Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

TrÀffade en grym jazzgitarrist pÄ musikskolan för ett tag sen som var en hejare pÄ att skriva noter för hand. Det gick i en rasande takt.

Har ingen kontakt med honom lÀngre men tÀnker börja skriva ner mina lÄtideer pÄ papper och bli minst lika grym. Nu har jag lite problem att fÄ det att flyta nÄgorlunda.

Jag sitter och försöker snida till noterna med flaggor och rests sÄ det Àr lÀsbart men det tar en vÀldig tid. Jag undrar om nÄn har nÄgra tips hur man skriver noter för hand. Kanske skriva snabba utkast innan man gör det lÀsbart etc.

Förr eller senare hittar jag vÀl pÄ en egen stil men det kanske finns grundregler man kan kÀnna till, precis som med skrivstil?

Jag undviker helst att skriva ner pÄ datorn för jag vill inte sitta hÀckandes dÀr nÀr man kan spela musik istÀllet. NÀr det Àr dags att spela in kan man ta sig till datorn.

Annons
Postat

Det svÄraste tycker jag Àr att göra det tydligt vilken linje huvena sitter pÄ. Jag har inga konkreta tips direkt, jag Àr inte heller sÄ bra, men öva mycket pÄ att sÀtta nothuvena rÀtt direkt.

Postat (redigerat)

Jag sĂ€tter ut punkten först, och skaftet sen. Tror jag skriver i fraser, ungefĂ€r som text ... skriver punkter tills man kommer till en "vilopunkt", sen hoppar man tillbaka och sĂ€tter ut skaft, balkar, flaggor och beteckningar. Jag gör likadant nĂ€r man skriver text för hand, skriver bokstĂ€verna först, tills man kommer till en vilopunkt, sen skippar man bakĂ„t och sĂ€tter prickar över i, ö, Ă„, bindestreck, fyller i tomhĂ„len liksom. Men i partitur sĂ„ skriver jag typ nĂ€stan hela stycket i en stĂ€mma innan man hoppar tillbaka, annars tappar jag flödet i huvet. Det blir för mycket att stĂ„ och stampa pĂ„ samma stĂ€lle om man ska skriva ut samma stĂ€lle i musiken för 18 instrument innan man kan gĂ„ vidare. Jag mĂ„ste ha flyt. DĂ€rför vill jag alltid ha notpapper med klaver och taktstreck fĂ€rdigutsatta - 4 takter per system ska de va 😳

För mig Àr handskrivna noter som kladdskrift ungefÀr. Ska de anvÀndas till nÄgot som andra ska spela sÄ renskriver man ju, eller kör ut dom i cubase. Det Àr ju samma sak med handskrivna anteckningar; jag maskinskriver det efterÄt om det Àr texten i sig som ska publiceras. SÄ jag skiter i hur lÀsbart för andra det Àr nÀr jag skriver, om det Àr bara jag och nÄgra till som ska se det. Man skriver ju inte för att det ska se bra ut, utan för att lagra liksom, sÄ man slipper minnas eller oroa sig för att glömma. Skriver man nÄgot lite snabbt för att gitarristen bredvid ska kunna spela det, sÄ .. dÄ ser man vill till att inte slarva alltför frimodigt, men inte skriver man nÄgon snyggtext direkt. Huvudsaken för mig Àr att man kan skriva ner det pÄ samma sÀtt som det flyter i huvet. Huvet kan liksom inte sitta och vÀnta tills man har skrivit en viss grej klart innan man flyter vidare. SÄ funkar inte jag i alla fall.

Redigerat av Opus99
maart (oregistrerad)
Postat

jag hÄller med Opus99 i mycket men kan komma med lite tillÀgg.

Oftast nÀr jag skriver noter för hand Àr det för att planka en melodi eller ett solo, och dÄ mÄste man kunna skriva fort. Mina nothuvuden bestÄr av smÄ sneda streck (om det inte Àr halvnoter eller lÀngre vÀrden, dÄ Àr det en lite ring). Att rita en ifylld prick tar ju betydligt lÀngre tid Àn att göra ett streck. Oftast blir det dessutom vÀldigt tydligt med pÄ vilken linje eller vilket mellanrum noten Àr ritad. Precis som Opus99 ritar jag ut nothuvudena innan jag sÀtter dit skaften, balkarna, bÄgarna, o.s.v. FjÀrdedelspauser kan man Àgna hur lÄng tid Ät som helst och ÀndÄ inte fÄ dem perfekta, jag gör mina som bakvÀnda och kantiga 3:or, och hittills har ingen frÄgat vad det Àr för nÄgot.

jag kan inte pÄstÄ att jag skriver enormt snygga noter, men tillrÀckligt tydliga och ganska snabbt.

Postat
Mina nothuvuden bestÄr av smÄ sneda streck (om det inte Àr halvnoter eller lÀngre vÀrden, dÄ Àr det en lite ring).

Samma hĂ€r 😳

Postat

Aha! Upplysningens dager 🙂

Tackar och bockar.

Jag minns att Gitarristen jag trÀffade ocksÄ skrev med sneda streck ibland, men jag kunde inte tolka var och hur. Har gjort det sjÀlv ett tag men jag har en tendens att gÄ tillbaks och göra om dem till snygga noter efter nÄgra bars. NÀr man suttit och rÀknat, ritat och pulat en stund har man helt tappat melodin man hade i huvudet en stund sen.

Ska börja skriva ner allt jag spelar sÄ fÄr metoden vÀxa fram efter behov sÄ att sÀga.

Postat

I princip sÄ spelar det ingen roll hur dina noter ser ut, det Àr inte grafisk formgivare som du vill bli :-) dvs sÄ lÀnge du kan lÀsa det.

Men, vill du att andra ska lÀsa dina handskrivna noter sÄ krÀvs det att du skriver begripligt.

Anekdot: pÄ den gamla goda tiden nÀr jag gick pÄ Music College i slutet av 70-talet sÄ hade vi klasser i notskrivning. Jag fick spendera timmar, efter att köpt rÀtt nubb, blÀck, notpapper, med att skriva Ättondelar, de smÄ jÀvla flaggorna, för att inte tala om Ättondelspauser, och inte fick man examen förran man lyckats med att handskriva ett helt partitur! (försök att sudda i blÀck . . . bara att börja om unge man!)

Sedan dess sÄ skriver jag noter som jag vill . . . och om jag vill att nÄn ska kunna spela det jag skriver sÄ anvÀnder jag Finale. Gud har lÄtit oss anvÀnda datorer just av den anledningen . . .

stoferb (oregistrerad)
Postat

Jag skriver oftast för hand. I noteringsprogram som Finale Àr det alltid lika omstÀndligt att göra enkla saker som t.ex byta klav eller markera staccato, sÀtta ut fingersÀttningar, förslag, drillar o.s.v. Och skulle man vilja ha fria taktstreck, lÀgga till eller dra ifrÄn system mitt i stycket, eller balka och gruppera tonerna som man vill sÄ vet jag inte ens hur man gör. För hand Àr man helt fri frÄn sÄdana inskrÀnkningar.

Ett tips Àr att alltid börja med att sÀtta ut den stÀmma som rör sig mest i varje takt. Det kan bli lite snÄlt med utrymme annars. Och jag gör precis som opus99, sÀtter ut en massa punkter och eventuella förtecken sedan kommer streck, balkar och flaggor och allt vad det heter. För övrigt sÄ nÀr jag skissar sÄ anvÀnder jag ofta inte ens notpapper. Det Àr lite ackordbeteckningar, korta motiv i notform (utan streck eller förtecken), ibland bara en linje som rör sig som melodin.

maart (oregistrerad)
Postat
Jag skriver oftast för hand. I noteringsprogram som Finale Àr det alltid lika omstÀndligt att göra enkla saker som t.ex byta klav eller markera staccato, sÀtta ut fingersÀttningar, förslag, drillar o.s.v. Och skulle man vilja ha fria taktstreck, lÀgga till eller dra ifrÄn system mitt i stycket, eller balka och gruppera tonerna som man vill sÄ vet jag inte ens hur man gör. För hand Àr man helt fri frÄn sÄdana inskrÀnkningar.

nu vill jag inte sĂ€tta dit dig pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Är medveten om att alla trivs med olika sĂ€tt att arbeta pĂ„ och har du ett sĂ€tt som funkar för dig sĂ„ kör pĂ„ det!

det jag tÀnkte inflika Àr att det Àr ganska smidigt att göra sÄna saker som du nÀmner i Finale. Till en början verkar allt vÀldigt rörigt och svÄrbegripligt men nÀr man fÄtt klÀm pÄ vad de olika verktygen gör och hur man anvÀnder och programmerar snabbkommandon mÄste jag sÀga att det gÄr förvÄnansvÀrt enkelt att göra avancerade saker.

Postat
Jag skriver oftast för hand. I noteringsprogram som Finale Àr det alltid lika omstÀndligt att göra enkla saker som t.ex byta klav eller markera staccato, sÀtta ut fingersÀttningar, förslag, drillar o.s.v. Och skulle man vilja ha fria taktstreck, lÀgga till eller dra ifrÄn system mitt i stycket, eller balka och gruppera tonerna som man vill sÄ vet jag inte ens hur man gör.

Nej det Àr det inte. :-)

Att byta klav tar ett klick, att lÀgga ut staccato tar ett klick. Samm med drill.

Fria taktstreck? Ett klick samt vÀlja bort taktstreck.

Att Finale Àr svÄr Àr en myt. :-)

Postat
Jag skriver oftast för hand. I noteringsprogram som Finale Àr det alltid lika omstÀndligt att göra enkla saker som t.ex byta klav eller markera staccato, sÀtta ut fingersÀttningar, förslag, drillar o.s.v. Och skulle man vilja ha fria taktstreck, lÀgga till eller dra ifrÄn system mitt i stycket, eller balka och gruppera tonerna som man vill sÄ vet jag inte ens hur man gör.

Att byta klav tar ett klick, att lÀgga ut staccato tar ett klick. Samm med drill.

Finale Ă€r ju skitsvĂ„rt... tacka vet jag sibelius 😳

• 3 veckor senare...
Postat
Mina nothuvuden bestÄr av smÄ sneda streck (om det inte Àr halvnoter eller lÀngre vÀrden, dÄ Àr det en lite ring).

Samma hĂ€r 😄

me too 😄

maart (oregistrerad)
Postat

Finale Ă€r ju skitsvĂ„rt... tacka vet jag sibelius 😼

Finale verkar jÀtterörigt innan man kommer in i tÀnket, men nÀr man vÀl gjort det Àr det bÄde lÀttjobbat och smidigt.

Postat

fy va kul med alla notskrivarmĂ€nniskor hĂ€r. 😼 hade ingen aning om att det var sĂ„ mĂ„nga som bryr sig om den konsten hĂ€r pĂ„ forumet. Jag kan bara hĂ„lla med. punkter eller streck eller prickar, eller vad man nu vill kalla det, först. Sen resten. KĂ€nner igen mig i linjevarianten med. Otroligt smidigt.

Och sen med Finale. FörstĂ„r inte vad folk pratar om. Jag satte mig ner och hittade rĂ€tt pĂ„ en gĂ„ng, första gĂ„ngen jag satt med programmet. Det var ju inte alls svĂ„rt. Plankade en Real Group grej som första saken jag gjorde, haha. SĂ„ det var ju en liten utmaning för öronen ibland, men otroligt lĂ€tt att komma in i programmet tyckte jag. 😎

• 1 Ă„r senare...
Postat

Dags att rycka upp den hĂ€r trĂ„den lite. 😆

Nu har jag dÄ köpt finale printmusic 2009 och sitter med ett lite dilemma. SjÀlvklart köpte jag det pÄ engelska frÄn ett annat land eftersom det Àr sÄ totalt snordyyyrt i sverige, oavsett om man köper det pÄ svenska eller engelska.

Jag vill Ă€ndra hur finale balkar ihop vissa toner. Är det nĂ„gon som har koll pĂ„ det? Vad det kommandot kan tĂ€nkas heta pĂ„ engelska? đŸ˜±

...lite roligt att det sista jag skrev var att det var sĂ„ himla lĂ€tt med Finale. Men att fördjupa sig Ă€r en helt annan grej! 😛

Postat

Har man börjat med Sibelius och sedan gĂ„r över till Finale sĂ„ Ă€r Finale apjobbigt!!! 😛

Jag Àr tydligen av en lite annan skola Àn mÄnga hÀr; jag spenderade ett tag pÄ att studera hur t.ex. fjÀrdedels- och Ättondelspauser sÄg ut, och sedan hur jag skulle rita dem, och nu sitter de som en smÀck! Jag ritar ocksÄ prickar och fyller i istÀllet för streck, och gör balkar och flaggor direkt. Gör man det bara ett tag sÄ kommer man ju upp i lite hastighet. Det Àr ju upp till en sjÀlv, men jag Àr lite perfektionist av mig. Nu Àr jag ju inte sÄ vÀrst snabb pÄ mitt sÀtt att skriva noter, men det beror nog lika mycket pÄ att jag plankar och skriver noter för hand sÄ sÀllan.

Mitt rÄd blir vÀl...om du har tid och motivation sÄ Àr det inte sÄ jobbigt som man tror att fÄ till ett snyggt notskrivande i grunden som sedan bara kommer gÄ snabbare ju mer du skriver. Om du Àr lite mer whatever! sÄ kör sneda streck och lÄt pennan glöda! Som nÄgon nÀmnde sÄ Àr ju den enda regeln att folk ska förstÄ vad du skriver, och det krÀvs nog ganska kladdigt skrivande innan det blir olÀsligt!

Postat
TrÀffade en grym jazzgitarrist pÄ musikskolan för ett tag sen som var en hejare pÄ att skriva noter för hand. Det gick i en rasande takt.

Har ingen kontakt med honom lÀngre men tÀnker börja skriva ner mina lÄtideer pÄ papper och bli minst lika grym. Nu har jag lite problem att fÄ det att flyta nÄgorlunda.

Jag sitter och försöker snida till noterna med flaggor och rests sÄ det Àr lÀsbart men det tar en vÀldig tid. Jag undrar om nÄn har nÄgra tips hur man skriver noter för hand. Kanske skriva snabba utkast innan man gör det lÀsbart etc.

Förr eller senare hittar jag vÀl pÄ en egen stil men det kanske finns grundregler man kan kÀnna till, precis som med skrivstil?

Jag undviker helst att skriva ner pÄ datorn för jag vill inte sitta hÀckandes dÀr nÀr man kan spela musik istÀllet. NÀr det Àr dags att spela in kan man ta sig till datorn.

Skriver jag för hand sÄ Àr det bara för mig sjÀlv, skriver alltid ut det pÄ datorn senare. Musikerna jag jobbar med brukar ha som kriterium att det mÄste vara maskinskrivna noter.

Kör med Sibelius, men började i Finale. Switchade och har typ ökat notskrivningstempot med 300% 😕

Det gĂ„r ju att fĂ„ handskriven feeling i notprogrammen ocksĂ„. Jazz-font/Inkpen Ă€r lĂ€ckert 😏

special_notations_inkpen2.png

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.