debatt Postat 14 oktober 2008 Postat 14 oktober 2008 (redigerat) Har funnit *ACM Frost *XPC Music Pro *Racktone *FTech såsom varande profesionella musikdatorer, avsedda och optimerade för mångkanalig inspelning av musik. Men frågan är, om ett grafikkort går sönder i en sådan pc, kan man byta bara det då, eller är det integrerat med moderkortet och kostar multum att få ordning på? Annars skulle jg vilja ha tips på pc-modell, från någon av ovanstående tillverkare eller någon annan, där grafikkortet sitter helt separat och inte bara kallas dedikerat utan är det också. I verkligheten. 😆 //:debatt Redigerat 14 oktober 2008 av debatt
Claes Holmerup Postat 14 oktober 2008 Postat 14 oktober 2008 Är det bärbara så är det som regel inbyggt på moderkortet - och bärbara blir alltid dyra att reparera, oavsett vad som går sönder. Är det stationära, så lär det nog alltid sitta separat. Annars blir det sämre prestanda och det vill man inte ha om det ska kunna kallas musikdator.
Opus99 Postat 15 oktober 2008 Postat 15 oktober 2008 ... men dom där du funnit, är ju custom-byggen. Då brukar det heta att om du handlar en dator av dom, och byter ut en enda komponent eller installerar en enda mjukvara utöver vad datorn kommer preppad med, så har du noll support av dom sedan. Det kan vara olika för olika företag, men för svenska Audio Master och deras föregångare har villkoren sett ut ungefär så.
debatt Postat 15 oktober 2008 Trådstartare Postat 15 oktober 2008 ... men dom där du funnit, är ju custom-byggen. Då brukar det heta att om du handlar en dator av dom, och byter ut en enda komponent eller installerar en enda mjukvara utöver vad datorn kommer preppad med, så har du noll support av dom sedan. Det kan vara olika för olika företag, men för svenska Audio Master och deras föregångare har villkoren sett ut ungefär så. Ja jo, ok... men jag tänkte ju nu ifall de själva byter delen som pajas så småningom. Inte jag. Går det, typ... "Installerar en enda mjukvara utöver vad datorn kommer preppad med" stämmer väl ändå inte? De säljs ju utan musikprogram. 😆
debatt Postat 15 oktober 2008 Trådstartare Postat 15 oktober 2008 Är det bärbara så är det som regel inbyggt på moderkortet - och bärbara blir alltid dyra att reparera, oavsett vad som går sönder. Är det stationära, så lär det nog alltid sitta separat. Annars blir det sämre prestanda och det vill man inte ha om det ska kunna kallas musikdator. Vad jag fattar så har flera av dessa stationära - precis likt Svensson-supermarknaderna - sådana att de har grafikkort som har eget grafikmnne på si och så många MB, och som sedan tar en väldig massa ytterligare MB från pc-ns RAM. Hur kul är det? Bandbreddstramset... Trots att de kallas musikdatorer, professionella t.o.m. Kanske att optimeringen av operativsystemet Win XP har större betydelse än att grafiken har TurboCache? Jag vet inte... 😆 //:debatt
Opus99 Postat 15 oktober 2008 Postat 15 oktober 2008 Ja jo, ok... men jag tänkte ju nu ifall de själva byter delen som pajas så småningom. Inte jag. Går det, typ... "Installerar en enda mjukvara utöver vad datorn kommer preppad med" stämmer väl ändå inte? De säljs ju utan musikprogram. 😆 Kommer den utan mjukvara? ja då är det ju bara tuta och köra. Och om dom byter ut den delen som pajat, det tror jag säkert dom gör. Men jag tror inte du kan välja vilken komponent som helst. Du måste nog välja en av de komponenter de föreslår. Det är lite så såna här företag fungerar, att dom noga provat ut komponenter mot varandra, som funkar så pass tillförlitligt att de törs garantera deras funktionalitet. Om du vill ha ett grafikkort som inte finns med på den listan, så är det nog kört.
punkrockdude Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 (redigerat) Testa att köpa t.ex. ett Matrox kort som inte använder sig mycket av datorns resurser vilket jag läst att Nvidia och ATI gör, som t.ex. att använda upp systemets RAM minne (Hypermemory, Turbocache). Jag köpte ett gammalt Matrox G450 PCI kort som är från runt 2000 nu kan jag mixa och input monitor(a) med ett dussin effekter med 32 samples latency (mindre än 1ms) utan knaster eller dropouts i Cakewalk Sonar. Det gjorde enorm skillnad när jag gav upp Nvidia och ATI och valde Matrox. Testa om du har pengar och sök på Ebay så får du tag på ett kort som jag köpte för cirka 100 kronor från USA plus cirka 130kr i frakt. PS. Jag har kopierat detta från ett inlägg jag gjort i annan tråd för att jag verkligen vill att folk lättare ska kunna finna vad jag skrivit då det gjort ENORMT skillnad på min datorn. Jag är avslappnad när jag spelar in nu för jag behöver inte konstant oroa mig för ifall inspelningen ska stoppa plötsligt pga dropouts. MvH Redigerat 13 februari 2014 av punkrockdude
musicpanda88 Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 (redigerat) Är det bärbara så är det som regel inbyggt på moderkortet - och bärbara blir alltid dyra att reparera, oavsett vad som går sönder. Är det stationära, så lär det nog alltid sitta separat. Annars blir det sämre prestanda och det vill man inte ha om det ska kunna kallas musikdator. Vad jag fattar så har flera av dessa stationära - precis likt Svensson-supermarknaderna - sådana att de har grafikkort som har eget grafikmnne på si och så många MB, och som sedan tar en väldig massa ytterligare MB från pc-ns RAM. Hur kul är det? Bandbreddstramset... Trots att de kallas musikdatorer, professionella t.o.m. Kanske att optimeringen av operativsystemet Win XP har större betydelse än att grafiken har TurboCache? Jag vet inte... 😆 //:debatt Är ju bara att skaffa ett grafik kort med mer ram då för att minska belastningen. Själv så sitter jag på över 1 gig graffe-minne. Eller skaffa mer ram det är sanslöst billigt med ddr2 Redigerat 17 oktober 2008 av musicpanda88
Claes Holmerup Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Är det bärbara så är det som regel inbyggt på moderkortet - och bärbara blir alltid dyra att reparera, oavsett vad som går sönder. Är det stationära, så lär det nog alltid sitta separat. Annars blir det sämre prestanda och det vill man inte ha om det ska kunna kallas musikdator. Vad jag fattar så har flera av dessa stationära - precis likt Svensson-supermarknaderna - sådana att de har grafikkort som har eget grafikmnne på si och så många MB, och som sedan tar en väldig massa ytterligare MB från pc-ns RAM. Hur kul är det? Bandbreddstramset... Trots att de kallas musikdatorer, professionella t.o.m. Kanske att optimeringen av operativsystemet Win XP har större betydelse än att grafiken har TurboCache? Jag vet inte... 😆 //:debatt Är ju bara att skaffa ett grafik kort med mer ram då för att minska belastningen. Själv så sitter jag på över 1 gig graffe-minne. Eller skaffa mer ram det är sanslöst billigt med ddr2 Fullt så enkelt är det inte alltid. Med ett 32-bits OS har man tillgång till totalt 4GB adresser - och grafikkortets minne stjäl adresser därifrån, så att man inte kan utnyttja allt RAM man stoppar in. I en musikmaskin är det därför lämpligast med ett vanligt 2D grafikkort som inte har mer minne än nödvändigt för den upplösning man vill kunna köra på sina skärmar...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.