Jump to content
Annons

Hmm dax att lägga ner?


anarkisten1 (oregistrerad)

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)

Om man tänker efter så blir det lite komiskt för man ska lägga ner en jäkla massa tid på utbildning och helst en jäkla massa pengar på att fixa utrustning som kan återge en eller flera toner på skiva som det låter på riktigt. Är det inte bättre att bara lira den/dom då istället, det måste ju rimligtvis vara mycket billigare och gå mycket fortare att komma till skott 🙂 . Ur ett perspektiv där skivbranschen går på knäna och världen svämmas över av billig hemstudioutrustning som inom ett par år förmodligen/hoppningsvis lekande lätt till 99,99% fixar att återge musik som den låter inspelad av proffs i proffsstudios ja det är kanske dax att bilda band grabbar och tjejer 😄 . Local heroes kan det vara nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det är bara att fortsdätta knåpa musik

ju mer du lägger på det betyder antagligen att det är mer viktigt för dig

och det kommer antagligen låta bättre..

drivkraften att nå sina visioner är det viktigaste enligt mig

och det kan man göra med en videokamera mick från sin mors gammla videokamera & en skolgitarr

med 5 strängar & en spricka genom kroppen typ..

jag kan inte med säkerhet peka ut någon musiker som är utbildad & därför gjort bra musik..

det vore roligt att få exempel??

keep on rockin!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tänker efter så blir det lite komiskt för man ska lägga ner en jäkla massa tid på utbildning och helst en jäkla massa pengar på att fixa utrustning som kan återge en eller flera toner på skiva som det låter på riktigt. Är det inte bättre att bara lira den/dom då istället, det måste ju rimligtvis vara mycket billigare och gå mycket fortare att komma till skott 🙂 . Ur ett perspektiv där skivbranschen går på knäna och världen svämmas över av billig hemstudioutrustning som inom ett par år förmodligen/hoppningsvis lekande lätt till 99,99% fixar att återge musik som den låter inspelad av proffs i proffsstudios ja det är kanske dax att bilda band grabbar och tjejer 😄 . Local heroes kan det vara nåt?

Jag har spelat i band sen 1972. Senaste 10 åren har jag även spelat ensam, byggt bakgrunder, det har tagit kanske tusentals timmar och har varit ganska kul. Men att spela i band är ju mycket roligare, går inte att jämföra. I ett band länkas man ihop av en osynlig tråd som gör att man får inspiration och ideér från de andra.

Har ni aldrig spelat i band tycker jag absolut att ni måste försöka få igång ett sånt. Jag märker att jag blir helt insnöad om jag enbart mixtrar för mig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

En outbildad musiker är en fri musiker! 😄

Apropå att lira i band kontra att spela in ensam så har ju båda delarna sina sidor.

När man lirar in ensam så slipper man komprimissa och kan "kanske" få fram mer personliga saker. Men å andra sidan så kan ett band naturligtvis bli som ett pussel där man skulle sakna en bit om den inte fanns där.

Tillbaka till ämnet skolning så vet jag en hel bunt med musiker som helt klart har dragit nytta att gått olika musikutbildningar som dom sedan själva har byggt vidare på. Om ingen lärde sig av någon annan någonsin skulle vi alla fortfarande på sin höjd spela trumma på magen. 🙂

Om man sedan pratar om att lära sig sin studio utrustning så måste jag säga att det vore mycket bättre om man slapp det och kunde koncentrera sig på att spela och det var väl det som var andemeningen i ditt inlägg?

Precis som du säger så tar det tid och kostar pengar. Dessutom måste man helt plötsligt lära sig en massa nya instrument för att bli "en mans" studio.

Så jag håller med dig att vore bättre att bara spela. 🙂 (Om jag bara sen kände någon med en dyr studio och kunskap som sen ville spela in mig gratis hehe).

Det är också sant att musikprogram av olika slag blir bättre med en hastighet som gör att man funderar om människor överhuvudtaget kommer att ingå i processen att göra musik om 25 år. Det finns en risk att datorer gör låtar i samma stund du vill höra dom i den stil och tempo som du väljer.

Vill man sen ha en musik video till den så görs nog den också automatiskt av datorn och visar upp "animationer" så verkliga att de inte går att skilja från verkligheten.

Och livemusik?...redan idag räknas ju DJ:s som "musiker" så det lär gå samma väg där? 🤪

Nej nu blev det deprimerande... jag måste skriva nåt positivt "köttbullar är gott"! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikbranschen kommer fortfarande vara i behov av folk med talang och med en känsla för hits. Det spelar ingen roll hur bra dina produktioner är om dom inte har DET.

Jag har hört så otroligt mycket låtar som låter proffs men man känner ingenting för dem. Utrustning som låter proffs i all ära men det är fortfarande mannen/kvinnan bakom spakarna som skapar underverken.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)

Ja, kör så det ryker du.

Funkar det är det bara att gratulera.

Fast jag tror ju att erfarenhet och kunskap kan vara hjälpmedel på vägen.

Inlägget fick mig att tänka på en kompis, med en del öl under västen, som talade om för mig att han minsann lika väl som jag

kunde ställa sig på en teaterscen. Jag skulle inte tro att jag var något bara för att jag var skådespelare.

-Om du känner så, så kan jag ge dig ett par telefonnummer så att du kan prova.

Han avböjde dock, vilket kanske var synd. Chansen fanns ju att han var en naturtalang.

Självlärd kan vara OK och räcka hela vägen, men det finns ingen anledning att se ner på den som har studerat.

Redigerat av friend
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lägg ned.

Ejay fixar allt mycket snyggare än de flesta på forumet själva mäktar med.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tänker efter så blir det lite komiskt för man ska lägga ner en jäkla massa tid på utbildning och helst en jäkla massa pengar på att fixa utrustning som kan återge en eller flera toner på skiva som det låter på riktigt. Är det inte bättre att bara lira den/dom då istället, det måste ju rimligtvis vara mycket billigare och gå mycket fortare att komma till skott 🤪 .

Om man argumenterar så så kan man nog lika gärna strunta i att spela in musiken, ja. Men jag ser inte inspelningen som nånting jobbigt som man måste göra för att dokumentera låtarna exakt som de låter live, det är ju dödstrist. Att över huvud taget säga "som det låter på riktigt" och mena live är helt bakvänt för mig. Den musik jag gör är till för att spelas in, och inspelningen är i så fall "som det låter på riktigt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är också sant att musikprogram av olika slag blir bättre med en hastighet som gör att man funderar om människor överhuvudtaget kommer att ingå i processen att göra musik om 25 år. Det finns en risk att datorer gör låtar i samma stund du vill höra dom i den stil och tempo som du väljer.

Vill man sen ha en musik video till den så görs nog den också automatiskt av datorn och visar upp "animationer" så verkliga att de inte går att skilja från verkligheten.

Om en dator skulle kunna göra jobbet lika bra som, eller bättre än, riktiga musiker så ser jag inget problem. Tvärtom skulle vara så befriande att kunna ställa in ett gäng parametrar och sedan kunna lyssna på precis den typen av musik man gillar, hur länge som helst. Den mänskliga faktorn är överskattad 🙂

Och livemusik?...redan idag räknas ju DJ:s som "musiker" så det lär gå samma väg där? 🤪

Har aldrig riktigt förstått tjusningen med live-musik, det låter oftast ganska illa. När jag för många år sedan såg Pet Shop Boys "Performance" höll hela min värld på att rasa samman. Neil Tennant sjöng falskt på mer än ett ställe och mixen lät inte alls lika bra som på skivorna. Det enda behållningen med framträdandet var showen i sig (snygg koreografi), och då håller jag ändå just denna koncert som den bästa jag sett.

Nej nu blev det deprimerande... jag måste skriva nåt positivt "köttbullar är gott"! 😄

Nu blev jag deprimerad. Meat is murder 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Efter Marcoolio versionen har man insett att det finns en stor marknad man förbisett. Blues gubbarna.

Så nu kommer Ejay Blues!

Clapton lirar licks på Ejay Blues.

Blues varianten innehåller även licks från kända svenska som Claes Y och Mats Ronander.

Huka er gubbar, bara att sola med näsflöjten ovanpå den proffisga grund som Ejay Blues erbjuder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ur ett perspektiv där skivbranschen går på knäna och världen svämmas över av billig hemstudioutrustning som inom ett par år förmodligen/hoppningsvis lekande lätt till 99,99% fixar att återge musik som den låter inspelad av proffs i proffsstudios...

Äsch, så där har det resonerats från och till för varje påbörjat decennium sedan 50-talet... När portan gjorde sitt intåg var det många "experter" som såg ner på porta-användare — ända tills det läckte ut att (om det nu var sant) Phil Collins hade spelat in sin In The Air Tonight på en porta, hemma i köket. Då blev det liksom lite hippt och häftigt.

Men att lägga ner, njae... vad ska man då göra med alla pengarna...

Förresten — hur låter något som är inspelat "av proffs i proffsstudios"?

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Ur ett perspektiv där skivbranschen går på knäna och världen svämmas över av billig hemstudioutrustning som inom ett par år förmodligen/hoppningsvis lekande lätt till 99,99% fixar att återge musik som den låter inspelad av proffs i proffsstudios...

Äsch, så där har det resonerats från och till för varje påbörjat decennium sedan 50-talet... När portan gjorde sitt intåg var det många "experter" som såg ner på porta-användare — ända tills det läckte ut att (om det nu var sant) Phil Collins hade spelat in sin In The Air Tonight på en porta, hemma i köket. Då blev det liksom lite hippt och häftigt.

Men att lägga ner, njae... vad ska man då göra med alla pengarna...

Förresten — hur låter något som är inspelat "av proffs i proffsstudios"?

Bruce Springsteen spelade in hela Nebraska på Porta.

Inte det bästa ljudet, men ganska cool.

Idagens läge blir det ju mycket bättre.

Christian Waltz spelar ju in sina plattor hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker absolut du skall starta lokal heroes. Det ena utesluter inte det andra. Själv tror jag att vi får se mycket mer av just local heroes i framtiden än av andra band.

Jag vet ett band som heter "Local abilitys". Jag tror att dom spelar musik. Det kan ju vara duktiga byggnadssnickare?...fast byggnadssnickare får ju bra betalt så det är säkert musiker hehe. 😉

Skämt åsido så är ju all den nya tekniken en möjlighet för oss vanliga glada eller deprimerade amatörer att förverkliga våra musikaliska ideér utan att det behöver höras så väldigt tydligt att vi kanske inte alla gånger är så himla skickliga tekniskt sett.

"Skivbolagens död vårat bröd!", liksom. Dom stora bolagen kommer ju fortfarande att ha gigant artisterna men man kan väl säga att pop och rock numera är folkmusik på ett sätt som det inte haft möjlighet att vara tidigare så min uppmaning till denna trådens upphovsman är att nu är det bättre tider än någonsin för oss att spela in och sprida vår musik. 😄

Det enda negativa som jag kan se med att alla har en egen hemstudio är väl att den kunskap som fanns inom väggarna på dom stora etablerade studiosarna blir än mer onåbar för oss utan stor pengapåse. ....Men å andra sidan så kommer det väl en "plug-in" för det också. 😮

Nu blev jag deprimerad. Meat is murder

Korrekt jag tar tillbaka det 😮

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Skämt åsido så är ju all den nya tekniken en möjlighet för oss vanliga glada eller deprimerade amatörer att förverkliga våra musikaliska ideér utan att det behöver höras så väldigt tydligt att vi kanske inte alla gånger är så himla skickliga tekniskt sett.

"Skivbolagens död vårat bröd!", liksom. Dom stora bolagen kommer ju fortfarande att ha gigant artisterna men man kan väl säga att pop och rock numera är folkmusik på ett sätt som det inte haft möjlighet att vara tidigare så min uppmaning till denna trådens upphovsman är att nu är det bättre tider än någonsin för oss att spela in och sprida vår musik. 😄

Precis! Det är en fantastisk utveckling 🙂

Det enda negativa som jag kan se med att alla har en egen hemstudio är väl att den kunskap som fanns inom väggarna på dom stora etablerade studiosarna blir än mer onåbar för oss utan stor pengapåse. ....Men å andra sidan så kommer det väl en "plug-in" för det också. 😆

När Desktop Publishing kom i mitten på 80-talet förfärades många över att det innebar att även amatörer kunde publicera saker och att det såg ut därefter. Tekniken var inte helt mogen, och inte användarna heller. I dagsläget är DTP allmänt använt och accepterat, och det har givit många möjlighet att publicera saker som utan DTP aldrig skulle kommit ut. Oavsett vad man tycker om amatörproduktioner så tycker jag det är fantastiskt att möjligheten finns att spela in och publicera saker de inte kunde gjort för 20 år sedan. Det är demokratiskt och vackert. Alla kan får vara med, och alla har en chans 🙂

De stora drakarna kommer med all säkerhet att finnas ett tag till, men om de inte ändrar affärsmodeller och inriktning på verksamheten tror jag inte de kommer att klara sig så värst länge. De har i mångt och mycket förverkat sitt existensberättigande. I ärlighetens namn, det finns mer intressant musik på detta forum än vad Sony, Warner och gänget lyckats släppa de senaste 20 åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)

Som min gamle, nåja, Commedia del Arte lärare sa:

Skillnaden mellan amatör och profs är att den senare tjänar pengar på sin konst.

Sen behöver det inte nödvändigtvis betyda att dennes verk är bättre än den förres.

Jag håller med honom. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tänker efter så blir det lite komiskt för man ska lägga ner en jäkla massa tid på utbildning och helst en jäkla massa pengar på att fixa utrustning som kan återge en eller flera toner på skiva som det låter på riktigt. Är det inte bättre att bara lira den/dom då istället, det måste ju rimligtvis vara mycket billigare och gå mycket fortare att komma till skott 😆 . Ur ett perspektiv där skivbranschen går på knäna och världen svämmas över av billig hemstudioutrustning som inom ett par år förmodligen/hoppningsvis lekande lätt till 99,99% fixar att återge musik som den låter inspelad av proffs i proffsstudios ja det är kanske dax att bilda band grabbar och tjejer 😄 . Local heroes kan det vara nåt?

Man skulle kunna förenkla det här, som: "Jag vet inte säkert varför jag gör det jag gör, jag vet inte heller riktigt vad som är min målsättning". Kanske om man lyckas besvara det någorlunda .. så blir det lättare att bära, och göra 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

det är bara att fortsdätta knåpa musik

ju mer du lägger på det betyder antagligen att det är mer viktigt för dig

och det kommer antagligen låta bättre..

drivkraften att nå sina visioner är det viktigaste enligt mig

och det kan man göra med en videokamera mick från sin mors gammla videokamera & en skolgitarr

med 5 strängar & en spricka genom kroppen typ..

jag kan inte med säkerhet peka ut någon musiker som är utbildad & därför gjort bra musik..

det vore roligt att få exempel??

keep on rockin!

😄

Salem al fakir ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Vart tog det roliga vägen? Jag trodde det var själva huvud ingrediensen till varför man håller på med musik.

That goes without saying. 😄:D

All work and no play makes Jack a dull boy. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Öj så det kan bli av en stillsam reflektion en sen natt kul att det rör på sig 😆 . Jag tror att funderingen kom till i kölvattnet av att jag plötsligt kom på fan man måste ju lira oxå inte bara korta snuttar och klistra ihop utan hela på en gång är det inte det som liksom gör skillnaden. Nu menar jag inte live för publik utan lira och yla så man får det där extra som blir till under vägs gång liksom. Jag förstår givetvis att det inte blir så jäkla lätt att fixa det med all slags musik men jag tror ändå att det skulle kunna fungera att skala av ett arr nästan alla musikstilar så det vore möjligt att köra det rakt igenom. Jag tror oxå att om man får till en bra tagning och lägger på resten i efterhand så blir det mer liv i låten. Ja skitsamma jag lägger inte iväg för mycket i det här inlägget utan det här får stå som lite lösryckta kommentarer.

Det jag menar det är väl att är det nån idé att lägga så mycket tid på att skaffa kunskap och lägga ut alla dessa pengar på att kunna spela in sin musik när det verkar som att branschen kanske tippar över mot att skivorna bara är ett komplement en slags service till fansen men att det i framtiden kommer att handla om att lira ute för att kunna försörja sig. Även konkurrensen "utanför" själva branschen är ju oxå mördande. Det finns ju på varje forum som det här minst ett helt gäng skitduktiga amatör och semi och till och med proffs låtskrivare/musiker/inspelningstekniker och även mycket duktiga producenter inom alla gengre och det finns ju minst sagt några forum på nätet. Skivförsäljningen går ner och skivindustrin letar desperat efter nya vägar att hitta kunderna, en del artister/band ger till och med ut sin musik gratis kanske som ett trevande försök att blidka eller beveka kunderna/fansen.

Jag tror att vi hamnar i det läget att det blir varsågod att ut och lira om det ska hända nåt och är det så fel egentligen? Men vi kanske har en trög tradition i Sverige det är inte så jäkla lätt att få spelningar och att få pröjs för ett okänt band det blir inte lätt det kan nog vara svårt att få lira på dörrn. Ja som sagt bara spånar lite här.

Men att Pet Shop Boys inte kan sjunga kan man ju knappast belasta liveframträdandet som underhållningsform det är väl så att dom kanske bara är en studioprodukt jag vet inte jag tycker dom är helt ok men inte så att jag skulle köpa en biljett ja inte skivan heller för den delen. Det är länge sedan jag köpte en skiva nu, jag lyssnar ju bara på er och annan forum musik nu förtiden. Ha det gott och ingen musikalisk insats får understiga 3 minuter i ett svep från och med nu 😉 , jäpp det är gött att liksom få dom i benen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror fortfarande anarkisten frågar sig var han är på väg egentligen. Jag tror alla musikanter frågar sig det vid flera olika tidpunkter i livet. Från början så bara gör man det som känns bra, och ser ett mer eller mindre behangligt scenario öppna sig framför sig i framtiden, eller åtminstone en dimmig framtid i ljus framför sig. Men när man börjar se att det man gör inte leder dit man från början kände, man börjar se igenom den illusion som underhållningsbranschen egentligen är, då börjar man fråga sig vad man ska göra.

Det klassiska är ju att musikintresserade försöker vinna uppmärksamhet, att de försöker "göra så bra musik att andra vill sälja den åt en". Och detta genom att spela upp musiken för de som är musikutövare själva. De får förvisso kritik och uppmuntring ifrån andra musikutövare, men är man ute efter att sälja så .... blir ju det ungefär som att göra glass, och försöka sälja den till folk som redan tillverkar glass själva 😆 Musiker har ofta helt andra ideal än de köper 90% av skivorna i världen.

Min väg har varit att gå tillbaka till rötterna, och göra det som vill ut ur en, som ger en rysningsar i kroppen och får hela varelsen att bara vilja yla av njutning. Alternativet är att bli en toppliste-snubbe, och då är inte "det man känner" rätt vägledare längre. Då handlar det om att prioritera det som krävs för att uppfylla de villkoren istället, och det tar oftare kål på viljan och lusten i det långa loppet. Men vi är olika, det finns ett fåtal som gillar det.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menar det är väl att är det nån idé att lägga så mycket tid på att skaffa kunskap och lägga ut alla dessa pengar på att kunna spela in sin musik när det verkar som att branschen kanske tippar över mot att skivorna bara är ett komplement en slags service till fansen men att det i framtiden kommer att handla om att lira ute för att kunna försörja sig. Även konkurrensen "utanför" själva branschen är ju oxå mördande. Det finns ju på varje forum som det här minst ett helt gäng skitduktiga amatör och semi och till och med proffs låtskrivare/musiker/inspelningstekniker och även mycket duktiga producenter inom alla gengre och det finns ju minst sagt några forum på nätet. Skivförsäljningen går ner och skivindustrin letar desperat efter nya vägar att hitta kunderna, en del artister/band ger till och med ut sin musik gratis kanske som ett trevande försök att blidka eller beveka kunderna/fansen.

Självklart är det lönt att lära sig hantera grejorna. Även om skivförsäljningen dalar så skulle jag nog gissa att folk aldrig lyssnat så mycket på musik som nu. Youtube, Myspace, diverse webbradiokanaler och iPod:ar har i stor utsträckning ersatt CD-skivan, men musiken måste ju fortfarande spelas in på något vis. Konkurrensen har dessutom alltid varit hård och det finns alltid folk som är "bättre", men det får ju inte avskräcka en från att försöka 😆

Jag tror att vi hamnar i det läget att det blir varsågod att ut och lira om det ska hända nåt och är det så fel egentligen? Men vi kanske har en trög tradition i Sverige det är inte så jäkla lätt att få spelningar och att få pröjs för ett okänt band det blir inte lätt det kan nog vara svårt att få lira på dörrn. Ja som sagt bara spånar lite här.

Det skadar säkert inte att ge sig ut och spela live, men jag har svårt att tro att det är en nödvändighet för att nå ut med sin musik.

Men att Pet Shop Boys inte kan sjunga kan man ju knappast belasta liveframträdandet som underhållningsform det är väl så att dom kanske bara är en studioprodukt jag vet inte jag tycker dom är helt ok men inte så att jag skulle köpa en biljett ja inte skivan heller för den delen.

Just den koncerten var, som jag skrev, den bästa koncert jag varit på, men det var ändå en besvikelse. Vad jag menade var att en studioproduktion alltid låter bättre än en live-spelning då den är inspelad under kontrollerade förhållanden med bra förutsättningar. Om någon sjunger falskt eller spelar ur takt så kan man göra en ny tagning. Dessutom så slipper man trängsel, svett och skrik när man avnjuter musiken i lugn och ro hemma i en bra ljudanläggning.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Jag tror fortfarande anarkisten frågar sig var han är på väg egentligen. Jag tror alla musikanter frågar sig det vid flera olika tidpunkter i livet. Från början så bara gör man det som känns bra, och ser ett mer eller mindre behangligt scenario öppna sig framför sig i framtiden, eller åtminstone en dimmig framtid i ljus framför sig. Men när man börjar se att det man gör inte leder dit man från början kände, man börjar se igenom den illusion som underhållningsbranschen egentligen är, då börjar man fråga sig vad man ska göra.

Det klassiska är ju att musikintresserade försöker vinna uppmärksamhet, att de försöker "göra så bra musik att andra vill sälja den åt en". Och detta genom att spela upp musiken för de som är musikutövare själva. De får förvisso kritik och uppmuntring ifrån andra musikutövare, men är man ute efter att sälja så .... blir ju det ungefär som att göra glass, och försöka sälja den till folk som redan tillverkar glass själva 😮 Musiker har ofta helt andra ideal än de köper 90% av skivorna i världen.

Min väg har varit att gå tillbaka till rötterna, och göra det som vill ut ur en, som ger en rysningsar i kroppen och får hela varelsen att bara vilja yla av njutning. Alternativet är att bli en toppliste-snubbe, och då är inte "det man känner" rätt vägledare längre. Då handlar det om att prioritera det som krävs för att uppfylla de villkoren istället, och det tar oftare kål på viljan och lusten i det långa loppet. Men vi är olika, det finns ett fåtal som gillar det.

Ja kanske lite grann så där men jag har nog aldrig haft en tanke om att jag skulle kunna verka i underhållningsbranschen på riktigt. När jag var runt trettifem så hittade jag en gammal gura (den med majblomman) i graderoben jag hade slutat att lira säker tio år tidigare pga olika anledningar. Ja då började jag lira lite smått och sen blev det att försöka skriva låtar, det var på bandportans och amigan datorns tid så alla redan då började jag att fantisera om det här med att lira in musik på hemdatorer. Nu sitter jag med alla möjligheter att göra riktiga skivor om jag vill, behöver iofs plugga på lite mer men har liksom tappat lusten så vad fan jag köpte all skit för 😛 ja nä jag bara skojar jag har den ju nu så den kommer allt till användning men förmodligen inte som jag trodde från början.

Jag tror du är helt rätt ute det där med tillbaka till rötterna.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Det jag menar det är väl att är det nån idé att lägga så mycket tid på att skaffa kunskap och lägga ut alla dessa pengar på att kunna spela in sin musik när det verkar som att branschen kanske tippar över mot att skivorna bara är ett komplement en slags service till fansen men att det i framtiden kommer att handla om att lira ute för att kunna försörja sig. Även konkurrensen "utanför" själva branschen är ju oxå mördande. Det finns ju på varje forum som det här minst ett helt gäng skitduktiga amatör och semi och till och med proffs låtskrivare/musiker/inspelningstekniker och även mycket duktiga producenter inom alla gengre och det finns ju minst sagt några forum på nätet. Skivförsäljningen går ner och skivindustrin letar desperat efter nya vägar att hitta kunderna, en del artister/band ger till och med ut sin musik gratis kanske som ett trevande försök att blidka eller beveka kunderna/fansen.

Självklart är det lönt att lära sig hantera grejorna. Även om skivförsäljningen dalar så skulle jag nog gissa att folk aldrig lyssnat så mycket på musik som nu. Youtube, Myspace, diverse webbradiokanaler och iPod:ar har i stor utsträckning ersatt CD-skivan, men musiken måste ju fortfarande spelas in på något vis. Konkurrensen har dessutom alltid varit hård och det finns alltid folk som är "bättre", men det får ju inte avskräcka en från att försöka 😮

Jag tror att vi hamnar i det läget att det blir varsågod att ut och lira om det ska hända nåt och är det så fel egentligen? Men vi kanske har en trög tradition i Sverige det är inte så jäkla lätt att få spelningar och att få pröjs för ett okänt band det blir inte lätt det kan nog vara svårt att få lira på dörrn. Ja som sagt bara spånar lite här.

Det skadar säkert inte att ge sig ut och spela live, men jag har svårt att tro att det är en nödvändighet för att nå ut med sin musik.

Men att Pet Shop Boys inte kan sjunga kan man ju knappast belasta liveframträdandet som underhållningsform det är väl så att dom kanske bara är en studioprodukt jag vet inte jag tycker dom är helt ok men inte så att jag skulle köpa en biljett ja inte skivan heller för den delen.

Just den koncerten var, som jag skrev, den bästa koncert jag varit på, men det var ändå en besvikelse. Vad jag menade var att en studioproduktion alltid låter bättre än en live-spelning då den är inspelad under kontrollerade förhållanden med bra förutsättningar. Om någon sjunger falskt eller spelar ur takt så kan man göra en ny tagning. Dessutom så slipper man trängsel, svett och skrik när man avnjuter musiken i lugn och ro hemma i en bra ljudanläggning.

Jo konkurrensen har alltid varit hård men inte på samma sätt som nu, för fanns ju inte samma möjlighet för gemene man att göra skivor hemma i garderoben. Jag tror det är svårt i alla fall i nuläget för genomsnittsartisten att kunna ta betalt för musik man har på nätet på dom ställen du tar upp här, så ur en konsumentperspektiv så är det guldläge men inte för artisterna. Däremot kan man ju själv styra sin marknadsföring lättare nu om man vill göra det själv men som sagt det är det många som vill och det är nog lätt att drunkna i mängden. DVS om man inte har nåt extra att komma med antingen i sitt artisteri eller i sin marknadsföringsstrategi. Så var det ju förut oxå men då sållade branschen ut dom som skulle få chansen så det blev liksom lite som ett naturligt urval.

Musik framfördes ju live från början och är en ganska fysisk grej, den behöver en "kropp" det är en dimension den inte kan vara utan. När artist/er musikstycke och lokal/rumsklang samverkar och blir ett det är då först som musik uppstår. Man kan ta dansmusik tex där det finns många djupa funderingar om rytm det där primitiva som på nåt sätt bygger på hjärtats rytm tänk dig vilken skillnad att stå där på dansgolvet på nåt ibiza läge med fullt ös och alla dansar pils i näven ja etc etc (även DJs är artister) det går liksom inte att mecka till hemma i soffan på samma sätt. Musik ska vara en helhets upplevelse så ögonen måste få komplettera med sitt intryck oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

När artist/er musikstycke och lokal/rumsklang samverkar och blir ett det är då först som musik uppstår.

Jag borde inte dra mig in i det här igen, men jag kan inte hålla mig... Du menar väl inte det där bokstavligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...