Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag är helt nybörjare vad det gäller inspelningar i en hemmastudio. Jag skulle vilja börja spela in lite musik hemma men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Har kollat lite på olika externa ljudkort, men det är ett främmande språk för mig så jag har inte blivit mkt klokare. Det jag söker är ett ljudkort eller liknande som jag kan spela in elgitarr/elbas, aukustisk gitarr (via mic) och sång.

Har även kollat lite på portabla prylar som Zoom h4 till ex. Hur skiljer den sig från ett vanligt ljudkort uttöver att den är portabel. Vilka är nackdelarna med den? Blir det sämre kvalitet om jag spelar in ett gitarr riff i en zoom h4 och sedan för över till datorn, än om jag spelar in direkt till datorn via ett externt ljudkort?

Jag är beredd att lägga ner 2000-3000kr på utrustningen.

Som ni ser har jag ganska dålig koll, och skulle vara mycket tacksam för er hjälp 😏

Annons
Postat

Har man tillgång till inspelning via dator så känns Zoomen aningen överflödig. Så ser det ut för mig. Är man ute på fältet och spelar in mycket så är ju en porta bra, men i en statisk inspelningsmiljö så känns en porta plus dator lite som tårta på tårta.

Att kolla på skapliga ljudkort till datorn är lite av en djungel. Du skrev att du vill kunna ansluta både elinstrument och mikrofoner till ljudkort och då är du i behov av ett ljudkort med mikrofonförstärkare. Spontana tips är FireWire Solo, MobilePre eller Fasttrack Pro - alla ifrån M-audio.

Postat (redigerat)

Tack för tipsen! Jag kollade på de tre som du nämnde. Och jag är som sagt väldigt okunnig i ämnet, och kan inte bestämma vilken av produkterna som bäst passar mina behov. Någon som kan förklara (med enkla termer 😕 ) skillnaden mellan det billigaste alternativet (MobilePre) och de andra två lite dyrare?

Men med exempelvis MobilePre kortet (som är billigast), kan jag spela in både Elgitarr och sång samtidigt då? Elgitarr genom teleuttaget där fram och en mick som man kopplar in där bak? Sen har jag ingen aning om programvaran och drivrutinerna. Min dator är inte jätteny men ändå OK. Processor med dubbla kärnor, 2gb Ram mm. Det verkar inte som att man får med någon programvara. Det står då inget om det på https://www.inet.se/recensioner/6303580/mobile-pre-usb/

Någon som i övrigt har Bra/Dåliga erfarenheter av M-audios Mobile-Pre?

Hittade även ett paketpris på en hel inspelningsutrustning. (http://www.musikborsen.se och sök på "matrix inspelningspaket")

Då jag även skulle behöva en ny mick och lurar så kanske det hade vart något. Någon som vet något om detta ljudkort (CME CMMATRIXKFW) eller mikrofonen ADK A51e?

MVH Viktor

Redigerat av wajr
Postat

Ja, du kan spela in både sång och gitarr samtidigt med MobilePre. Programvaran och drivrutinerna följer med, men om du köper ett mobile pre begagnat och inte får med drivrutinerna så kan du hämta allt det ifrån tillverkarens hemsida utan problem.

De två andra korten har kanske något bättre specifikationer och möjligen ett uns bättre ljud. Fler ingångar och så vidare.

Din dator, med dom specifikationer du angav, klarar av det kortets krav som en grisfjärt.

Jag har själv inga erfarenheter ifrån just mobilepre, men har andra produkter ifrån m-audio, och mitt intryck är att dom fungerar bra och att man får ut ungefär vad man betalar för.

Postat

Lutar just nu åt ett MObilePre...Ska dock läsa på lite bättre först!

Tack för hjälpen iallafall 😄

drloop (oregistrerad)
Postat

Kolla även in Emu´s ljudkort.

Dom har bra program som följer med.

Postat (redigerat)

Vilken dator du har(pc, mac) och vilken typ(stationär, bärbar) är väldigt viktigt att du berättar vid såna här frågor. Det underlättar hjälpen från oss andra. På så sätt slipper man ställa motfrågor.

Om du har en stationär pc tycker jag verkligen du ska spana(som också drloop nämner) på EMU 1820M PCI(begagnat för typ 2-2500:-) eller 1616M PCI. I grunden samma kort men 1616 säljs nytt idag. Riktigt bra prestanda, AD/DA i toppklass(inte bästa men inte långt ifrån 😄 och låg fördröjning och stabilt kort. Plus att det följer med en riktigt bra bundle med program i lite(läs light) versioner. Innehåller alla in/utgångar du behöver idag.

Har du behov av externt ljudkort(tex om du har en bärbar dator) finns det även där bra EMU kort. Jag hade ett Terratec Phase X24FW som var väldigt stabilt och bra.

Redigerat av Pesek

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.