Lindh Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 Hej hej, Jag kan väl sjunga rätt hjälpligt och hålla en och annan ton. Men allt eftersom jag börjat sjunga mer och mer på mina egna låtar så saknar jag kunna förgylla sången med hjälp av vibrato. Därför undrar jag om någon av er vet några bra sätt att träna upp detta? Och då menar jag praktiska begripliga tips inte vad som orsakar ett vibrato. 🙂 /M
herwhisper Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 Hmm. hur ska man förklara detta. Jag gör ett tappert försök! Du kan prova med att hålla en ton, och sedan "svepa" ner till en annan ton under grundtonen. För att sedan gå upp och över grundtonen, och sedan ner till den tonen under grundtonen. Detta gör du i ett tempo som du kan kontrollera. Sedan ökar du takten sakta men säkert. Detta är ingen övning som låter vackert, men den ger resultat! När du går ner och upp i tonerna så ska du inte markera tonerna utan svepa mellan tonerna. Precis som ett riktigt vibrato, fast mycket långsamare. Hoppas att det var någotsånär förståligt.
MusicGene Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 samtidigt kan man ändra ljudstyrka för att förstärka vibratot
Lindh Postat 12 november 2004 Trådstartare Postat 12 november 2004 Ok kalas! Man får väl öva till ett klicktrack. Känns som för sisådär 15år sen när man plockade upp gitarren för första gången. Tack för hjälpen! 😳
Egghuvud Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 De flesta människor har ju ett naturligt virbrato, vilket i sin tur kan ge en helt egen karraktär åt rösten. Prova att ta djupaste andetaget och håll en ton så länge det går. Lyssna spela gärna in och hör om det finns en naturlig modulation. När du hör den så känn efter vad det är som gör att det vibrerar. Försök sedan att använda detta mer medvetet. Överdrivet framkrystat vibrato låter sällan snyggt. Det skall vara en naturlig del av din rösts unika uttryck. 😳
Lindh Postat 12 november 2004 Trådstartare Postat 12 november 2004 Av någon outgrundlig anledning så tycker jag mig inte ha något märkbart naturligt vibrato. Däremot så finns det definitivt antydningar till vibrato. Särskilt om jag sjunger ljusare toner. Dvs mer nasalt (huvudröst eller vad det kallas). Dessutom är jag, av någon anledning, mer tonsäker när jag sjunger någon oktav upp. Jag tycker mig däremot ibland höra likheter till Donald Fagens abrubta små ton fluktureringar. Men jag ska ta till mig även av ditt förslag Egget och pröva igen. En vacker dag kanske jag kan vibrera i takt till musiken. 🙂 Förresten någon som känner till någon duktig sångpedagog för privatlektioner i Stockholmstrakten?
Pusa Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 Jag Har inte haft något naturligt vibrato på rösten.. utan "krystat" fram det.. (min far har nämligen världens elvis-vibrato som hen behärskar, vilket alltid har stört mig.. hehe.. Så jag har tränat upp det) Dock har jag använt det så flitigt nu att det är jäkligt svårt att inte använda det.. Och det är ju inte så bra, vibrato funkar inte för allt.. Jag har inte tagit några lektioner utan lyssnat mkt på den typen av vibrato jag eftersträvat, sjungt med så mkt jag hunnit (i bilen är bästa träningslokalen för mig.. jag tar med en "riktig version och en Kareoke-version som jag sedan kan träna till (kan bli lite jobbigt när det "bästa" partiet av sången kommer just vid ett tarfikljus eftersom man sitter och tar i för kung och fosterland bakom ratten, men det brukar jag bjuda på.. man skall ju ändå göra det på scenen en vacker deg liksom.. hehe.. Men det är mitt tips.. lyssna och sjunge med originalversioner av låtar med ett vibrato du vill uppnå, ditt kommer att vara olikt, men vem vill kopiera andra ändå? Som sagt det är ju individuellt det där, men i bilden hör ingen annan dig träna iaf, jag tycker alltid att det är jobbigt att träna inför en osynlig publik som en granne exempelvis.. Kanske är detta vägen för dig med.. (Om du nu har en bil? Annars var detta rådet rätt kasst...) 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.