Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, som titeln följer. Jag ska köpa en ny dator men jag fundera lite på vilken det ska bli.

Det kommer användas till proffisionell inspelning.

Jag använder mig utav Logic pro 7.2, ensemble apogee ljudkort, samt extra preamps mm.

Det jag tänkte på bara är att macbook kan bli lite seg (rätta mig om fel) + att jag vill ju köra ljudkortet via firewire men sedan vill man ju ha en port till den externa hdd. Men är det ett bra val Macbook pro 15"mellanmodell samt 4gig ram?? Sedan är det ju iMac och MacPro men jag vill ju ha bärbar.

Mvh Filip.

ps, sedan vet man ju inte vad som bjus på under kvällens wwdc 🙂!!!! yäszzz! 😲

Annons
friend (oregistrerad)
Postat

Tack för det. 😲

Postat
Hej, som titeln följer. Jag ska köpa en ny dator men jag fundera lite på vilken det ska bli.

Det kommer användas till proffisionell inspelning.

Jag använder mig utav Logic pro 7.2, ensemble apogee ljudkort, samt extra preamps mm.

Det jag tänkte på bara är att macbook kan bli lite seg (rätta mig om fel) + att jag vill ju köra ljudkortet via firewire men sedan vill man ju ha en port till den externa hdd. Men är det ett bra val Macbook pro 15"mellanmodell samt 4gig ram?? Sedan är det ju iMac och MacPro men jag vill ju ha bärbar.

Mvh Filip.

ps, sedan vet man ju inte vad som bjus på under kvällens wwdc 🙂!!!! yäszzz! 😲

Måste din rigg vara mobil? Annars skulle inte jag köpa en notepad, du får mer för pengarna med en stationär, dessutom får du mer portar osv till externa grejer. Skulle du nån gång vilja köpa tex UADs PCI-kort så är det ju kört med macbook.

Postat

Efter det som kom idag så bestämde jag mig för pro. Dom har ju tagit bort alla firewire portar macbook osv.

Postat

Nya MacBooken verkar inge kul alls nej. Ingen firewire - hur tänkte de där?

Får hoppas Apogee går över till USB på sina kort framöver alltså. Attans Apple... 😄

Postat

Får hoppas Apogee går över till USB på sina kort framöver alltså. Attans Apple... 😄

Det vet jag inte, firewire något bättre som sakt:P. Synd att det inte är 800 på ensemble bara :/. Men det går ju att lösa med ett kort. Eller finns det någon adapter så man kan koppla 400 till 800?(Hastigheten borde ju bli 400 som vanligt, fast genom 800porten eller?)

Postat

Får hoppas Apogee går över till USB på sina kort framöver alltså. Attans Apple... 😏

Det vet jag inte, firewire något bättre som sakt:P. Synd att det inte är 800 på ensemble bara :/. Men det går ju att lösa med ett kort. Eller finns det någon adapter så man kan koppla 400 till 800?(Hastigheten borde ju bli 400 som vanligt, fast genom 800porten eller?)

Ensemble ska enligt Apogee gå att köra på 800-porten med en konverteringskabel. Att firewire är bättre tvivlar jag inte på, men om det inte finns firewire på MacBook så kan man inte längre använda Duet ju...

Postat

Får hoppas Apogee går över till USB på sina kort framöver alltså. Attans Apple... 😆

Ensemble ska enligt Apogee gå att köra på 800-porten med en konverteringskabel. Att firewire är bättre tvivlar jag inte på, men om det inte finns firewire på MacBook så kan man inte längre använda Duet ju...

800 är bakåtkompatibel med 400, bara fixa en 400->800 kabel. Men jag tror det var vanliga macbooken som syftades på här, och den har varken fått FW800 eller FW400, däremot sägs det att det kommer en LAN->FW400 adapter så du ska kunna plugga in i ethernetporten.

pme (oregistrerad)
Postat

Vad gör man nu? En lan till firewire kommer ge en extra latency så det duger knappast, ethernet har inga bra engenskaper för låg latens. Det är kollistioner och omsändningar, vilket gör att inga realtidsegenskaper finns.

Postat
Vad gör man nu? En lan till firewire kommer ge en extra latency så det duger knappast, ethernet har inga bra engenskaper för låg latens. Det är kollistioner och omsändningar, vilket gör att inga realtidsegenskaper finns.

Den vita finns ju fortfarnde kvar, men sedan ligger ju den någorlunga macbooken på 15.000 så pro 18.000, no big deal.

Men göööttt då är det bara att köpa en kabel och köra igen 🙂.

pme (oregistrerad)
Postat

Den vita finns ju fortfarnde kvar, men sedan ligger ju den någorlunga macbooken på 15.000 så pro 18.000, no big deal.

Men göööttt då är det bara att köpa en kabel och köra igen 😆.

18.500 resp 12.000 dvs 6.500 för ett firewire gränssniitt. Och då får man något är extra stort och kumpigt på köpet.

Postat

OM det nu när så att ethernetporten som sitter där stödjer IEEE 1394c så kommer det ju inte försämra situationen. Jag hade nog avvaktat lite tills Apple har svarat på kritiken.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.