Jump to content
Annons

Sammankoppla 2 synthar..


trancer

Recommended Posts

hah tjao!

Jag använder en mysig klaviatur som jag trivs skitbra med... en gammal goding AKAI MX76 ... men nu har jag tagit upp en till gammal goding som jag tänkte kolla lite på, som legat o skräpat... en Roland XP10 . som har en del balla ljud.

Förr i världen när jag bara hade hårdvarusynthar så har jag för mig att jag hade länkat dom på nåt sätt via midi thru eller nåt sånt . men jag får inte det att ordnas nu .

I min hemmastudo har jag Digidesign Mbox2pro ljudkort, som har midi in, så mx76an är ju in i det uttaget.

nu då? om jag kopplar en midikabel från xp10 frå midi out till midi in på mx76an .. vad händer då? och när ska jag använda midi thru? och hur fan ska jag få cubase att fatta att även xp10an är "inkopplad" ?

he he

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Koppla den du vill ha som masterklaviatur till Mboxen, MIDI-in->ut och ut->in. Sedan kopplar du från masterklavvets MIDI-thru till den andra synthens MIDI-in. För att Cubase ska veta vilken av syntharna det ska spela på så får du se till att syntharna jobbar på olika MIDI-kanaler.

Edit: Thru skickar alltså bara vidare det data som kommer in via ingången.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Koppla den du vill ha som masterklaviatur till Mboxen, MIDI-in->ut och ut->in. Sedan kopplar du från masterklavvets MIDI-thru till den andra synthens MIDI-in. För att Cubase ska veta vilken av syntharna det ska spela på så får du se till att syntharna jobbar på olika MIDI-kanaler.

Edit: Thru skickar alltså bara vidare det data som kommer in via ingången.

Låter skumt.. ska midikabel in i -MIDI IN- på min XP10 som är slave? och i Thru på mitt master alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jappz.

För att synthen ska kunna ta emot MIDI-signalerna så måste de in via MIDI-in. Och MIDI-thru används alltså för att mastern ska skicka vidare de signaler som kommer från Mboxen.

Eventuellt måste du ställa mastern "Local Off" för att den inte ska dubblera alla toner (eftersom allt kommer att skickas till datorn och tillbaka till syntharna när du spelar på den).

Kolls i KRs wiki, om du fortfarande är fundersam... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...