Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena! Håller på att speckulera i hur stjärnjordning går till (då jag antagligen ska köpa in ett bord som kräver detta!

Vi kan väll göra så att jag lägger upp min idé så får ni rätta mig om jag har fel =)

*Alla line/xlr kablar som ska emellan hårdara-> bord eller bord->hårdvara så ska jorden endast vara lödd till kontakten i bordet!

*Sen ska du löda en jordkabel från varje hårdvara(inkl. bord) och koppla denna till en jord(element, stor kopparplatta under mark etc)

Känns som jag både har sagt fel och missat något

Någon som kan förklara förståerligt!

//T

Annons
Postat

Ähh!

Så krångligt är det inte.

Se till att alla komponenter är kopplade till samma elanslutning och jordplint bara.

Undvik att förbinda hårdvara med olika jordpunkter då detta skapar "jordslingor".

Till exempel:

Du sänder ljud från mixern i det ena rummet med egen jordpunkt till ett annat rum med en dator till exempel.

Denna dator är i sig kopplad till egen strömförsörjning och jordpunkt. Datorn skickar sedan tillbaka ljudet till mixern för lyssning.

Där får du en jordslinga!

Bara tänk att allt ska utgå från en och samma anslutning så blir det kanon.

Peace!

/Cruncha'

Postat (redigerat)
Ähh!

Se till att alla komponenter är kopplade till samma elanslutning och jordplint bara.

Undvik att förbinda hårdvara med olika jordpunkter då detta skapar "jordslingor".

Till exempel:

Du sänder ljud från mixern i det ena rummet med egen jordpunkt till ett annat rum med en dator till exempel.

Denna dator är i sig kopplad till egen strömförsörjning och jordpunkt. Datorn skickar sedan tillbaka ljudet till mixern för lyssning.

Peace!

/Cruncha'

Så alla strömkablar går till samma grenuttag

och alla jordningar går via en jordplint till shotahejti?

Kan du förklara det väldigt grundligt? Har faktist försökt tänka göra något sj för en gångs skull, då vill jag banne mig vara säker på vad jag gör :rolleyes: !

Redigerat av pompe
Postat
Ähh!

Till exempel:

Peace!

/Cruncha'

Så alla strömkablar går till samma grenuttag

och alla jordningar går via en jordplint till shotahejti?

Kan du förklara det väldigt grundligt? Har faktist försökt tänka göra något sj för en gångs skull, då vill jag banne mig vara säker på vad jag gör 🙂 !

Dra en helt egen central till det som ska kopplas inom studion.

Direkt från huvudcentralen så installerar du en ny 4 kvadratskabel och placerar den nya centralen på lämpligt ställe i studion.

Från denna dra du sedan all ström som används i studion.

Mixerbord, effektrackar, vägguttag för förtärkare...., allt som på något sätt har med ljudet att göra.

Ljuset i lokalen låter du gå från befintlig central och undviker med detta en hel del trubbel om du till exempel önskar ha dimmerbara lampor i taket etc.

Lycka till!

/Cruncharn'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.