Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Är inte så där jätte high på cubase, och har sökt lite i forumet efter samma problem som jag har, men hittar ej något. Så jag ställer frågan här.

När Cubase är igång så kan jag inte göra något annat som har med ljud att göra. Jag kan spela in och spela upp i cubase, men jag kan t ex inte lyssna i winamp när jag har cubase igång. Jag vet att det finns ett liknande problem med "Release ASIO bla bla" när man minimerar, men det är inte det problemet jag har. Allt ljud blir upptaget av Cubase om ni förstår?

Det är ganska jobbigt, speciellt när jag tänkt leka med lite VST instrument osv, eller bara vill spela upp en låt i winamp eller så.

Vore grymt tacksam för svar. Ganska jobbigt att behöva stänga ner Cubase varje gång jag ska göra något som kräver ljud vid sidan om. :rolleyes:

Mvh,

Fredrik

Annons
Postat

Antagligen har du bara 1 ljudkort i datorn och när du drar igång Cubase så använder den ljudkortets ASIO-drivisar som i sin tur lägger beslag på "hela" ljudkortet.. Windows systemljud och Winamp använder däremot MME-WDM drivisarna för Windows.. Men vara glad att det funkar så.. Inte vidare kul om det börja tjoa en massa systemljud och annat då man försöker spela in med Cubase.

Med andra ord... Det ska vara så :rolleyes:

Hej! Är inte så där jätte high på cubase, och har sökt lite i forumet efter samma problem som jag har, men hittar ej något. Så jag ställer frågan här.

När Cubase är igång så kan jag inte göra något annat som har med ljud att göra. Jag kan spela in och spela upp i cubase, men jag kan t ex inte lyssna i winamp när jag har cubase igång. Jag vet att det finns ett liknande problem med "Release ASIO bla bla" när man minimerar, men det är inte det problemet jag har. Allt ljud blir upptaget av Cubase om ni förstår?

Det är ganska jobbigt, speciellt när jag tänkt leka med lite VST instrument osv, eller bara vill spela upp en låt i winamp eller så.

Vore grymt tacksam för svar. Ganska jobbigt att behöva stänga ner Cubase varje gång jag ska göra något som kräver ljud vid sidan om. 😐

Mvh,

Fredrik

Postat (redigerat)

Ett sätt kan vara att använda sig av ett ljudkort med 4 eller fler utgångar på. Cubase lägger bara beslag på det antal utgångar av ett ljudkort som du tillåter det att göra. Nyinköp av såna kostar inte för mycket.

Redigerat av Opus99
Postat

När jag gjorde musik med min sationära dator med Juli@ ljudkort funkade det att lyssna musik när man hade Cubase på.

Nu med min nya Laptop och Lexicon ljudkort funkar det dock inte. kasst eftersom man kan inte lyssna på musik i nätet och "tabba" av låten.

För personlig bruk. inte sno 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.