Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har en AKG SolidTube rörmick som har börjat uppföra sig lite konstigt.

Ibland låter den inget alls, och annars är ljudet väldigt diskantrikt och väldigt distat. Jag misstänker starkt att röret behöver bytas. Brukar rörmickar låta så här när röret börjar ge upp?

Jag funderade på att lämna in den för rörbyte men enligt manualen verkar det ganska enkelt att byta rör själv. Så här står det:

...can now be removed by carefully pushing

away the lower part of the elasticated cushioning for the tube and,

simultaneously, carefully levering the tube out of the socket with a

small flat screwdriver. Inserting a new tube is done in reverse order of the above description.

Jag har på annat håll läst något om "tube biasing" när det gäller rör i gitarrförstärkare och detta ska tydligen vara ganska komplicerat. Måste man "fixa biasen" på rörmickar också? Det ska sitta ett ECC83-rör i micken.

Jag är inte så insatt i det här med rörmickar så alla svar och kommentarer mottages tacksamt.

Redigerat av Trigger90
  • 2 veckor senare...
Annons
Postat (redigerat)

Trigger90,

När det gäller förstegsrör i gitarr-stärkare, pre-amps, mickar, m.m, så finns det ingen bias att justera.

Bias andvänds bara på slutrör i effektförstärkar sammanhang. (bias, negativ gallerförspänning påföres slutrörets galler för att kontrollera strömmen genom röret)

Så i ditt fall är det bara att byta till samma typ av rör, d.v.s. ECC83, som även heter 12AX7 eller 7025 på amerikanska.

(om det nu är ECC83 som AKG har använt i denna mick ??)

Försök att få tag på ett "NOS" New Old Stock, d.v.s. ett nytt rör fast som tillverkades förr i tiden, (1960 talet) och då med fördel av fabrikatet Telefunken.

Om du inte får tag i detta så kan du försöka hitta ett nytillverkat ryskt rör som heter Sovtek 12AX7-LPS eller Jugoslaviska JJ-fabrikatet ECC803.

Men det finns givetvis en del andra farikat och typer också som kan vara hyffsade av dom nytillverkade fabrikaten.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Postat

Fast det är väldigt sällan ett förstegsrör blir "utbränt" kan ju iof vara offer för omild behandling.. På symtomen låter det mera som kallödning eller glapp.. Så när du ändå byter rör ta och kolla efter potentiella kallödningar och glapp. Vet du hur man hanterar en lödpenna korrekt så ta och ge misstänkta lödöar en omlödning.

pme (oregistrerad)
Postat

Ett rör som är mycket bra och är lätt att få tag på är:

TAD rör

NOS rör kan vara en riktig hit, men det finns många gamla som kanske alls

är så superbra. Justering ska normalt inte behövas. På gitarrstärkare kan man

göra justeringar när man byter från ECC83 till ECC82 som har mindre gain.

Men då har man bytt rörtyp!

Postat (redigerat)

Hegobald,

Jo, det är sant att förstegsrör sällan blir utbrända, men problemet med dagens nytillverkade förstegsrör är att dom har en tendens till att brusa, puttra och koka, samt är många gånger väldigt mikrofoniska och skramliga, även när du tar en del nya rör direkt från kartongen.

Detta märks väldigt tydligt i kondensator-mikrofoner, eftersom denna koppling kräver extremt tysta och bra mekaniska egenskaper hos rören.

Tyvärr finns det några "skitrörs-fabrikat" som rekomenderas av diverse musikaffärer som det "bästa röret", men som i det närmaste är oanvändbart i mickar och nästan också i gitarrförstärkare.

Pme,

Jag tror att JJ tillverkar en del av TAD rören, men det kan nog vara en del Ryska rör dom anväder sig av också.

Jo, det är rätt att en del av ECC-typer ger lägre nivå om man stoppar i dessa istället för ECC-83, men igentligen så måste katodmotståndet justeras något för dom olika ECC-typerna eftersom dom skall ha olika arbetspunkter för att ärbeta optimalt.

Men i gitarrförstärkare så kan det funka hyfsat utan någon ändring, om man inte är kräsen av sig, "close enough for Rock'n Roll" som vi brukar säga.

Men det blir bäst "head room" om man optimerar arbetspunkten för det ECC-typen man vill använda, jag rekomenderar defenetivt att göra detta.

Här är rangordning gällande förstärkning:

ECC83=12AX7=7025

12AY7=6072

ECC81=12AT7

ECC82=12AU7

Andra rör som ECC85, ECC88, m.m. går inte att stoppa in i stället för ECC83, eftersom glöden ligger på andra stifft.

Trigger90,

Som jag skrev sist, att NOS/äldre tillverkade Telefunken ECC83/12AX7 är det bästa alternativet, men även dåtidens Philips, Siemens, Mullard, RCA, General Electric, Rython, Sylvania, kan vara ett bra alternativ om du får tag på ett nytt eller begagnat rör som är helt.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Postat

Intressant rörlektion det här! Det mest lustiga är att jag faktiskt hittade några gamla Telefunken ECC83 i en liten gömma i studion. Jag testade att sätta i ett och det lät som det fungerade. Hann inte göra några mer ingående tester men det lät som det fungerade i alla fall.

Jag ska göra mer utförliga tester snart för att se om micken inte har kvar de märkliga problemen. Annars får jag ta och titta lite på lödningarna. Jag är totalt nybörjare på sånt där men så jättesvårt kan det väl inte vara att fixa några lödningar? 😛

pme (oregistrerad)
Postat
Intressant rörlektion det här! Det mest lustiga är att jag faktiskt hittade några gamla Telefunken ECC83 i en liten gömma i studion. Jag testade att sätta i ett och det lät som det fungerade. Hann inte göra några mer ingående tester men det lät som det fungerade i alla fall.

Jag ska göra mer utförliga tester snart för att se om micken inte har kvar de märkliga problemen. Annars får jag ta och titta lite på lödningarna. Jag är totalt nybörjare på sånt där men så jättesvårt kan det väl inte vara att fixa några lödningar? 😄

Det svåra är inte att fixa lödningarna, det svåra är att hitta dem som ska fixas. När det gäller gör är det ofta problem med socklarna.

• 5 veckor senare...
Postat
Jag har en AKG SolidTube rörmick som har börjat uppföra sig lite konstigt.

Ibland låter den inget alls, och annars är ljudet väldigt diskantrikt och väldigt distat. Jag misstänker starkt att röret behöver bytas. Brukar rörmickar låta så här när röret börjar ge upp?

Jag har också problem med min Solidtube fast min ger bara ifrån sig ett brummande ljud. Undrar om det kan vara röret som behöver bytas eller rom det har med jorden o göra kanske.

Försökte kolla runt efter de där telefunkenrören men det verkar vara tufft att få fram till en lagom penning. På Ebay verkar dom väldig eftertraktade.

Kan den mycket informationsrika Bosse kanske svara på vad han tror 😄 Eller man kanske ska lämna in den till dej så att du kan se över den :rolleyes: (Har du kanske nårra bra rör på lager?)

MVH Monstret i Gbg

Postat

Monstret,

När du bor här "runt hörnet" (i göteborg), så ring mig eller lämna in micken för översyn, så skall jag ta hand om den på bästa sätt.

tel: 070-666 59 66

--Bosse

• 3 månader senare...
Postat

Jag har nu testat min AKG SolidTube lite mer efter att ha bytt rör i den.

Glappproblemen verkar ha försvunnit men det konstiga är att jag upplever att diskanten fortfarande är väldigt distad vid cirka 10khz. När jag spelar in sång låter den helt ok men alla s-ljud blir extremt starka och distade.

Bosse, tror du att det kan vara en "kallödning" som orsakar detta? Är det fel på kapseln kanske?

Postat

trigger90,

Det är troligen något annat fel du har på micken.

Lämna in den till mig, så skall jag ta en titt på den.

Ring mig på 070-666 59 66, så kan vi snacka om det.

--Bosse

• 4 år senare...
Postat

Hegobald,

Jo, det är sant att förstegsrör sällan blir utbrända, men problemet med dagens nytillverkade förstegsrör är att dom har en tendens till att brusa, puttra och koka, samt är många gånger väldigt mikrofoniska och skramliga, även när du tar en del nya rör direkt från kartongen.

Detta märks väldigt tydligt i kondensator-mikrofoner, eftersom denna koppling kräver extremt tysta och bra mekaniska egenskaper hos rören.

Tyvärr finns det några "skitrörs-fabrikat" som rekomenderas av diverse musikaffärer som det "bästa röret", men som i det närmaste är oanvändbart i mickar och nästan också i gitarrförstärkare.

Pme,

Jag tror att JJ tillverkar en del av TAD rören, men det kan nog vara en del Ryska rör dom anväder sig av också.

Jo, det är rätt att en del av ECC-typer ger lägre nivå om man stoppar i dessa istället för ECC-83, men igentligen så måste katodmotståndet justeras något för dom olika ECC-typerna eftersom dom skall ha olika arbetspunkter för att ärbeta optimalt.

Men i gitarrförstärkare så kan det funka hyfsat utan någon ändring, om man inte är kräsen av sig, "close enough for Rock'n Roll" som vi brukar säga.

Men det blir bäst "head room" om man optimerar arbetspunkten för det ECC-typen man vill använda, jag rekomenderar defenetivt att göra detta.

Här är rangordning gällande förstärkning:

ECC83=12AX7=7025

12AY7=6072

ECC81=12AT7

ECC82=12AU7

Andra rör som ECC85, ECC88, m.m. går inte att stoppa in i stället för ECC83, eftersom glöden ligger på andra stifft.

Trigger90,

Som jag skrev sist, att NOS/äldre tillverkade Telefunken ECC83/12AX7 är det bästa alternativet, men även dåtidens Philips, Siemens, Mullard, RCA, General Electric, Rython, Sylvania, kan vara ett bra alternativ om du får tag på ett nytt eller begagnat rör som är helt.

--Bosse

jag lånar tråden!

jag har en adk tt mk 10 som har ett 6072A-rör, kan jag byta det mot ett Ecc83? utan problem?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.