Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har köpt en ny PC som har en SATA hårdisk och en extra UATA hårddisk.

Jag har tidigare sett rekommendationer på att ha Cubase på en hårddisk och ljuden på en annan. Vad är er rekommendation till mig?

Är min SATA hdd så pass snabb att jag ska lägga alla mina musikprg/samplingar där?

/Jocke

Annons
Postat

Programmen lägger du på samma disk som innehåller systemet - medan du lägger samplingar och audioinspelningar på en separat disk.

Jag använder en SATA till audio - men det fungerar lika bra med en UDMA. Jag tror att eventuell hastighetsskillnad är försumbar i nuläget - även om kanske SATA har potential att bli snabbare än UDMA i framtiden...

Postat

SATA har väl andra fördelar också. Om du t ex skaffar en SATA till så kan den spegla den första, dvs allt material lagras dubbelt vilket minskar risken för filkorruption. Då behöver du inte göra backuper i lika stor utsträckning.

Postat
SATA har väl andra fördelar också. Om du t ex skaffar en SATA till så kan den spegla den första, dvs allt material lagras dubbelt vilket minskar risken för filkorruption. Då behöver du inte göra backuper i lika stor utsträckning.

Fast inga RAID-kombinationer i världen skyddar väl mot att man råkar deleta sånt man inte borde...och det är väl ärligt talat den vanligaste anledningen till att saker försvinner och således borde man ta backup ändå 🙂

// David

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.