Jump to content
Annons

mp3 prob

antimelodicassault (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

ska försöka göra att program för backgrundsljud och för att få programet att fungera efektivare skulle jag hälst beöva ha loop:ar i mp3 format att de blir kass kvalite gör inget, de e snarare meningen i sammanhanget,

till frågan, jag vet inte hur jag lyackts misssa att mp3 compileringen lägger till en kort tysnad i borjan å slutet av filen till skillnad från wave, finsn det någon mp3 convertrare som inte gör det?

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

Vad jag vet finns det inget sätt att få bort tystnaden i början av en mp3-fil. Att dra in det i wavelab och klippa bort för att sedan konvertera igen är... lite fånigt.

Om det är typ en loop i flash du ska göra vet jag att det finns ett verktyg någonstans, ut och googla med sig.

Postat
ska försöka göra att program för backgrundsljud och för att få programet att fungera efektivare skulle jag hälst beöva ha loop:ar i mp3 format att de blir kass kvalite gör inget, de e snarare meningen i sammanhanget,

till frågan, jag vet inte hur jag lyackts misssa att mp3 compileringen lägger till en kort tysnad i borjan å slutet av filen till skillnad från wave, finsn det någon mp3 convertrare som inte gör det?

detta låter konstigt eftersom det borde vara samma längd på mp3-filen som när du gör en wav.

om du skriver vilket program du använder kanske någon kan hjälpa...

Postat
det borde vara samma längd på mp3-filen som när du gör en wav
Nja, musikens längd är samma längd som wav-originalet. Men ljudfilens längd skiljer sig alltid när det gäller komprimerade format.

Till att börja med uppstår 512 (eller 1160) samples fördröjning i mp3-kodningen, så redan där är längden påverkad.

Som om inte det var nog består mp3-filer av X antal frames, och en frame består av 1152 samples. Är ljudfilens längd inte jämnt delbar med 1152 samples, fyller kodaren ut filen med nollor (tystnad) tills den är delbar med 1152.

Kodar du mp3 med LAME kan du klicka för "gaplesss encoding" varpå metadata läggs till i filen. När LAME-baserade avkodare läser filen kompenseras tidsförskjutningen med hjälp av denna metadata.

Postat
Nja, musikens längd är samma längd som wav-originalet. Men ljudfilens längd skiljer sig alltid när det gäller komprimerade format.

Till att börja med uppstår 512 (eller 1160) samples fördröjning i mp3-kodningen, så redan där är längden påverkad.

Som om inte det var nog består mp3-filer av X antal frames, och en frame består av 1152 samples. Är ljudfilens längd inte jämnt delbar med 1152 samples, fyller kodaren ut filen med nollor (tystnad) tills den är delbar med 1152.

Kodar du mp3 med LAME kan du klicka för "gaplesss encoding" varpå metadata läggs till i filen. När LAME-baserade avkodare läser filen kompenseras tidsförskjutningen med hjälp av denna metadata.

Sjysst inlägg! Killen med koll 😄

Eller gjorde du som de flesta här, googlar och sedan copy/paste'ar för att verka duktig? *skoj*

Postat

visste inte detta

men hur mkt rör det sig om tid, alltså hur många samples är en ms

Postat
men hur mkt rör det sig om tid, alltså hur många samples är en ms

44,1kHz samplingsfrekvens innebär 44100 samples på en sekund.

En sekund består av 1000 millisekunder.

I detta fall alltså 44,1 ms, tillräckligt mycket för att uppleva ett ordentligt "hack" i musiken när mp3:an loopar.

Postat

om det då inte går att använda mp3 så kan man ju använda wav i 8bit 22,050 Hz för att få ner storleken på filerna.

om nu inte ljudkvaliteten var viktig...

Postat
Sjysst inlägg! Killen med koll 😄

Eller gjorde du som de flesta här, googlar och sedan copy/paste'ar för att verka duktig? *skoj*

För 10 år sedan försökte jag komma åt problemet genom att kapa mina mp3:or efter 1152 frames i tron om att det skulle lösa allt, men det gör det alltså inte. 🙂

[anekdot]

Jag inspirerades nämligen av ett tillägg jag hade i Cool Edit på den tiden.

Metoden var att trimma start/slut på ljudfilerna så att de gick jämnt ut på 2352 bytes.

Med vanlig ljud-CD (Red Book) dvs. 44,1kHz och 75 frames/sekund där varje frame består av 2352 bytes, kapades ljudfilerna så låten gick jämnt ut på en cd-sektor. 😉

Därmed uppstod aldrig det minsta glapp mellan ljudspåren när jag gjorde mina mixplattor och satte 0 sekunder pregap mellan låtarna. 😄

[/anekdot]

Postat
[anekdot]

Metoden var att trimma start/slut på ljudfilerna så att de gick jämnt ut på 2352 bytes.

Med vanlig ljud-CD (Red Book) dvs. 44,1kHz och 75 frames/sekund där varje frame består av 2352 bytes, kapades ljudfilerna så låten gick jämnt ut på en cd-sektor. 😄

Därmed uppstod aldrig det minsta glapp mellan ljudspåren när jag gjorde mina mixplattor och satte 0 sekunder pregap mellan låtarna. 😄

[/anekdot]

anpassas alltså längden även på olika pcm-format eller menar du att mixplattorna blir var i mp3?

Postat (redigerat)
[anekdot]

Med vanlig ljud-CD (Red Book) dvs. 44,1kHz och 75 frames/sekund där varje frame består av 2352 bytes, kapades ljudfilerna så låten gick jämnt ut på en cd-sektor. 😄

[/anekdot]

anpassas alltså längden även på olika pcm-format eller menar du att mixplattorna blir var i mp3?

CD-spårens längd går jämnt ut på en frame (2352 bytes).

Bränner du en mixskiva utan några pauser mellan låtarna, så har det inte lagts till någon tystnad i ljudet.

Men däremot "avrundas" index/spårbytet till närmaste frame.

cdhw6.gif

Har du lyssnat på en mixplatta och bytt spår har du kanske reagerat över att spåret inte börjar exakt på ettan i en takt.

Då är det avrundningen till närmsta frame som gjort att t ex några ms av låt 1:s slut hamnat i början av spår 2.

Om ljudfilerna går jämnt ut på 1 frame (2352 bytes) hamnar tajmingen perfekt.

Nåja, det var ett rejält sidospår.

Redigerat av Linus
Postat
[anekdot]

[/anekdot]

CD-spårens längd går jämnt ut på en frame (2352 bytes).

Bränner du en mixskiva utan några pauser mellan låtarna, så har det inte lagts till någon tystnad i ljudet.

Men däremot "avrundas" index/spårbytet till närmaste frame.

cdhw6.gif

Har du lyssnat på en mixplatta och bytt spår har du kanske reagerat över att spåret inte börjar exakt på ettan i en takt.

Då är det avrundningen till närmsta frame som gjort att t ex några ms av låt 1:s slut hamnat i början av spår 2.

Om ljudfilerna går jämnt ut på 1 frame (2352 bytes) hamnar tajmingen perfekt.

Nåja, det var ett rejält sidospår.

tack linus

måste bara säga att detta var ett av de mest intressanta inläggen jag någonsin läst på detta forum.

det är inte varje dag man lär sig något nytt.

detta inlägg kombinerat med tidigare förklarar även glappen mellan spår som förekommer när man rippat en cd till mp3

glappet blir väldigt vanligt på klassiska cd's där man ofta lägger index mitt i en fras

har aldrig tänkt på det på mixplattor då poplåtar ändå oftast börjar och slutar med tystnad

Postat

ty all:)

ska göra ett förska att convertera till mp3 LAME med "gaplesss encoding" snart, så fort jag återupptar projektet i fråga

Postat

Eller så har dom bara inte orkat indexera med tysk ordnung. 😮

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.