Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 214
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Einstein (oregistrerad)
Postat
usch vilka skitlåtar , och usch vilken gristävling

man skäms ju att vara musiker i dessa dagar för

sveriges vägnar .......

Ja, och sen är det ju rena plagiat. Peter Kvint hyllas av några musikjournalister men herregud, låten som han och Jennifer Brown "skrev" är en total kopia av Shanes låt Can I trust you;

http://www.youtube.com/watch?v=f_5_CH_KD1s

Här är Brown/Kvints "låt"...

http://www.youtube.com/watch?v=7pcY5h317h4

Samma sak är det med Andreas Johnssons låt "A little bit of love" som ju Ronettes gjorde originalet till redan på -60 talet.

Peter Kvint är verkligen vår tids Salieri...en klent begåvad låttrixare...

Postat
Sen när blev en medverkan i melodifestivalen en måttstock på framgång som låtskrivare?

sen man började använda måttstocken antal låtar nån vill använda?

Postat

Javisst engagerar festivalen! Tre livaktiga trådar bara på detta forum! Det är också intressant att det verkar engagera kritikerna mest. För att vara personer som hatar upplägget, festivalen i sig, Björkman, Kvint, Ljunggren m fl och att man knappt tittar på skiten så måste man ändå säga att Ni snappat upp mycket.

Rolig och delvis intressant läsning bjuder Ni på. En del borde dock kanske fundera igenom varför Ni utgjuter Er. Jag får åtminstone ibland uppfattningen att en del handlar om att Ni är lite avundssjuka.

Postat (redigerat)
Rolig och delvis intressant läsning bjuder Ni på. En del borde dock kanske fundera igenom varför Ni utgjuter Er. Jag får åtminstone ibland uppfattningen att en del handlar om att Ni är lite avundssjuka.

Jag trodde, i min enfald, att det var tillåtet att ha åsikter om SVT:s största publikmagnet, även om man inte har några ambitioner att försöka komma med dit, utan att behöva bli beskylld för att var avundsjuk... 😛

När de dessutom alltid skryter om hur många bidrag som har kommit in och var sämre än det som har valts ut till finalerna - och påstår att allt går rätt till i sållningen, när vanliga privatpersoner som inte går via förlagen i realiteten inte har minsta chans att få med sina bidrag, utan det inte alls är en tävling på lika villkor som det påstås, så är det klart som 17 att det engagerar.

De flesta hade nog reagerat om det visade sig att direktörerna på Svenska Spel sorterade undan alla högvinster till sig själva och sina polare innan trisslotterna skickades ut i butikerna - och detta är ju en liknande situation...

Redigerat av Claes
Postat
Jag trodde, i min enfald, att det var tillåtet att ha åsikter om SVT:s största publikmagnet, även om man inte har några ambitioner att försöka komma med dit, utan att behöva bli beskylld för att var avundsjuk... 😠

När de dessutom alltid skryter om hur många bidrag som har kommit in och var sämre än det som har valts ut till finalerna - och påstår att allt går rätt till i sållningen, när vanliga privatpersoner som inte går via förlagen i realiteten inte har minsta chans att få med sina bidrag, utan det inte alls är en tävling på lika villkor som det påstås, så är det klart som 17 att det engagerar.

De flesta hade nog reagerat om det visade sig att direktörerna på Svenska Spel sorterade undan alla högvinster till sig själva och sina polare innan trisslotterna skickades ut i butikerna - och detta är ju en liknande situation...

Nu utformade jag mitt inlägg så att det skulle träffa dem som kände sig träffade.....

Postat

Eftersom jag som villaägare med TV tvingas betala pengar till SVT är det väl inte så konstigt om jag har synpunkter på deras störa satsning? Dvs, det SVT anser viktigast att spendera pengarna på…

Kollade faktiskt på spektaklet i lördags och jag slogs över hur fruktansvärt dåligt allting är. Det var länge sedan jag hade tittat och hoppades att det kunde vara så att jag mindes fel och överdrev min negativa bild av festivalen men den var värre än vad jag ens kunde fantisera ihop.

Går jag in på tex musikhögskolan i Malmö och lyssnar på deras festivaler där de tex driver med melodifestivalen så är detta låååångt bättre än vad den svenska "eliten" (textförfattare och artister) lyckas prestera.

Melodifestivalen är en modern variant av kejsaren utan kläder där CB & Co tjänar stora pengar utan att leverera något.

Konceptet:

Låt urvalssystemet ta fram "artister" som kan attrahera så många Svenssons som möjligt.

Några gamla tanter som kan ge lite raffiga minnen för de i medelåldern En liten tjej för barnen som tittar En "kul prick som haft en del hittar" för de som vill dra på smilbanden. Lite "rebellisk musik" (hårdrocken) för de som gillar lite "skränigare" musik (skränig enl. CB mfl). Några countrysystrar för de som "värderar familjeband samt bor utanför storstad". Några såpastjärnor för de som tittar mycket på TV. Etc…

Konstigt att det krävs "experter" för att sätta ihop denna mix och att det varje år är ungefär samma låtskrivare… Konstigt också att Sverige i tävlingen hamnar efter länder som Uzbekistan…

Nepp, över med melodifestivalen till någon reklam eller betalkanal. Känns inte bra att den påtvingade avgiften ska gå till sådant här.

Einstein (oregistrerad)
Postat
Javisst engagerar festivalen! Tre livaktiga trådar bara på detta forum! Det är också intressant att det verkar engagera kritikerna mest. För att vara personer som hatar upplägget, festivalen i sig, Björkman, Kvint, Ljunggren m fl och att man knappt tittar på skiten så måste man ändå säga att Ni snappat upp mycket.

Jag gissar att du är en av dem som aldrig reagerar på orättvisor, likt typiskt svenskt så jäser du från soffan "så är det, varför engagera sig"... En lättja...

Kunskap är makt och vi som engagerar oss vill ha en förändring. Då måste man ta reda på fakta och sedan sprida kunskapen, som här.

Vi skulle inte vara "avundsjuka" om allt gått rätt till men det har det inte, Björkman styr och fuskar som han vill. Alla bör få en ärlig chans och de bästa låtarna bör komma fram, annars kommer Sverige på 16 plats varje år.

Postat (redigerat)
Nu utformade jag mitt inlägg så att det skulle träffa dem som kände sig träffade.....

Såklart man blir träffad i bröstet av alla troliga

jäviga pilar som dansar i svt:s kalla kårardårar

d.v.s även om man skriver skitmusik så lyckas man

ändå komma med år efter år , och det är ett stort mysterium

inför Christer Björkmans blånekande varje år

att inget olagligt sker , dom är helt enkelt bäst

och vi har lika roligt varje år i detta långtravade

party i glitter o glamour som skattebetalarna

antagligen betalar också , ja för skivbolagen

måste ju de här upplägget vara rena klippet

vilket release party

Redigerat av antikartellmusikern
Postat

Som sagt, det engagerar! Nu har jag aldrig sagt att man inte får tycka något om detta, däremot reagerade jag på att en del verkar tala i egen sak. Sen har jag aldrig påstått att melodifestivalen är vare sig rättvis eller orättvis. Icke i någon del. Jag hoppas bara att Du, om Du en gång kommer med, vågar stå och slåss lika rakryggat då. Hittills har ingen gjort det mot de påstådda orättvisorna.

Ingen provokation, bara en fråga: Har inte någon okänd låtskrivare kommit fram genom denna festival?

Postat (redigerat)
Som sagt, det engagerar! Nu har jag aldrig sagt att man inte får tycka något om detta, däremot reagerade jag på att en del verkar tala i egen sak. Sen har jag aldrig påstått att melodifestivalen är vare sig rättvis eller orättvis. Icke i någon del. Jag hoppas bara att Du, om Du en gång kommer med, vågar stå och slåss lika rakryggat då. Hittills har ingen gjort det mot de påstådda orättvisorna.

Ingen provokation, bara en fråga: Har inte någon okänd låtskrivare kommit fram genom denna festival?

KJOLFRÖKEN

hon var ju strålande

vilken stjärna dom fick

fram där över en natt

Så du menar att om man

kommer med på orättvisa

grunder så skall man också

vara rakryggad att försvara

den rättmätiga kritiken 🙂

ja de hade väl varit för

magstarkt då

dom är nog glada så länge

inte några ställer sej utanför

tv-huset och kräver deras

arbetsgivares avgång

Einstein (oregistrerad)
Postat

En av de etablerade, Bie (skrev ett av carolas bidrag) har ju gått ut och berättat om fusket trots att han själv fölorar på det. Nu är han utfryst av Capone Björkman. Okända...knappast, fast SVT gör det till det för skens skull. Det ska se bra ut s.a.s. Hon den där skolfröken Marie (vad hon nu hette) sa ju att hon var helt grön men hennes man kände Blixten som kände Björkman och Blixten sa bara "hon ska vara med". Skolfrökens man är i branschen och hade kontakter...Visst är hon okänd men icke desto mindre hade hon gräddfil.

Postat (redigerat)

Melodifestivalen = Musikdiktatur ?

är isåfall detta något som SVT bör understödja ?

Usch ja - nu har man lyssnat på bidragen gräddfilen hade att erbjuda i år

Tråkigt att inte JK vågade

och tråkigt att den som anmält

blev utpekad som något hot

därav att Björkman tydligen

behövt polisskydd

Nån som vet sanningen mer där ?

Egentligen borde vi som skriver bra schlagermusik

göra en gemensam aktion om vi orkar lyfta på våra

lata bakar och ställa oss utanför Tv-huset

Ja vågar bara några stiga fram

så tror ja mycket kan komma upp i fatet

eller så låter vi oss förumjukas varje år

med nya triumftåg för

gräddfilen genom sverige

CITAT (Einstein @ 2008-11-03, 22:50)

Christer Björkman som styr Melodifestivalen är även kontrakterad och hårt marknadsförd artist hos MPL, Mohlin Ljunggren Production (www.mlp.se) .

Christers gode vän Bobby Ljunggren får med 4 - 10 låtar varje år och så har det varit under många, många år tillbaka. I år blev Bobby"snålt" fördelad, fick "bara" 4 låtar.

MLP som förlag fick med hela 16 bidrag. Ljunggrens gode vän Henrik Wikström, också verksam inom MLP och skivbolaget Lionheart, fick med 5 bidrag.

Fredrik Kempe, också "anhörig" till MLP-sfären, fick med 3 låtar och "prenumeranten" Thomas G:son 3 låtar.

Ingela Pling fick med 6 bidrag och Bert Karlsson fick upphovsrättligt med 10 bidrag.

Alltså, samma låtskrivare och därmed samma låtstrukturer och halvplagiat år ut och år in. Kan vi gissa att Sverige därför kommer utanför resultatlistan även i år?

Alla vi okända, som inte har dessa gräddfiler, skickade in över 3400 bidrag som troligen inte ens lyssnats på.

Trodde någon av Er något annat? Var inte så aningslösa, "riggad" är ett svagt ord i sammahanget. Troligen ligger Era låtar olyssnade i en container på väg till Polen för destruktion...

Melodifestivalen omsätter extrema mångmiljonbelopp (hur mycket vill ingen inblandad uppge...) och fast SVT säger att de är "politiskt och kommersiellt obundna" så godtas dessa missförhållanden år efter år.

De kommersiella bolagen Blixten & Co och Live Nation (f.d. EMA) gör det SVT inte själva får göra men upplåter; de tjänar storkovan på biljetter, sponsring, CD-skivor och inte minst alla kringevenemang där företag marknadsför sig "i glansen" av festivalen. Minns Ni "Kelda är också en del av Melodifestivalen",

eller Postens stora marknadsföringsjippon i anslutning till alla deltävlingarna?

Björkman går troligen inte lottlös ur detta heller...många inblandade äter gåslever just nu...

Eva Hamilton, SVT-chef, har uttryckligen i telefonsamtal till mig sagt att SVT inte är ute efter demokrati (trots att man bjuder in all Sverigens låtskrivare till tävlingen). Man vill enbart göra en bra TV-show och gör det enkelt för och låter Björkman, som har mycket hög lön (när SVT sparkar andra medarbetare) sköta detta. Alltså det som de äldre cheferna Hamilton m.fl. inte förstår sig på eller förmår. Det har gått så långt att få av oss som lever kvar i illusionen av att det ens ÄR en Melodifestival längre, det är ju numer enbart ett nationellt TV-jippo.

Christer Björkman tänjer gränserna så långt han bara kan, han brås på sin mamma Ulla Björkman "Roulettedrottningen" som med hårda nypor styrde spelverksamheten i Borås under flera decennier. Googla det får Ni se!

Björkman sa i en intervju inför förra Melodifestivalen där han jämför "amatörerna" med korpfotboll, att dessa aldrig kan konkurrera med proffs.

Att jämföra fotboll, en resultatsport, med musik, vittnar tydligt även där om hur olämplig han är i rollen.

Kalle Dixelius, känd musikjournalist då på DN, svarade mig för ett par år sedan angående ovanstående att "vi journalister har misstänkt nepotism i många år men hur leder man det i bevis"?

Det är som en svart lägenhetsaffär, alla har något att tjäna, även journalisterna som efter ett ev. avslöjande eller ens nämnande troligen blir svartlistade av den maktfullkomlige Björkman.

Anders Nunstedt på Expressen vågar dock äntligen! Jag har skrivit till honom i många år om detta och den 17 oktober skriver han; "Björkman har inte lärt sig någonting". Se bifogad länk;

http://linkoping.expressen.se/noje/kroniko...t-sig-nagonting

Appropå Björkman, denna är fin;

http://www.expressen.se/noje/melodifestiva...gar-pa-vinnarna

Jag uppmanar de som fortfarande orkar att skriva till Eva Hamilton (eva.hamilton@svt.se) och så även till de journalister Ni anser behöver denna information. Kalla fakta? Insider? Uppdrag granskning ? (vågar Josefsson bita handen som föder honom?).

SVT har en styrelse som borde uppvaktas. Någon som orkar och vågar?

saxat

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)
Melodifestivalen = Musikdiktatur ?

är isåfall detta något som SVT bör understödja ?

Usch ja - nu har man lyssnat på bidragen gräddfilen hade att erbjuda i år

Tråkigt att inte JK vågade

och tråkigt att den som anmält

blev utpekad som en galning

därav att Björkman tydligen

behövt polisskydd

Nån som vet sanningen mer där eller ?

Egentligen borde vi som skriver bra schlagermusik

göra en gemensam aktion om vi orkar lyfta på våra

lata bakar och ställa oss utanför Tv-huset

Ja vågar bara några stiga fram

så tror ja mycket kan komma upp i fatet

eller så låter vi oss förumjukas varje år

med nya triumftåg för

gräddfilen genom sverige

CITAT (Einstein @ 2008-11-03, 22:50)

Christer Björkman som styr Melodifestivalen är även kontrakterad och hårt marknadsförd artist hos MPL, Mohlin Ljunggren Production (www.mlp.se) .

Christers gode vän Bobby Ljunggren får med 4 - 10 låtar varje år och så har det varit under många, många år tillbaka. I år blev Bobby"snålt" fördelad, fick "bara" 4 låtar.

MLP som förlag fick med hela 16 bidrag. Ljunggrens gode vän Henrik Wikström, också verksam inom MLP och skivbolaget Lionheart, fick med 5 bidrag.

Fredrik Kempe, också "anhörig" till MLP-sfären, fick med 3 låtar och "prenumeranten" Thomas G:son 3 låtar.

Ingela Pling fick med 6 bidrag och Bert Karlsson fick upphovsrättligt med 10 bidrag.

Alltså, samma låtskrivare och därmed samma låtstrukturer och halvplagiat år ut och år in. Kan vi gissa att Sverige därför kommer utanför resultatlistan även i år?

Alla vi okända, som inte har dessa gräddfiler, skickade in över 3400 bidrag som troligen inte ens lyssnats på.

Trodde någon av Er något annat? Var inte så aningslösa, "riggad" är ett svagt ord i sammahanget. Troligen ligger Era låtar olyssnade i en container på väg till Polen för destruktion...

Melodifestivalen omsätter extrema mångmiljonbelopp (hur mycket vill ingen inblandad uppge...) och fast SVT säger att de är "politiskt och kommersiellt obundna" så godtas dessa missförhållanden år efter år.

De kommersiella bolagen Blixten & Co och Live Nation (f.d. EMA) gör det SVT inte själva får göra men upplåter; de tjänar storkovan på biljetter, sponsring, CD-skivor och inte minst alla kringevenemang där företag marknadsför sig "i glansen" av festivalen. Minns Ni "Kelda är också en del av Melodifestivalen",

eller Postens stora marknadsföringsjippon i anslutning till alla deltävlingarna?

Björkman går troligen inte lottlös ur detta heller...många inblandade äter gåslever just nu...

Eva Hamilton, SVT-chef, har uttryckligen i telefonsamtal till mig sagt att SVT inte är ute efter demokrati (trots att man bjuder in all Sverigens låtskrivare till tävlingen). Man vill enbart göra en bra TV-show och gör det enkelt för och låter Björkman, som har mycket hög lön (när SVT sparkar andra medarbetare) sköta detta. Alltså det som de äldre cheferna Hamilton m.fl. inte förstår sig på eller förmår. Det har gått så långt att få av oss som lever kvar i illusionen av att det ens ÄR en Melodifestival längre, det är ju numer enbart ett nationellt TV-jippo.

Christer Björkman tänjer gränserna så långt han bara kan, han brås på sin mamma Ulla Björkman "Roulettedrottningen" som med hårda nypor styrde spelverksamheten i Borås under flera decennier. Googla det får Ni se!

Björkman sa i en intervju inför förra Melodifestivalen där han jämför "amatörerna" med korpfotboll, att dessa aldrig kan konkurrera med proffs.

Att jämföra fotboll, en resultatsport, med musik, vittnar tydligt även där om hur olämplig han är i rollen.

Kalle Dixelius, känd musikjournalist då på DN, svarade mig för ett par år sedan angående ovanstående att "vi journalister har misstänkt nepotism i många år men hur leder man det i bevis"?

Det är som en svart lägenhetsaffär, alla har något att tjäna, även journalisterna som efter ett ev. avslöjande eller ens nämnande troligen blir svartlistade av den maktfullkomlige Björkman.

Anders Nunstedt på Expressen vågar dock äntligen! Jag har skrivit till honom i många år om detta och den 17 oktober skriver han; "Björkman har inte lärt sig någonting". Se bifogad länk;

http://linkoping.expressen.se/noje/kroniko...t-sig-nagonting

Appropå Björkman, denna är fin;

http://www.expressen.se/noje/melodifestiva...gar-pa-vinnarna

Jag uppmanar de som fortfarande orkar att skriva till Eva Hamilton (eva.hamilton@svt.se) och så även till de journalister Ni anser behöver denna information. Kalla fakta? Insider? Uppdrag granskning ? (vågar Josefsson bita handen som föder honom?).

SVT har en styrelse som borde uppvaktas. Någon som orkar och vågar?

saxat

Hoppas Björkman blir ett minne blott snart i dessa sammanhang

att flina 200-300 duktiga låtskrivare i ansikte varje år med att servera

samma gamla inavel är ett slag i ansiktet för allt va konst heter

Vår kulturminister borde göra nåt åt saken snart

Einstein (oregistrerad)
Postat

Varför är alla länkar borta? Se mina tidigare inlägg.

Vill bara berätta att jag från en 100% tillförlitlig källa fått veta att en av Christer Björkmans f.s. pojkvänner sitter som välbetald medlem av den internationella juryn... Viola, så internationell var den! Varför frågar ingen journalist Björkman rakt ut? Varför frågar ingen vilka som ingår?

Postat (redigerat)
Varför är alla länkar borta? Se mina tidigare inlägg.

Vill bara berätta att jag från en 100% tillförlitlig källa fått veta att en av Christer Björkmans f.s. pojkvänner sitter som välbetald medlem av den internationella juryn... Viola, så internationell var den! Varför frågar ingen journalist Björkman rakt ut? Varför frågar ingen vilka som ingår?

Jo ja undra de me , dom kanske smög sej in på expressen en natt efter ett riktigt hejdundrandes party

Heter han Viola ? skall kolla ....

Einstein (oregistrerad)
Postat
Jo ja undra de me , dom kanske smög sej in på expressen en natt efter ett riktigt hejdundrandes party

Heter han Viola ? skall kolla ....

Nä, han heter inte Viola (kul tanke annars), "Viola" är bara ett uttryck man säger när man drar bort ett skynke och visar upp något som det är!

Lycka till med kollandet!

Postat
"Viola" är bara ett uttryck man säger när man drar bort ett skynke och visar upp något som det är!

Aha ... ungefär som "voilà", alltså?

🙂

Postat (redigerat)
Nä, han heter inte Viola (kul tanke annars), "Viola" är bara ett uttryck man säger när man drar bort ett skynke och visar upp något som det är!

Lycka till med kollandet!

ne ja fatta - men viola lät som ett vackert pojk namn annars 🙂

Postat
Aha ... ungefär som "voilà", alltså?

🥰

man kanske skulle skriva en schlager med den titeln " Voila min lille gokartkille " 😄

skriven av djuraffär pojkarna petshop boys 😄

Einstein (oregistrerad)
Postat

Sorry, det är jag som inte fixar uttrycken, där gjorde jag bort mig. Men det viktiga är Björkman och hans karteller och pojkvänner, de finns överallt.

Postat
.../ Björkman och hans karteller och pojkvänner, de finns överallt.

😉

Hujedamej, det låter som det finns anledning att vara mer vaksam mot Björkmans alla ex än mot FRA ...

Våjne våjne .. hur ska detta sluta?!?

Postat
Jag börjar tro att vissa har en släng av bögskräck?!

Tvärtom, raring, tvärtom ...

😛

Postat (redigerat)
Jag börjar tro att vissa har en släng av bögskräck?! De är inte farliga.

funderar hur man skulle bli emottagen på ett regnbågssjukhus

om man sa att man hade bögskräck

för snart kanske regnbågsdagis blir en verklighet lite överallt

sen kanske de blir regnbågsgymnasium o.s.v

Einstein (oregistrerad)
Postat
funderar hur man skulle bli emottagen på ett regnbågssjukhus

om man sa att man hade bögskräck

för snart kanske regnbågsdagis blir en verklighet lite överallt

sen kanske de blir regnbågsgymnasium o.s.v

Om alla bögar betedde sig som Björkman så skulle jag ha bögskräck men det är inte det denna diskussion handlar om. Blanda inte bort korten.

Vi informerar varandra om hur djupt korrupt Melodifestivalen är tack var Björkman, inget annat. Så fort någon kritiserar eller ifrågasätter en bög så blir det "that nigger thing"; de är oantastliga bara för att de är utsatta och i minoritet och det utnyttjar dom, precis som Björkman gör nu.

Postat (redigerat)
Om alla bögar betedde sig som Björkman så skulle jag ha bögskräck men det är inte det denna diskussion handlar om. Blanda inte bort korten.

Vi informerar varandra om hur djupt korrupt Melodifestivalen är tack var Björkman, inget annat. Så fort någon kritiserar eller ifrågasätter en bög så blir det "that nigger thing"; de är oantastliga bara för att de är utsatta och i minoritet och det utnyttjar dom, precis som Björkman gör nu.

Ja på något sätt verkar dom nog utnyttja sin ställning iaf , är väldigt nyfiken på den internationella juryn

som kanske äter grekisk sallad varje dag nu , kanske t.o.m gratis , ja vem vet 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.