rekkit (oregistrerad) Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 har läst och tittat på priser en massa inför köp av en synt nu, och det står, som det ser ut nu, mellan en MicroQ eller en PolySix, båda kan hittas kring 3000 kr. Om MicroQ:n har jag hört blandade meningar, endel säger att den låter mysko, kallt, etc och vissa säger att den kapabel till de flesta ljud, även analoga varma ljud. Den verkar vara mycket prisvärd hur som helst. Jag har testat PolySix:en i Legacy Collection, och slagits av vilka ljud den kan producera, trots sin ganska enkla uppbyggnad. Sen säger folk att den riktga är mkt bättre... Har inte förstått det där med att stämam analogsyntar, vad det innebär, och hur ofta och när man behöver göra det., och hur man gör det, etc. Har sett att PolySixen finns i svart och blått, och att det finns midi på vissa modeller, kan man se vilka som har det och vilka som inte har det? Har inte än haft möjlighet att testa varken en MicroQ eller en riktig Polysix. Är inte intresserade av typiska elektroniska ljud särsklit mkt, förutom kanske vissa effektljud. Mer intresserad av varma feta analoga ljud. Vad anser ni om vilken som är bäst val?
nkai Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 Det bästa vore väl om du fick chans att fingra lite på pjäserna men i brist på det så.... Har du läst användarrecensionerna om dem på Sonic State's hemsida? Du kan nog ha nytta av dem åtminstonde!
android Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 Har bägge två bredvid mig här... Du är välkommen att komma och testa!! 😛 har läst och tittat på priser en massa inför köp av en synt nu, och det står, som det ser ut nu, mellan en MicroQ eller en PolySix, båda kan hittas kring 3000 kr. Jösses, den ena har alltså gått upp 500kr sedan jag köpte den och den andra har gått ner 7000kr!!!!! 🙁 Gissa vilken som gjort vad! Om MicroQ:n har jag hört blandade meningar, endel säger att den låter mysko, kallt, etc och vissa säger att den kapabel till de flesta ljud, även analoga varma ljud. Den verkar vara mycket prisvärd hur som helst. Håller med om det andra, men det kanske är jag som sagt det till dig... 😏 Jag har testat PolySix:en i Legacy Collection, och slagits av vilka ljud den kan producera, trots sin ganska enkla uppbyggnad. Sen säger folk att den riktga är mkt bättre... Jo, den är varmare och livligare än det lilla jag hört av Legacy-versionen. Men var medveten om att den också är betydligt brusigare. Har inte förstått det där med att stämam analogsyntar, vad det innebär, och hur ofta och när man behöver göra det., och hur man gör det, etc. Har sett att PolySixen finns i svart och blått, och att det finns midi på vissa modeller, kan man se vilka som har det och vilka som inte har det? Min Polysix behöver jag bara stämma nån enstaka gång ibland, och det är inte svårt alls. Bara att vrida på "tune"-ratten tills det stämmer, man behöver inte stämma varje ton separat som på en gitarr... 🙂 De som har MIDI är tillfixade i efterhand, det fanns inte i orginal. Enklaste sättet att se är väl att kolla efter MIDI-kontakterna på baksidan... 😳 Har inte än haft möjlighet att testa varken en MicroQ eller en riktig Polysix.Är inte intresserade av typiska elektroniska ljud särsklit mkt, förutom kanske vissa effektljud. Mer intresserad av varma feta analoga ljud. Vad anser ni om vilken som är bäst val? Oj, jag skulle inte vilja skiljas från nån av dom. Rent spontant när du säger "varma feta analoga ljud" så skulle jag säga Polysix, men den är ju även mycket mer begränsad. uQ är ett rent KAP för 3000kr!! Hade jag inte redan en skulle jag inte tveka. Har du inte råd med bägge? De funkar finfint tillsammans... 😉
rekkit (oregistrerad) Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 okej. så stämningen är inget krångel, bra det. vart bor du då? 😉 jo, det bästa skulle ju vara att ha båda, men varken min budget eller antal ingångar på ljukortet tillåter det. Det skulle ju vara häftigare med en PolySix, mer känsla och så, men den är ju inte så jätte mångsidig, i och med att den har så få vågformer, och bara en oscillator. Hur är det med bruset, är det väldigt mkt brus eller bara lite i bakgrunden. har ingen erfarenhet av gamla syntar. MicroQ:n känns ju egentligen som det man bör välja, för att den har så mkt, och alla säger att den är extremt prisvärd, men ändå, en riktig analogsynt med alla dess rattar och och och...... jag ska nog fingra vidare lite på legacy polysixen, synd att det inte finns nån mjukvaruversion av MicroQ:n... =P Just nu lutar det mer åt polysix, håller känns mer som en ordentlig synt än ett rack med några rattar och ett teckenfönster...
Steffe Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 Jo, den är varmare och livligare än det lilla jag hört av Legacy-versionen. Men var medveten om att den också är betydligt brusigare. Då ska du höra min Kawai K1, den brusar grymt mycket! Har kanske inte så mycket med det här att göra men jag ville bara få det sagt. Rätt kass synth vad jag fattat i alla fall, men man vill ju inte göra sig av med den ändå Steffe
dbd Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 Om du ska ha MIDI i din Polysix så se till att det finns inbyggt när du köper den. Den har nämligen ingen CV/Gate-styrning, så man kan inte köpa en MIDI->CV/Gate-converter. Man måste bygga in en MIDI-retrofit från Kenton, och det brukar musikaffärerna ta rätt bra betalt för. Jag kommer inte ihåg exakt summa, men har för mig att Musikbörsen ville ha minst 4000 kr för att bygga in MIDI i min Polysix, och då kände jag inte direkt att det var lönt. Hur som helst, personligen tycker jag att Legacy-pluginen inte alls låter som orginalet faktiskt. Det är inte bara värmen som saknas, det är en riktigt dålig emulation som inte alls låter som orginalet.
rekkit (oregistrerad) Postat 13 november 2004 Postat 13 november 2004 okej. hur avancerat är det att bygga in den själv då? Om det bara är lite lödarbeten så kanske det inte är så svårt....om man inte riskerar att förstöra nåt..... 😄 Så legacy emulationen är inget att lita på då? attans.... men originalet är alltså bara på alla sätt bättre? 😄
android Postat 13 november 2004 Postat 13 november 2004 Bruset ser jag inte direkt som nåt problem, det är mer charmigt... Och inte alls ovanligt när det gäller analogsynthar. (Min Novation BassStation brusar också rätt så mkt...) Jag använder min uQ väldigt mycket mer, men Polysix'en är väldigt kul att bara sätta sig vid och spela och skruva... Jag får ofta lite annorlunda idéer när jag håller på med den, jämfört med mina andra synthar och det beror nog till stora delar på att den inte har MIDI, så jag vet att det inte är nån idé att försöka spela nåt avancerat 16-delskomp... 😄
dbd Postat 13 november 2004 Postat 13 november 2004 okej. hur avancerat är det att bygga in den själv då? Om det bara är lite lödarbeten så kanske det inte är så svårt....om man inte riskerar att förstöra nåt..... 😛 Så legacy emulationen är inget att lita på då? attans.... men originalet är alltså bara på alla sätt bättre? 😛 Jag citerar Kentons hemsida: Except for tools for the job, our kits contain everything you need for your retrofit, from the MIDI boards and instructions, right down to the labels and the screws. You will only need standard tools, such as screwdrivers, cutters, a soldering iron and a drill to perform most tasks. However, a 16mm round chassis punch and a pop rivet gun are also required for some installations. MIDI retrofit kit for Korg Polysix - £293.75 Incl vat Kostar ju ändå 3800 + frakt om du ska göra det själv. Men orginalet är mkt bättre än legacy ja. Och du måste ju faktiskt inte ha MIDI, du kan ju alltid sampla den, eller hur?
android Postat 13 november 2004 Postat 13 november 2004 Javisstja, jag bor i Kalmar om du ville komma hit och testa...
rekkit (oregistrerad) Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 nej, men när det gäller dem pengarna klarar jag mig bättre utan.... kalmar, tja, lite väl långt kanske... =P
One night in The Trance Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 hej , jag har en Siel cruise här och det inbyggt inget CIVIgate. men som sagt att samplar lösa problemmet än att lägger ut 4000kr, tar de där 4000 köpa en annan synht istället , 😄
dbd Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 hej , jag har en Siel cruise här och det inbyggt inget CIVIgate. men som sagt att samplar lösa problemmet än att lägger ut 4000kr, tar de där 4000 köpa en annan synht istället , 😄 Va? 😆
rekkit (oregistrerad) Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 hej , jag har en Siel cruise här och det inbyggt inget CIVIgate. men som sagt att samplar lösa problemmet än att lägger ut 4000kr, tar de där 4000 köpa en annan synht istället , 🙂 Va? 🙂 jo jag undrar också.. ?
android Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Men hallå, nu försöker ni ju inte ens...! Han har en Siel Cruise som inte heller har CV/Gate, men det är bättre att sampla än att lägga ut 4000kr för ett MIDI-kit. Lägger hellre de pengarna på en till synth... Det var väl inte så svårt?? 🙂
rekkit (oregistrerad) Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 jag ör en stressad människa, jag kräver klarspråk! 😱
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.