debatt Postat 14 oktober 2008 Postat 14 oktober 2008 (redigerat) Nån som har en musikdator från Ftech? T.ex en Ftech FAM 77 - FTech Audio Mobile. Vad tycker ni? "Nu ännu kraftfullare och med blueray spelare... (Baserad på märkesdator av högsta kvalitet) Och priset..? Otroliga: 19.995 kr inkl. moms. 3 års garanti!!! FAM77 har oslagbar stabilitet och grym prestanda..! Ett måste för den seriöse musikern/teknikern på väg. Utan kompromiss... Chipset: Intel PM965 CPU: Intel Core 2 Duo T8300 (2x2.4GHz) RAM: 4Gb Dual-DDR2 HDD System: 160Gb 7200rpm 16Mb S-ATA HDD Audio: 160Gb 7200rpm 16Mb S-ATA Optiskt: DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM / BD-ROM Grafik: ATI Radeon® HD 2600 512MB (1280MB) Skärm: 17" TFT 1440 x 900 med stöd för Dual-View OS: Windows XP Professional (Optimerad för Audio). I/O: 1 x ExpressCard/54 slot 1 x PC Card slot (Type II) 4 x USB 2.0 ports 1 x DVI-D port 1 x IEEE 1394 port (4-pin) 1 x Fast infrared (FIR) port 1 x external display (VGA) port 1 x Ethernet (RJ-45) port (10/100/1000Mbit) 1 x Modem (RJ-11) port 1 x S-video/ TV-out (NTSC/PAL) port Övrigt: 5-in-1 Kortläsare (SD/MMC/MS/MS PRO/xD) Wi-Fi (Trådlöst nätverk, 802.11a/b/g/Draft-N) Bluetooth 2.0 Webcam Recoveryfunktion..! (Återställer datorn på några minuter)". Det som lockar mig är att det var 3 års garanti på dem. Den bärbara kostar 20000 kr. Det jag har läst att den "bygger" på nån märkesdator, frågan är vilken... Det står att musikdatorerna är optimerade för Audio - är det svårt att göra det själv i Win XP? FTech skriver att Win XP är optimerat för det, medan Racktone skriver om sina musikdatorer att både BIOS och Win XP är optimerade. Skulle väl i så fall vara ännu bättre då va? Å andra sidan, 3 år är ju bättre än 1 års garanti. Jag ser att grafiken har 512 MB grafikminne, men attt det har någon TurboCache/Hyper Memory-funktion, det måste det väl ha eftersom det kan ta upp till 1280 MB grafik, genom att nyttja maskinens RAM. Hur kan detta vara bra nu helt plötsligt? Dvs det man ska använda till en musikdator? Hmm... den påminner mycket om en annan pc jag sett till priset 12900 kr nyligen, som faktiskt har ännu snabbare processor, lika mycket RAM och Win XP Pro, samt den pc card typ II-plats jag vill ha. Frågan är om jag kan köpa den istället, själv optimera Win XP till musik om det går, och spara 7000 kr. Garantin är densamma nämligen, 3 år, men jag behöver inte 17 tums skärm, den är bara 15" på den andra jag sett. Grafiken (nVidia Quadro NVS135M) på den är bara 128 MB, men man kan nyttja 256 MB. Jag vet inte om det beror på att det är en grafikinställning man gör i Kontrollpanelen eller dylikt, valbart 128 eller 256? Sedan stod det på en annan site att det nVidia 135-kortet kan nyttja ännu mycket mer från RAM, men det har jag inte fått bekräftat. Vore i så fall, HyperMemory/TurboCache... inte bra. Nån med en FTech-pc som kan berätta mer? 😏 //:debatt Redigerat 14 oktober 2008 av debatt
basshole Postat 14 oktober 2008 Postat 14 oktober 2008 En annan fördel med Ftech (förutom garantin) är att de gladeligen tar emot, installerar och uppdaterar dina ljudkort, dspkort, favvoprogram etc. Det är inte värst svårt att googla efter XP-optimeringar men det är desto mer tidskrävande att testa optimeringarna i praktiken. "Hmm, nu blev det plötsligt bluescreen.. Vetja var det gick fel" typ. Sånt kan förhoppningsvis Ftech, och säkert många andra musikdatorbyggare. Ang. "märkesdator", maila och fråga. Jag kan inte tänka mig att det är någon hemlis.
debatt Postat 14 oktober 2008 Trådstartare Postat 14 oktober 2008 (redigerat) Ok. Installera ljudkort och program tror jag att jag klarar. Undrar om deras stationära pc också har tre års garanti, det står inget om det... På ett annat ställe hos Forss Technology (FTech alltså), så nämns att olika delar har olika garanti, 1-5 år... Men det verkar inte gälla den maffiga bärbara. Tillägg: Ska väl tilläggas att jag mailat både Samsung, datorbutiker och tillverkare senaste tiden, men det är ju säljsupport som ska svara på sådana hör frågor och de verkar inte veta eller så vill de inte lägga tid på mailsvar. Verkar ju framförallt som om deras mailfunktioner är till för de som redan har köpt en pc. Ingen pre sale service m.a.o. Jag fick dock snabbt och ärligt svar från Racktone, vilket de ska ha en eloge för. Deras prylar är fina. Och observera att jag ej har kontaktat Forss Technology, ACM Frost eller XPC Music Pro ännu. De är säkert jättebra också. De jag kontaktat är lokala datorbutiker i första hand. Som jag ser det finns det 4 musikdatoralternativ: ACM Frost; XPC Music Pro; Racktone och FTech. Frågan är vilken som är bäst. 😆 //:debatt Redigerat 14 oktober 2008 av debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.