Jump to content
Annons

VARFÖR används inte XLR till allt?


Proclaimer

Recommended Posts

Har alltid undrat varför de använder en fempolig DIN-kontakt till MIDI. Vet inte om det var någon slags framtidssäkring? Eller om det helt enkelt är för att de var vanliga på ljudkablar på den tiden när MIDI-standarden sattes? Idag används väl inte stora fempoliga DIN-kontakter till mycket annat vad jag kan komma på.

Det är, som du säger, för att det var billigt eftersom det redan var en vanlig standard - och målet med midistandarden var bl a att kablarna skulle vara billiga. På den tiden när det definierades, så var kablar nämligen MYCKET dyrare än i dag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har alltid undrat varför de använder en fempolig DIN-kontakt till MIDI. Vet inte om det var någon slags framtidssäkring? Eller om det helt enkelt är för att de var vanliga på ljudkablar på den tiden när MIDI-standarden sattes? Idag används väl inte stora fempoliga DIN-kontakter till mycket annat vad jag kan komma på.

Det är, som du säger, för att det var billigt eftersom det redan var en vanlig standard - och målet med midistandarden var bl a att kablarna skulle vara billiga. På den tiden när det definierades, så var kablar nämligen MYCKET dyrare än i dag...

Just DIN-kontakten/erna var ju litegrann det trådskaparen eftersöker...en standard för många olika överföringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Kablarna är "lättdrivna" nog för att hantera svaga mikrofonsignaler... 😲

Kabeln i sig kan inte göra någon skillnad i sådana här lägen, utan mikrofonkabel eller midikabel ger exakt samma resultat på midi om man skulle få för sig att skicka midi genom mikrofonkablar.

Är det verkligen så? Jag har lött om XLR för att använda som midi-bärande, flera gånger. Förvisso ute på fältet och under tidspress .. men jag upplevde att det var lite problem med det, med smått signalbortfall. Folk har sagt till mig att XLR har för högt motstånd för det, att XLR använder telestandarden 600 ohm, för att bromsa bort vekare bi-signaler på vägen, å 600 är ju ganska tungt. För mig låter det rimligt, och jag tyckte mig märka av det ute på fältet. (?)

XLR är en kontakt och ingen kabel i sig. Så den där "nån" som säger att XLR har 600 Ohm är ute och cyklar. AES/EBU kablar ligger inte på 600 Ohm och de har XLR-kontakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

XLR är en kontakt och ingen kabel i sig. Så den där "nån" som säger att XLR har 600 Ohm är ute och cyklar. AES/EBU kablar ligger inte på 600 Ohm och de har XLR-kontakter.

XLR kontakter är ju en del av AES/EBUs kabel-standard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
XLR är en kontakt och ingen kabel i sig. Så den där "nån" som säger att XLR har 600 Ohm är ute och cyklar. AES/EBU kablar ligger inte på 600 Ohm och de har XLR-kontakter.

XLR kontakter är ju en del av AES/EBUs kabel-standard.

Ja? Är det nån som sagt nåt annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

DIN är väl tyskarnas egna standard, eller är jag helt ute på grönbete nu?

"Deutche Industrie Norm" kommer det ifrån, ja - men det är en världsstandard ändå, på samma sätt som IEEE1394 och RS232.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kabeln och kontakten har ingen impedans i sig (inte som det är lönt att ta hänsyn till i alla fall...), utan det blir exakt lika oavsett vilken kabel det är. Grovleken påverkar inte heller mer än marginellt. Visst ändras impedans och induktans med både längd och tjocklek, men inte så att man behöver fundera på det förrän man är uppe på hundratals meter i alla fall.

Det där går också emot den bild jag har av det. Min bild är att motståndet skapas/bestäms av vilken legering och vilken lindning som används, samt hur mycket material en ledare består av. Det är nog riktigt att den främsta anledningen att XLR standarden är feta, är rejäl-heten och den tjockare skärmningen. Men i övrigt var min bild att tjockleken även kommer av mer material i ledarna. Därav tyckte jag högre motstånd lät rimligt - i teorin. Jag lyckades gräva fram att 600 ohm åtminstone används som referens-värde för linjesignaler i olika nivåer, så där fanns många skäl till att det lät rimligt. Man grundkollar tyvärr inte allt man får lära sig, och det är kanske tur, annars skulle studio forumet dö ut 😏

Det är väl inte bara kabeln när det gäller MIDI, utan midiprotokollet i sig, som inte gillar över 10m? Så att du kan köra 2x10m mellan kassettdeck är ju då en annan sak.

Men jag kanske är helt ute och seglar här? 😄

Jag vet inte säkert, men det låter off i mina öron. Att mjukvara eller optokodare skulle fungera bättre eller sämre på grund av kabel-längd. Att signalen blir mer tvetydig till följd av störningar och högre motstånd av en lång kabel, det låter däremot godkänt i mina öron.

Jag fick för mig att MIDI sänds som linjesignal (0.5V, eller lägre) men på wiki står inget annat än att datahastigheten måste klara 31,25 kbaud eller högre.

XLR är en kontakt och ingen kabel i sig. Så den där "nån" som säger att XLR har 600 Ohm är ute och cyklar. AES/EBU kablar ligger inte på 600 Ohm och de har XLR-kontakter.

XLR kontakter är ju en del av AES/EBUs kabel-standard.

Ja? Är det nån som sagt nåt annat?

Vad jag försökte peka på, är att i tråden så används XLR som en hänvisning till endera kontakten, endera kabelformatet eller båda, beroende på vilkas samtal i tråden man följer.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte bara kabeln när det gäller MIDI, utan midiprotokollet i sig, som inte gillar över 10m? Så att du kan köra 2x10m mellan kassettdeck är ju då en annan sak.

Men jag kanske är helt ute och seglar här? 😏

Jag vet inte säkert, men det låter off i mina öron. Att mjukvara eller optokodare skulle fungera bättre eller sämre på grund av kabel-längd. Att signalen blir mer tvetydig till följd av störningar och högre motstånd av en lång kabel, det låter däremot godkänt i mina öron.

Det var precis det jag menade hehe, alltså att annan signal i midikabeln skulle klara sig längre, att det har med själva mididatan att göra, ag har slagit rekord i luddiga formuleringar idag tror jag 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DIN är väl tyskarnas egna standard, eller är jag helt ute på grönbete nu?

"Deutche Industrie Norm" kommer det ifrån, ja - men det är en världsstandard ändå, på samma sätt som IEEE1394 och RS232.

Stöter på DIN kontakterna ganska ofta i jobbvärlden, bara att konstatera man blir inte av med DIN.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
DIN kotakter är ju så inåt helsike fula .. jag spyr på dom 😏

Hur snygg är en tele då? Den ser ju ut som en miniatyr av det manliga könsorganet där tipen utgör själva ollonet.

Men vissa kanske gillar det... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag å farsan satt i bilen, jag kom på en sak som var väldigt underlig och det är varför man inte använder XLR till alla instrument, såsom synthar, gitarrer, framförallt gitarrer skulle det va skitbra till, de som alltid knastrar, skulle va perfekt med en motfaskopplad anslutning till dom faktiskt...

och att man använder telekabel till allt har jag inte fattat, att de är lätta å plugga in å ut räcker inte som anledning för mig, det där med motfaskopplingen överväger väldigt många typer av kablar...

Gibson testade balanserad signal direkt från gitarren på 70-talet. Blev ingen jättesuccé. Har läst någonstans att resultatet blev för rent. Mer info om Gibson Les Paul Professional

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Jag å farsan satt i bilen, jag kom på en sak som var väldigt underlig och det är varför man inte använder XLR till alla instrument, såsom synthar, gitarrer, framförallt gitarrer skulle det va skitbra till, de som alltid knastrar, skulle va perfekt med en motfaskopplad anslutning till dom faktiskt...

och att man använder telekabel till allt har jag inte fattat, att de är lätta å plugga in å ut räcker inte som anledning för mig, det där med motfaskopplingen överväger väldigt många typer av kablar...

Gibson testade balanserad signal direkt från gitarren på 70-talet. Blev ingen jättesuccé. Har läst någonstans att resultatet blev för rent. Mer info om Gibson Les Paul Professional

Kul att de testade det iaf! haha fan vad dumt det låter! nuförtiden skulle det nog slå bättre med helt ren signal mellan gitarr och förstärkare.

I synnerhet för mig som producent så skulle jag ha större nytta av enbart rena signaler, ibland är det viktigt att kunna få fram en helt torr mix, så ibland känner jag att en gitarr skulle trivas bäst med XLR och ibland så skulle jag resonera som gibson uppenbarligen gjorde...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...