Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag hade tänkt att spela in lite trummor i en studio med shure sm57 och beta 52a. vad är gött att ha när man gör detta?

just nu har jag Remo Coated Ambassador på allt, dvs. på 12" 16" 22" Tama Starclassic Performer EFX. virveln är en Tama Starclassic Maple 14*5,5

jag har även en powerstroke 3 men blev tillsagd att köpa en ambassador där idag. vilket jag gjorde.

är detta en bra studiouppsättning-skinn?

SM

Annons
Postat (redigerat)

Det är ju beroende på vilket ljud du vill avge. Coated är ju sprejade med film, så dom brukar ofta bli lite klickiga eftersom så mycket övertoner dämpas ut. Man får ha i åtanke att en mikrofon hör inte vad örat hör när man själv sitter bakom trummorna. Mikrofoner lyssnar 5-10 cm ifrån anslagspunkten, medan örat lyssnar ca 1 meter ifrån anslagspunkten.

Ambassadör är åt det tunnare hållet, och ger ifrån sig mer övertoner än sina tjockare bröder emperor och pinstripe. Ju tunnare skinn, desto mindre fet rockfaktor. Så kan man väl säga. Ju tunnare skinn desto mer öppen och naturlig ton (rocktrummisar brukar kalla det för nasalt och klonkigt). Vilka skinn som funkar bättre beror lite på vilket ljud du vill ha ur trummorna. Ju tjockare skinn, desto längre stämning är relevant. Använder du tunnare skinn så kan man inte stämma hur lågt som helst.

Jag vet inte vem som rekommenderat skinnen, men som regel brukar ljudtekniker gilla en klar ton plus, rikligt med attack, plus att trumman ska dö ut otroligt fort - vilket är fysiologiska motsatser. Jag använde Yamahas Recording Custom, som är ganska hårda, plastiga och snärtiga trummor, medan Starclassic är ganska djupa och boom-iga. Ljudtekniker brukar hata när pukor ger lång ton ifrån sig.

Mitt sätt, genom så många år har varit att använda såna här dämpare på underskinnen. Dämpar man anslagsskinnet så tvärdör i attacken, men dämpar man underskinnet så påverkas inte attacken, men underskinnet styr mycket av hur lång utklingningstiden är. Jag stämde pukorna i rena klara och relativt låga toner (för att bevara den feta smack-kvalitén som tekniker älskar så mycket) . Det gjorde att trumman sjöng länge, och då använde jag dämparna på underskinnet för att korta av utklingningen efter behov. Man sätter dom på underskinnen, sätter fast dom i sargen, så att man kommer att att skruva på dämparna direkt därifrån man sitter. Till början så satt dom bara där, utan att vidröra underkinnet, och om teknikern sa att det sjunger så sträckte jag ner handen och vred åt skruven ett par varv så att dämp-ytan touchade underskinnet och dämpade aningens. Tyckte han fortfarande det sjöng, så vred man åt 1-2 varv till, och så höll man på tills han var nöjd. Det här sättet har alltid funkat för mig, oavsett genre, stil eller tekniker. Använder man boomiga trummor kan det vara en bra idé att prova med sprejade skinn (coated) som underskinn, för då dämpas mängden övertoner upp lite mer, även utan dämpare. Bastrumman brukar vara enkel, för det är ofta att hålla upp stämningen på frontskinnet och anpassa anslagsskinnet efter tonhöjd. Dämpningen bör ligga mot båda skinnen och ligga så tajt mot bastrummans botten som möjligt.

En viktig aspekt är oftast att hålla teknikern borta ifrån trummorna, för om han kommer fram och få se vad man har och hur man gör (oavsett hur det är) så brukar det väcka ett slags spontant emotionellt infall i honom, och man får höra att "men för helsike, sådär kan du ju inte göra, sånt där liter ju gammal bäver jue" och så ändrar han till något och när han sen lyssna inifrån kontrollrummet så låter det ännu mer skit och det får trummisen skulden för på ett eller annat sätt. 🙂

Hoppas det här kan hjälpa en smula.

Redigerat av Opus99
Postat

ajaja. härligt hörredu. anledningen till ambassador var att det är utan dämpning alls ju. då kan du dämpa med kompressorer och liknande i mixningen, men du kan ju aldrig få ett odämpat ljud från dämpade trummor. men såna där underskinns historier vore kanske inte så dumt. eller tejp? är det dåligt?

djupet på mina trummor är 12x9,5, 16x16 och 22x18 tror jag bestämt. kan man bara slänga in en kudde och trycka till i kaggen eller? hur mycket ska man fylla den? jag har ju förövrigt märkt att stämma trummor är fantamig inte så lätt. men du tycker alltså man ska spänna frontskinnet och låta slagskinnet vara lite lösare? det som är så jävla meckigt är att jag har ett hål i frontskinnets ena hörn, med tillhörande fräck ring, så det blir ju omöjligt att få en jämn ton runt hela. hur gör man där?

borde man förresten ha en förstärkning vid klubbslaget på kaggen?

stort tack

SM

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.