsugaren som hördes mest då.

Fläktbladen kan rotera snabbare utan damm i vägen, och snurrar därför fortare och låter därför ljusare. En högre frekvens helt enkelt.

😄

Postat
Använd absolut INTE tryckluft på sprayburk!! Hur ska du få UT dammet har du tänkt dig? Med en sådan sprayburk, som jag också har, åker ju dammet in i laptopen istället! Du ska ju suga UT det!!

Angående ljudet från laptopen så var det mullrigt dovt innan rengöringen och efter rengöringen var det ett högvinande ljust ljud från laptopen som inte var lika volymhögt. Under själva rengöringen tänkte jag inte på något särskilt ljud, mer än att det var det från dammsugaren som hördes mest då.

Fläktbladen kan rotera snabbare utan damm i vägen, och snurrar därför fortare och låter därför ljusare. En högre frekvens helt enkelt.

😮

Ok, då förstår jag vad du menar. Angående tryckluften så tänkte jag på att det ju kan vara svårt att få bort damm enbart genom att suga, så det kanske skulle underlättat med några luftstötar först och sedan suga bort det. Men det kanske är en dum idé.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.