Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har begärt in och fått offerter från ett 30-tal CD-kopieringsföretag. Vi ville ha in offerter på 300 resp 500 ex med pappkonvolut i fyrfärg, tryck på skivan i svartvitt. Logga, bild för framsida levereras färdigt av oss till företaget. Sen har jag färdigställt ett "manus" för vad som skall stå på baksidan av konvolutet och för vad som skall stå på själva cd:n.

Kan för övrigt nämna att priserna skiljer sig väsentligt åt - det lönar sig att fråga runt!

Vissa firmor svarar att de vill att vi förevisar ett kvitto på att vi betalt till NCB/Stim innan de kan sätta igång. Vad handlar detta om? Skyddar det mina låtar på något sätt? Skall jag låta göra detta? Vad kostar det?Om vi tänker oss att sälja skivan? Om vi delar ut den gratis/ skickar till olika bolag? Noterbart är också att det är knappt hälften av bolagen som kräver detta. Övriga nämner inte detta i sin offert.

Om vi bestämmer oss för att dela ut skivan gratis, skall det då stå något - "Not for sale - Promotion Only"?

Vad är isrc-kod? Vad används den till? Jag ser att jag själv kan lägga in det med hjälp av Waveburner. Var får jag tag i rätt kod/koder? Vad kostar det? Vissa bolag vill själva lägga in denna kod, varför? Vad tjänar de / jag på det?

Bör jag, om vi säljer den, lägga dit EAN-kod på baksidan av omslaget? Vad kostar det och vem ger mig denna kod? Lönar det sig när det gäller så liten volym som 500 skivor?

Finns det något mer jag/vi bör tänka på så att vi inte råkar ut för några konstigheter?

Annons
Postat

Jag skall inom den närmsta tiden göra samma sak, dvs 300-500 ex i pappkonvolut.

Jag undrar detsamma. Finns grymt mycket att välja mellan. Det jag är mest orolig för är hur trycket på omslaget kommer att bli.

friend (oregistrerad)
Postat

Jag kan rekommendera Dicetia, som efter en olycklig start jag har nu goda erfarenheter av.

Jag beställde 3.000 ex. av vår CD i 4-sidig Digibox med 4-färgtryck på själva CD'n.

Det blev Digibox eftersom den ska skickas per post och då går för porto under 100gr och inte behöver skyddas nämnvärt..

Jag betalade 19.050:- inkl glasmaster och reprokostnader.

Det krävs licens för att få trycka upp en CD.

Jag fixade det hemifrån Irland.

Du höra med MCPS om de kan ge dig en licens. Där är det gratis, emedan du betalar ca. 1.500:- i Sverige.

Dock håller deras websida på att uppdateras, så skicka hör av dig till dem via tele, brev eller e-post.

MCPS Ireland Ltd, Regus House, 30 Pembroke Street Upper, Dublin 2.

e-mail: info@mcps.ie tel: +353 1 6766940 f: +353 1 6611316

Sen bör du ha en EAN code om du vill sälja den. Det kostar 500:- för ett litet bolag.

Dicentia

Grammotex

MCPS

Postat

ISRC-koderna får du av NCB efter att du betalat avgiften till dem. Koden används bland annat av Sveriges radio för automatisk rapportering till STIM.

Är det egna låtar som ska va på CDn så kommer åtminstone delar av ncb-avgiften tillbaks till er i form av NCB-utbetalning till upphovsmännen.

friend (oregistrerad)
Postat (redigerat)
ISRC-koderna får du av NCB efter att du betalat avgiften till dem. Koden används bland annat av Sveriges radio för automatisk rapportering till STIM.

Är det egna låtar som ska va på CDn så kommer åtminstone delar av ncb-avgiften tillbaks till er i form av NCB-utbetalning till upphovsmännen.

Vilket är gratis genom PPS, Ireland. 😉

Glömde att lägga till det i inlägget ovan.

Dock är jag medlem av IMRO, så jag är inte helt 100 på att det fungerar för andra.

PPS

Redigerat av friend
  • 3 veckor senare...
Murklan (oregistrerad)
Postat
Jag kan rekommendera Dicetia, som efter en olycklig start jag har nu goda erfarenheter av.

Jag beställde 3.000 ex. av vår CD i 4-sidig Digibox med 4-färgtryck på själva CD'n.

Det blev Digibox eftersom den ska skickas per post och då går för porto under 100gr och inte behöver skyddas nämnvärt..

Jag betalade 19.050:- inkl glasmaster och reprokostnader.

Det krävs licens för att få trycka upp en CD.

Jag fixade det hemifrån Irland.

Du höra med MCPS om de kan ge dig en licens. Där är det gratis, emedan du betalar ca. 1.500:- i Sverige.

Dock håller deras websida på att uppdateras, så skicka hör av dig till dem via tele, brev eller e-post.

MCPS Ireland Ltd, Regus House, 30 Pembroke Street Upper, Dublin 2.

e-mail: info@mcps.ie tel: +353 1 6766940 f: +353 1 6611316

Sen bör du ha en EAN code om du vill sälja den. Det kostar 500:- för ett litet bolag.

Dicentia

Grammotex

MCPS

Är priset 19 050:- inklusive moms och frakt??

Postat
Vad är isrc-kod? Vad används den till? Jag ser att jag själv kan lägga in det med hjälp av Waveburner. Var får jag tag i rätt kod/koder? Vad kostar det? Vissa bolag vill själva lägga in denna kod, varför? Vad tjänar de / jag på det?

ISRC-koderna är som sagt till för direktrapportering i radio. om ni tror det kommer spelas mycket i radio kan det vara en bra idé. STIM har hur mycket låtar som helst i sin databas och det är lätt (vet jag av erfarenhet) att låtar blandas ihop och ersättning uteblir. MEN koderna får du ej av NCB, utan av IFPI, www.ifpi.se. det kostar en slant, minns inte hur mycket. minns också att de vill att du ska ha ett skivbolag alt. ett organisationsnummer de kan knyta till koderna.

Vissa firmor svarar att de vill att vi förevisar ett kvitto på att vi betalt till NCB/Stim innan de kan sätta igång. Vad handlar detta om? Skyddar det mina låtar på något sätt? Skall jag låta göra detta? Vad kostar det?Om vi tänker oss att sälja skivan? Om vi delar ut den gratis/ skickar till olika bolag? Noterbart är också att det är knappt hälften av bolagen som kräver detta. Övriga nämner inte detta i sin offert.

NCB-avgiften är något som skivbolaget ska betala in till NCB. avgiften är en slags kontrollstation för utgivning och att den går rätt till. om ni har tänkt mer som en demo behöver ni inte betala detta. dessutom är det så att om du släpper egen musik kan du begära att få de första tusen exemplar avgiftsfritt. ring till stim så hjälper de er med det.

"Not for sale - Promotion Only"? behöver ni bara skriva om skivan annars säljs via ett distrobutionsnät tex border, bonnier amigo, sound pollution etc.

Bör jag, om vi säljer den, lägga dit EAN-kod på baksidan av omslaget? Vad kostar det och vem ger mig denna kod? Lönar det sig när det gäller så liten volym som 500 skivor?

EAN-kod är ju toppen om ni ska sälja den i butik, men annars inte. och om det lönar sig.. nepp.

lycka till!

• 2 månader senare...
Postat
NCB-rapportering behöver ni endast göra om upphovsmannen till låtarna är registrerad hos STIM.

Intressant. Har du nån källa på det eller nånstans man kan läsa mer om det?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.