Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

På vår förhållandevis nyinköpta MacPro Intel 2x2,8GHz Quad dator, låter fläkten på tok för mkt....

Jämför vi med vår gamla G5 2,2GHz, som vi haft i nästan 3 år, utan någon som helst rengöring eller dammbortagning, så låter den nya flera ggr mera. G5'an är förhållandevis knäpptyst....

Som det är nu står datorn på golvet, under bortet, ganska långt in under bordet, men trots det är ljudet så störande att man verkligen irriterar sig på det efter ett tag. Ibland hör man hur fläkten går ner i varv, till stillastående (eller i alla fall ljudlöst), för att ett par sekunder senare gasa igång igen, till full fart..... sen kan den hålla på och gasa/bromsa ett tag, innan den bestämt sig för att det är bättre att gasa på fullfart hela tiden....! Det är nästa ännu mer irriterande när den wobblar mellan tyst och högljudd....!

Har någon annan haft detta problem? någon lösning på det hela? är det lätt att byta fläkten på en MacPro? har bytt många fläktar på pc i mina dagar, så vad gäller allmän vana att mecka inne i en dator så har jag ganska bra koll, men har liksom aldrig behövt öppna upp en mac förut, utom när vi satt i extra hårddiskar, men det är ju liksom bara att skjuta in dom....

Som det är nu har vi 4 hårddiskar i, och jag inser ju att fläkten måste jobba hårdare med 4 diskar, men den lät precis lika illa när den var alldeles nyöppnad, med bara två hårddiskar i.

Eller tar man datorn med sig till typ, macoteket, så får dom fixa det?? har den i företaget, så jag har ju ingen lust att riskera garantier eller såna saker....

Annons
Postat

Kan man byta ut chassifläkten på en macpro själv? dvs, är det samma mått/specar, som på de man köper till en PC? hur funkar det med att den känner av temeraturer och dylikt....krävs det någon speciell fläkt för att hantera detta, eller???

Postat

Min Mac Pro (early 2008) är tyst som en mus trots 4 interna diskar och ett 8800 GT, stör mig ibland på att det surrar men upptäcker oftast att det är kylskåpet i min etta som låter. Enda gången datorn låter ordentligt är om jag rippar en skiva.

Hör av dig till stället där du köpte datorn, eller ring Macoteket. De är certifierade att utföra garantireparationer såvitt jag vet.

Postat

Jag lyckades lösa detta problem....

jag lokaliserade problemet till grafikkortsfläkten, dvs INTE chassits frontfläkt.....men jag blåste igenom hela burken (som var i princip totalt dammfri, men ändå), samt tog ur grafikkortet, pillade lite på fläkten, blåste på det (även det var i princip helt dammfritt redan, men men).....satte i det igen......sen flyttade jag UAD-kortet från platsen bredvid grafikkortet, till en plats längre bort, då jag gissade att grafikkortsfläkten måste jobba hårdare när det sitter ett till värmealstrande kort precis bredvid....och nu är datorn tyst som en mus. I alla fall lika tyst som vår gamla G5'a, som var den tystaste datorn jag någonsin haft....

så, problemet löst! 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.