Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hallå!

har ett litet problem.. måste ha en sample editor som kan spara som AKAI, Soundfont, Samplecell, DLS eller Giga.

detta för att exs24 i Logic bara kan öppna dom filerna. jag måste ha en sample editor som kan spara i de här filerna, så jag kan öppna mina samplingar i skolans datorer.

behöver hjälp ganska snabbt så vet ni någon sample editor som kan detta så skriv! ..har prövat med Kontakt 3

/LavE

Annons
Postat

Antar att det är för mac?

för PC föreslår jag Extreme Sample Converter, den har editeringsfunktioner. CDXtract har inga jämförbara editeringsfunktioner men är en bra formatkonverterare.

Postat
Antar att det är för mac?

för PC föreslår jag Extreme Sample Converter, den har editeringsfunktioner. CDXtract har inga jämförbara editeringsfunktioner men är en bra formatkonverterare.

precis..

Måste kunna öppna det i exs24 för att kursen kräver att man ska kunna logic, fast jag kör ju nuendo hemma då.

Men ska testa sample converter, tack så mycket!

drloop (oregistrerad)
Postat

Är det samplingar du pratar om så funkar det med aiff eller wav.

Är det hela presets så jag förstår jag att du behöver konvertera, men så verkar inte vara fallet eller hur?

Postat (redigerat)

Är det hela presets så jag förstår jag att du behöver konvertera, men så verkar inte vara fallet eller hur?

ah, förstås .. jag tog för givet att det var hela samplingsuppsättningar. 🙂

Redigerat av Opus99
Postat

jo, men det är så att jag måste göra "instrument" av det jag har samplat och lägga in det på keyboarden om du förstår. läraren vill att jag ska kunna göra det i exs24.

Postat (redigerat)
jo, men det är så att jag måste göra "instrument" av det jag har samplat och lägga in det på keyboarden om du förstår. läraren vill att jag ska kunna göra det i exs24.

Okej. Men, är det som drloop säger att du har ett ljud för varje tonhöjd? eller har du flera tonhöjder och flera dynamiska nivåer av varje tonhöjd?

Redigerat av Opus99
Postat

du kan lägga in wav och aif i exs24 utan problem. och du även fördela dem över hela klaviaturet hur du vill och lägga in multisamplade instrument.

och realese tex...

gå in i edit uppe på höger på själva exs24!

men om du vill skapa ett instrument hemma med dina filer i nuendo för att sen öppna i exs24 då behöver du ingen sampleeditor utan en sampler.

och där skapar du ett instrument (typ på samma sätt som i exs24) och sparar sen i ett format som logic kan använda.

jag känner inte kontakt men tycker att det borde vara möjligt där...

Postat

du kan lägga in wav och aif i exs24 utan problem. och du även fördela dem över hela klaviaturet hur du vill och lägga in multisamplade instrument.

och realese tex...

men om du vill skapa ett instrument hemma med dina filer i nuendo för att sen öppna i exs24 då behöver du ingen sampleeditor utan en sampler.

och där skapar du ett instrument (typ på samma sätt som i exs24) och sparar sen i ett format som logic kan använda.

ahhh, på så vis. men jag fick inte kontakt till att spara något annat än .nki filer, dvs kontakt då =/ men jag får väll leta runt lite då..

Postat

Okej. Men, är det som drloop säger att du har ett ljud för varje tonhöjd? eller har du flera tonhöjder och flera dynamiska nivåer av varje tonhöjd?

jadu, jag vill bara få in lite "skräpljud" och göra typ trummor och så från det.

drloop (oregistrerad)
Postat

Om det gäller wavfiler utan loopar för tex trummor då skulle jag göra så här:

Audacity och klippa samplingarna rätt och eventuellt normalisera.

Döpa samplingarna i nummerordning så ssom du vill lägga ut samplingarna i samplern.

Tex:

1Baskagge

2.virvel

3hihat

4openhihat

5lotom

6medtom

Etc, på så vis går det fort att lägga in dom i EXS24.

Jag tror till och med det finns en automagiskimport som lägger upp samplingarna åt dig i exs24 om jag inte minns fel.

Postat (redigerat)
jadu, jag vill bara få in lite "skräpljud" och göra typ trummor och så från det.

Jag frågade, för om det är så att du vill lägga in en wav-fil på varje tangent så borde ju EXS24 själv kunna göra det alldeles utmärkt.

Jag har aldrig provat EXS24 förstås, men jag har aldrig träffat på en sampleplayer som inte kan göra det.

Redigerat av Opus99
Postat

och realese tex...

ahhh, på så vis. men jag fick inte kontakt till att spara något annat än .nki filer, dvs kontakt då =/ men jag får väll leta runt lite då..

googlad lite och det verkar inte att kontakt kan spara så det går att öppna i exs24.

men det finns ett gratisprogram för att skapa soundfonts om det skulle vara intressant...

http://www.soundblaster.com/soundfont/downloads.asp

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.