Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena boys and Girls!

Suttit med Reason sen 2.0 men bara för det så är man inte en mästare på "skit" programmet 😉.

Anledningen till den här posten är att jag behöver tips och hjälp på hur jag kan förvränga röstsamplingar.

Jag är medveten om Vocodern och att man kan koppla ihop den med en Syntheziser osv.

Men jag har aldrig haft någon talang för röster.. Jag spelar in röster själv och sedan vill jag lägga en riktigt ordentlig tvist på den. Göra en "Rå" och "mörk".

Kan Reason grejja detta, och om den kan det, kan ni ge mig lite tips hur jag ska gå till väga och kanske lite vägledning.

Och finns några program utanför Reason som våre bra att införskaffa kanske?

OBS. Vill inte få rösten att bli "Synthig".

Om det hjälper så producerar jag Hardcore och Hardjump, kanske hjälper lite att förstå vad för sound jag är ute efter.

Annons
Postat
sedan vill jag lägga en riktigt ordentlig tvist på den. Göra en "" och "mörk".

Tvist? Rå? Mörk?

Du kunde faktiskt lika gärna ha frågat hur man får en harpa att låta som en ananas....

Postat
Tjena boys and Girls!

Suttit med Reason sen 2.0 men bara för det så är man inte en mästare på "skit" programmet 😏.

Anledningen till den här posten är att jag behöver tips och hjälp på hur jag kan förvränga röstsamplingar.

Jag är medveten om Vocodern och att man kan koppla ihop den med en Syntheziser osv.

Men jag har aldrig haft någon talang för röster.. Jag spelar in röster själv och sedan vill jag lägga en riktigt ordentlig tvist på den. Göra en "Rå" och "mörk".

Kan Reason grejja detta, och om den kan det, kan ni ge mig lite tips hur jag ska gå till väga och kanske lite vägledning.

Och finns några program utanför Reason som våre bra att införskaffa kanske?

OBS. Vill inte få rösten att bli "Synthig".

Om det hjälper så producerar jag Hardcore och Hardjump, kanske hjälper lite att förstå vad för sound jag är ute efter.

Vet vilken röst du är ute efter och den är jädrigt Rå och mörk.

FInns säkert massa bra sätt att lösa det på i reason, men jag har lekt lite med att spela in mig själv när jag pratar väldigt fort och pitchat ner det sen så det blir mörkare med hjälp av samplern.

Finns ju även sånna där timestretch/Pitch så man kan göra det i realtime också, men sånt orka jag inte med.

Lite dist på så blir det bra också🙂

Postat
sedan vill jag lägga en riktigt ordentlig tvist på den. Göra en "" och "mörk".

Tvist? Rå? Mörk?

Du kunde faktiskt lika gärna ha frågat hur man får en harpa att låta som en ananas....

😏

Postat

Sånt här brukar vara svårt att få till på ett bra sätt. Mina första tankar, om jag skulle göra det, är pitchshifter och passiv inblandning av flera effekter som blandas med varandra, typ flanger, rör-dist, frekvensmodulation, vocoder osv. Men det kräver ofta en helsikes massa jobb för att låta tilltalande, och inte bara konstigt. Det kanske finns något färdigt program som kan göra processen enklare, men inget jag känner till. Har du tid kan du skumma över en massa program och se vad du hittar. En lång lista på mer eller minder populära ljudapplikationer finns t.ex. på http://www.hitsquad.com/smm/

Postat

Jag är Reasonanvändare och det grämer mig att det inte finns en ordentlig pitch shift i programmet. Men det beror förmodligen på saknaden av Audiospår. Men som redan nämt, för att få fram den där rösten du är ute efter ska du använda dig av lite dist men framförallt en pitch shift och pitcha ner rösten kanske en kvint. (från C till F till exempel) I reason funkar detta dock inte i realtid utan du måste öppna röstsamplingen i kanske NN-Xt, brukar hamna på tonen C, och sedan får du spela på en ton nedanför just nämnda C. Detta är nog det närmsta du kommer i Reason, och det kommer förmodligen låta skit.

Mitt tipps är, skaffa ett cubase. Jag tvekade länge eftersom jag är dels lite konservativ och dels för lat för att lära mig något nytt. Men till slut blev det oundvikligt. Om du bestämmer dig för att göra så iallfall: Spela in din vocal i Cubase. Pitcha ner den en bit. Vill du få en lite mer demonaktig röst kan du göra två eller tre stämmor och pitcha till olika toner. Sedan exporterar du ut det och öpnnar den nya wav-filen i NN-XT. Lägg på lite dist och kanske en flanger, men överdriv inte. EQ'a som du tycker låter bra och sedan kanske ett reverb. Om jag känner Hardstyle rätt så kan du nog fläska med reverbet.

Postat

En viktig grej när man gör tuffa pitchade röster - originalet ska (eller måste i alla fall) inte vara "lågt", spela in med vanlig avslappnad röst så får du fler övertoner; om man anstränger sig för att låta mörk så är det lätt att man knyter ihop halsen. Pitcha i cubase, pitch-shiften som följer med är helt ok! Fick låna en polares dator med wavespluggar för att göra refrängen (och introt) till låt nr 2 på denna myspace vilket blev riktigt najs tycker jag. Rösten är dubbad tre gånger, körd genom en "soundshifter" och sedan genom en L3 multimaximizer inställd väldigt hårt (preseten track-slammer om jag inte minns fel!). En grej som gör pitchröster snyggare är att ändå ha mycket diskant kvar, det blir lite mer bett så! Har aldrig använt mig av dist på pitchade röster, tycker det snabbt blir för mycket metal-kliché-vrål-i-radio då!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.