Jump to content
Annons

mappstruktur för DAW på fritidsgård (PC, XP)


yonkas

Recommended Posts

Hej. Ska ominstallera XP på studiodatorn som står på en fritidsgård. Den här gången vill jag skapa en mapp- och diskstruktur som är lätt att underhålla.

Datorn har två interna diskar på ca: 250gb vardera. Datorn används till flerkanalsinspelning från replokal eller sångmick i studion samt elektronisk musik.

Program: Cubase LE, Ableton live och Reason.

Tillbehör: flera samplingsbibliotek, refills, mjukvarusynthar och plugins.

Hur ska jag placera komponenterna över diskarna?

Förslag:

Disk 1: XP, program, VSTi-mappar, Plugin-mappar, refills

Disk 2: samplingsbibliotek ,inspelning

Hur ska jag placera och döpa mappar som har med inspelning och göra? Vilka rutiner bör man ha med inspelat material? Som det är nu så ligger det hur mycket som helst i olika inspelningsmappar. Det är svårt att veta vad som är vad. Vad man vill åt är ju att när någon spelat in och valt sina tagningar så ska ju slasken slängas och det utvalda från cubase- eller live-projektet sparas. Dvs allt inspelningsmaterial hamnar i en och samma mapp som man med jämna mellanrum kan tömma.

Kan någon tipsa om hur jag ska tänka och jobba här!

Hårdvara:

PC, Dell Precision med Intel dubbelkärna

2 x 250gb interna hårddiskar (7200rpm)

2g ram

Firewire 400, 800 anslutningar

Ljudkort: TERRATEC PHASE 88 Rack Firewire (24 Bit/96 kHz, 8 analoga in/ut etc)

Mixer - Mackie 1604-VLZ Pro

CME midiklaviatur via USB

samt mer hårdvara, klaviatur etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag var du skulle jag säga åt alla som använder studion att ingenting får sparas på datorn och sen köper antingen fritidsgården eller de som använder studion usbminnen. Finns 16 gb för några hundra på pricerunner. Då behöver ni aldrig oroa er för att hårddisken krachar, att datorn blir stulen osv. Sen är det bara för de som spelar in i studion om de vill ha extern hårddisk, usb minne eller liknande. Vad tror du om den idén? Jag tror detta är det smidigaste alternativet om man är många som ska använda datorn, då kan ju de som vill även ta med projekt hem och lägga till och mixa där.

Mvh,

Andreas Wennberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag var du skulle jag säga åt alla som använder studion att ingenting får sparas på datorn och sen köper antingen fritidsgården eller de som använder studion usbminnen. Finns 16 gb för några hundra på pricerunner. Då behöver ni aldrig oroa er för att hårddisken krachar, att datorn blir stulen osv. Sen är det bara för de som spelar in i studion om de vill ha extern hårddisk, usb minne eller liknande. Vad tror du om den idén? Jag tror detta är det smidigaste alternativet om man är många som ska använda datorn, då kan ju de som vill även ta med projekt hem och lägga till och mixa där.

Mvh,

Andreas Wennberg

Ingen dum idé, faktiskt. 44.1kHz och 24-bit förbrukar ju ca 7.5MB/minut per monospår, så på 16GB går det in en farlig massa audiospår. 🙂

Frågan är bara om USB-minnena är tillräckligt snabba för att hantera datastömmen...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag var du skulle jag säga åt alla som använder studion att ingenting får sparas på datorn och sen köper antingen fritidsgården eller de som använder studion usbminnen. Finns 16 gb för några hundra på pricerunner. Då behöver ni aldrig oroa er för att hårddisken krachar, att datorn blir stulen osv. Sen är det bara för de som spelar in i studion om de vill ha extern hårddisk, usb minne eller liknande. Vad tror du om den idén? Jag tror detta är det smidigaste alternativet om man är många som ska använda datorn, då kan ju de som vill även ta med projekt hem och lägga till och mixa där.

Mvh,

Andreas Wennberg

Ingen dum idé, faktiskt. 44.1kHz och 24-bit förbrukar ju ca 7.5MB/minut per monospår, så på 16GB går det in en farlig massa audiospår. 🙂

Frågan är bara om USB-minnena är tillräckligt snabba för att hantera datastömmen...?

Tror som du att det kan ställa till vissa problem.

Däremot den iden med kombinationen intern HD, alltså så fort de är klara för dagen så flyttas allt material till ett USB-minne, då kan fritidsledarna eller någon annan dagligen tömma inspelningsmappen. Och har ni endast en mapp där inspelat material ska ligga medans man arbetar så är det inget snack om vart saker och ting ska sparas.

Vi kör i vår undervisning med klassmappar, funkar ganska bra och det underlättar vid tömning, alla vet vart man ska spara. Jag kör även med regeln att hittar jag nånting i någon annan mapp så slänger jag det direkt (kan hända att jag sparar det på USB-minne så länge bara för att vara snäll) men då lär sig kidsen fort att det gäller att spara på rätt plats.

Kör man så här får man aldrig problem med utrymme på disken, eftersom inget kommer ligga kvar vid dagens slut, och det enda som kan krävas är en defragmentering nån gång ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett monospår 24-bit/44.1kHz kräver ju ca 1Mb/s, så teoretiskt skulle man kunna spela in ca 12 spår samtidigt eller spela upp ca 30 spår samtidigt på de snabbaste USB-minnena jag hittade vid en snabb koll. Hur nära det man kommer i verkligheten och hur mycket det blir när man kombinerar samtidig in- och uppspelning, är kanske en annan fråga...

Jag har sett tester av USB2, där man har konstaterat att effektiviteten är ca 50% - och om samma sak gäller för USB1.1, (som kör max 12Mb/s) så handlar det om ungefär hälften av det teoretiska antalet på grund av interfacets begränsningar - men om man kör med USB2, så är det i så fall USB-minnets hastighet som begränsar.

Nästa fråga är hur USB-minnena reagerar på fragmentering, som det ju lätt blir när man spelar in gör omtagningar etc...

Det kan i alla fall vara värt ett försök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Ska jag styra projektmappar och scratchdisk (eller vad det heter, där wav-filerna hamnar) till disk 2? Vilken upplösning på in-ljud bör jag ha som förinställning, 24-bit/44.1kHz?

Vad tror ni om upplägget med fördelningen på diskarna i övrigt?

En till fråga. Kan ni rekommendera något program för att skapa skivavbilder med? Ghost? Så att jag ett halvår senare, när saker har ballat ur, snabbt kan installera om uppsättningen jag nu lägger tid på. Alltså ngt som gör en avbild och som är installerbar. Återställning via windows har begränsningar har jag märkt. Skulle vilja ha en bränd dvd med hela skiten på.

MVH

/jonas

Om jag var du skulle jag säga åt alla som använder studion att ingenting får sparas på datorn och sen köper antingen fritidsgården eller de som använder studion usbminnen. Finns 16 gb för några hundra på pricerunner. Då behöver ni aldrig oroa er för att hårddisken krachar, att datorn blir stulen osv. Sen är det bara för de som spelar in i studion om de vill ha extern hårddisk, usb minne eller liknande. Vad tror du om den idén? Jag tror detta är det smidigaste alternativet om man är många som ska använda datorn, då kan ju de som vill även ta med projekt hem och lägga till och mixa där.

Mvh,

Andreas Wennberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag styra projektmappar och scratchdisk (eller vad det heter, där wav-filerna hamnar) till disk 2? Vilken upplösning på in-ljud bör jag ha som förinställning, 24-bit/44.1kHz?

Det låter vettigt. 🙂

Vad tror ni om upplägget med fördelningen på diskarna i övrigt?

Det beror lite på i vilken utsträckning stora streamande samplingsbibliotek kommer att användas...

Om det kommer att användas väldigt mycket sådant, samtidigt med många audiospår, så kan det vara bättre med en annan fördelning och kanske rentav lägga ljudbiblioteken på samma disk som Windows (men gärna på en annan partition i så fall, för att undvika fragmenteringen).

En till fråga. Kan ni rekommendera något program för att skapa skivavbilder med? Ghost? Så att jag ett halvår senare, när saker har ballat ur, snabbt kan installera om uppsättningen jag nu lägger tid på. Alltså ngt som gör en avbild och som är installerbar. Återställning via windows har begränsningar har jag märkt. Skulle vilja ha en bränd dvd med hela skiten på.

Acronis TrueImage! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra!

Kanske tom tar och partionerar disk 2 med en för inspelning och den andra för samples.

Får skriva en lathund till det med.

Tack för alla svar. kände på mig att jag skulle få bra svar på det här forumet. Skriv gärna fler tips.

/jonas

Mappstruktur

mapp 1 Inspelning ht08

inuti -ny mapp med gruppens namn inuti den låten dom spelar in osv

Sen kan man rensa nån gång per år, när gruppen slutat eller är klara med inspelningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Några extra hårdiskar som du sätter i löstagbara dockningsstationer för ljuddatan kanske kan vara nåt finns på Biltema, iofs bara ide men det kanske du kör på. Fan vad skoj med en fritidsgård som satsar lite, jag är oxå fritids ledare med rockprofilering (utbildning på Valla Fshk, jobbar inte längre men gjorde i 7 år) men jag fick fan ta med mig mina egna grejor till gårn 😏 . Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...