Jump to content
Annons

Billigt bra mixerbord för nybörjaren?

Recommended Posts

Specs (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jobbar mest i Reason och har nu också börjat kolla närmare på Cubase och VST instrument. Kommer lite senare även börja lägga till riktig gitarr och annat för att få lite mer känsla än enbart sitta med programmen. Reason kommer jag fortsätta använda men jag tycker inte om att inte "känna" hårdvaran jag jobbar med. Har testat att leka lite med en vanlig dj-mixer hos en polare och tyckte det var så mycket mer än att sitta med mus och dra i rattar man inte känner.

Så jag tänkte skaffa mig mitt första mixerbord som jag kanske kan ha ett tag. Det ska användas i en vanlig hemmastudio för att göra egna demos. Men jag vet inte vad som passar mig, har ingen koll alls på sånt där.

Kan jag, precis som i Reason bestämma vilka instrument som ska in på de olika kanalerna i mixern, fast jag skickar ut dom till den riktiga mixern istället?

När jag jobbar i Reason så brukar jag i alla fall fylla upp runt 10-20 kanaler så jag antar att jag kanske bör se efter ett 20-24 kanalers mixerbord.

Är mixerbordet mycket beroende av vilket ljudkort man har? Jag har ett SoundBlaster X-Fi Xtreme Music och hur skulle det funka ihop med ett mixerbord? Jag antar att det är lite för klent ljudkort.

Är det analogt eller digitalt mixerbord jag bör satsa på? Jag kommer även lägga på sång och gitarr senare.

Går det att få tag på en combo av dugligt ljudkort och mixerbord?

Det skulle också vara bra om det inte kostade så värst mycket. Går det att hålla sig runt 6000-7000 kr?

Redigerat av Gäst
Annons
Postat
Går det att få tag på en combo av dugligt ljudkort och mixerbord?

Det skulle också vara bra om det inte kostade så värst mycket. Går det att hålla sig runt 6000-7000 kr?

innan claes å en mängd svansar kommer å övertygar dig om att du inte behöver en mixer så kan du försöka kika efter ett beggat onyx med fw-anslutning

http://www.mackie.com/pdf/press/03-05_1220_Recording.pdf

http://www.mackie.com/products/onyxfirewire/

Specs (oregistrerad)
Postat

Går det att spela in direkt från mixerbordet, eller måste man fippla runt ytterligare i datorn för att få till det?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Hur menar du?

drloop (oregistrerad)
Postat

Ditt nuvarande ljudkort kan du glömma, det har bara 2 analoga ut.

Förutom mixern måste du väl köpa lite effekter och grejer för att det skall bli kul att mixa.

Så en budget från 10 000 och uppåt får du nog vara beredd på, och då kommer det vara en tämligen begränsad mixer och väldigt lite effekter.

Du måste nog in och fippla i Cubase för att kunna spela in. Record enable måste ställas och etc...

Postat (redigerat)

Men en midicontroller är inte ju samma sak som ett mixerbord. Midicontrollern hanterar ju inte audio utan kan bara styra parametrar via midi.

Om jag frågar vilken gräsklippare jag behöver så vill jag ju inte bli rekommenderad en skottkärra.

Redigerat av Analogfreak
Postat
Men en midicontroller är inte ju samma sak som ett mixerbord. Midicontrollern hanterar ju inte audio utan kan bara styra parametrar via midi.

Om jag frågar vilken gräsklippare jag behöver så vill jag ju inte bli rekommenderad en skottkärra.

Anledningen till att han frågade var ju för att han vill ha rattar och reglar att fippla med, inte för att han nödvändigtvis ville att ljudet skulle gå genom en mixer (så tolkade iaf jag hans inlägg). Och isåfall är ju en midi-controller ett enkelt och prisvärt alternativ.

Det är ju inte alla som vet hur sånna funkar eller ens att de finns så det är ju inte säkert att han över huvud taget övervägt det alternativet.

Emil vet garanterat skillnaden mellan en mixer och en controller.

Postat

Nej precis, men jag får känslan av att trådskaparen snarare är ute efter att kunna mixa med reglar istället för musen än att använda analoga outboards. Därför kan det vara på sin plats att reda ut begreppen.

Postat

skaffa hårdvarusynthar, mixerbord och rullbandare, samt en jävla massa externa effekter, så ska du se att du inte ens behöver sätta på datorn....

billigt blir det inte, och jag tror inte du blir nöjd i slutändan heller, men du får en jävla massa hårdvara att känna på... 🙂

Postat

Om de nu ska vara mixerbord, finns det gott om beggade behringer mx8000 ute just som går att pruta ner rätt rejält i pris. Har man tur så får man en 24/48-8 kanals mixer för runt 2000 kr 🙂

Detta kräver dock att du ett ljudkort med rejält med in och utgångar så att du kan routa signalerna in och ut ur bordet ifrån datorn. Nackdelen är ju att man tillför brus.

Annars är nog midi controller den billigaste/bättre vägen att gå om man vill ha den taktila känslan med reglar osv när man sitter framför datorn.

Postat (redigerat)

Demonproducenten gav dig ett bra tips. Honom ska du lyssna på. Soundcraft gör också bra mixerbord för en rimlig peng. Allen & Heath kan du också kolla upp.

Sen finns ju såklart bättre bord (läs dyra) men dom kan du kolla sen då du fått mer erfarenhet. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Postat
skaffa hårdvarusynthar, mixerbord och rullbandare, samt en jävla massa externa effekter, så ska du se att du inte ens behöver sätta på datorn....

billigt blir det inte, och jag tror inte du blir nöjd i slutändan heller, men du får en jävla massa hårdvara att känna på... 🙂

Hur kan du avgöra vad en annan människa blir nöjd med eller inte? Berätta för mig....

Postat
Går det att spela in direkt från mixerbordet, eller måste man fippla runt ytterligare i datorn för att få till det?

ja med fw-tillbehöret funkar onyx-mixern som ett ljudkort

du behöver givetvis ett program att spela in i också men inget extra ljudkort

Specs (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kanske är dålig på att förklara när jag inte direkt är van vid alla benämningar och grejer. Jag har aldrig jobbat med hårdvaran tidigare när det kommer till musik. Började direkt med Reason och har fram till för några veckor sedan gjort allt i det programmet, enbart jobbat i Reasons sequenser. Nu har jag kommit igång med Cubase också och kör mestadels med Reason i rewire till Cubase. Plus ett par VST instrument också. Det är så jag kommer jobba framöver, förutom att jag kanske kommer slänga på gitarr senare. Sången också givetvis.

Det jag inte direkt gillar är att ratta på programmens mixerbord, för det blir på något sätt inte någon känsla i det. Men jag tyckte det var jävligt skoj att stå hos polaren och ratta på hans dj-mixer och leka med alla rattar. Tyckte det var så mycket skönare att bara kunna stå där och digga och köra på som man ville. 😲 I ett program som Reason är det ju inte samma sak. Man sitter still där på en stol och får koncentrera sig på en ratt i taget och vara noga med att inte ta i för mycket med musen osv. Men det är väl kanske min fantasi som är kass där. 😄

Men frågan är ju om jag kommer göra det onödigt dyrt för mig själv genom att köpa mig ett mixerbord bara för att få som jag vill när det gäller att ratta som jag vill. Det kanske är bättre att lära mig jobba på rätt sätt med Reason och Cubase? Jag har inbillat mig att man skulle få bättre ljud med ett äkta mixerbord också, men jag kanske är helt ute och snurrar?

Just nu kör jag i ett par vanliga hifi-högtalare och det kanske är där mycket av ljudkänslan går förlorad? Det kanske skulle räcka att bara lära mig funka ihop med Reasons interface och lägga pengarna på ett par hyffsade monitors? Kanske ett bättre ljudkort som lämpar sig mer för musik?

Redigerat av Specs
Postat (redigerat)
Men frågan är ju om jag kommer göra det onödigt dyrt för mig själv genom att köpa mig ett mixerbord bara för att få som jag vill när det gäller att ratta som jag vill. Det kanske är bättre att lära mig jobba på rätt sätt med Reason och Cubase? Jag har inbillat mig att man skulle få bättre ljud med ett äkta mixerbord också, men jag kanske är helt ute och snurrar?

Jag skulle vilja påstå att du får gå upp bra mycket i pris för att konkurrera med programmets interna summering. Du får ju ett annat ljud med ett analogt mixerbord däremot, men därmed inte sagt att det är bättre.

Personligen tycker jag det är onödigt dyrt. Om man vill ha analog summering tycker jag det är vettigare att satsa på en rackenhet isåfall. Då får du bättre ljud för pengarna och mindre underhåll. Dock är det ju fortfarande inte nödvändigtvis bättre ljud, detdär är ju en smaksak.

Den relativt nya Novation Nocturn är ju en fin liten controller som ligger runt tusenlappen. Den har ju dock inga reglar, så vill man nödvändigtvis ha det så får man gå upp i pris. Däremot har den Automap som gör det betydligt enklare att kontrollera pluggar och sånnt. Du kan ju läsa mer på novations sida om hur det funkar. De har ju även en större controller som heter Remote Zero SL som även den stödjer Automap.

Ett annat alternativ som inte tar så mycket plats och är snällt mot bankkontot är AlphaTrack. Den funkar lite mer som en kanalstrip på en mixer i utformningen. Jag har bara testat den kort så jag har ingen större erfarenhet av den, men jag kan tänka mig att den är lite omständigare att ratta pluggar med än var Nocturn är.

Sedan finns det ju fina kontrollytor om man går upp i prisklass. En begagnad Mackie Control Universal borde du kunna hitta i den prisklassen du nämnde. Men du får ju fråga digsjälv om du verkligen ha behov av det. För de tar ju upp en del plats.

Redigerat av rainydays
Postat (redigerat)

Om det ska vara meningsfullt att gå ut till en analog mixer, så får man gå upp en bra bit i pris för att det ska vara lönt - och då bör samtidigt D/A- och A/D-omvandlare hänga med i karusellen, så det blir inte en billig historia.

Med ett billigt mixerbord så blir det inte bättre än att köra mix internt i datorn (snarare sämre), så jag skulle - som andra också har varit inne på - rekommendera att du tittar på en controller i stället. Det finns controllers i vettigt prisläge från exempelvis Behringer.

Redigerat av Claes
Specs (oregistrerad)
Postat

Jag skulle vilja påstå att du får gå upp bra mycket i pris för att konkurrera med programmets interna summering. Du får ju ett annat ljud med ett analogt mixerbord däremot, men därmed inte sagt att det är bättre.

Personligen tycker jag det är onödigt dyrt. Om man vill ha analog summering tycker jag det är vettigare att satsa på en rackenhet isåfall. Då får du bättre ljud för pengarna och mindre underhåll. Dock är det ju fortfarande inte nödvändigtvis bättre ljud, detdär är ju en smaksak.

Den relativt nya Novation Nocturn är ju en fin liten controller som ligger runt tusenlappen. Den har ju dock inga reglar, så vill man nödvändigtvis ha det så får man gå upp i pris. Däremot har den Automap som gör det betydligt enklare att kontrollera pluggar och sånnt. Du kan ju läsa mer på novations sida om hur det funkar. De har ju även en större controller som heter Remote Zero SL som även den stödjer Automap.

Ett annat alternativ som inte tar så mycket plats och är snällt mot bankkontot är AlphaTrack. Den funkar lite mer som en kanalstrip på en mixer i utformningen. Jag har bara testat den kort så jag har ingen större erfarenhet av den, men jag kan tänka mig att den är lite omständigare att ratta pluggar med än var Nocturn är.

Sedan finns det ju fina kontrollytor om man går upp i prisklass. En begagnad Mackie Control Universal borde du kunna hitta i den prisklassen du nämnde. Men du får ju fråga digsjälv om du verkligen ha behov av det. För de tar ju upp en del plats.

Hehe, den där Nocturnprylen verkar ju rätt nice faktiskt. Hade ingen aning om att det fanns såna grejer. Alltid lär man sig nåt nytt här i forumet. 😲

Tackar för tipset, ska kika närmare på det där.

Postat

Hur kan du avgöra vad en annan människa blir nöjd med eller inte? Berätta för mig....

som svar på din fråga Analogfreak (dvs lite offtopic):

....därför att han inte arbetat med hårdvara tidigare....jag tror att det blir för meckigt, för mkt underhåll, för mkt pulande innan han kan bli kreativ, jag tror även det blir för svårt att få hårdvarusyntharna att synca med varandra så att det blir tajt på rullbandet....det innebär också en väldigt hög kostnad, vilket lätt kan leda till missnöje....!

Vill man dessutom hålla nere kostnaderna så är inte hårdvarueffekter det mest kostnadeseffektiva, vilket gör att man ofta får gå ner i kvalitet (hårdvarukompressorer, reverbs, eq's, kablar osv) jämfört med mjukvarueffekter....jag tror även detta kan leda till ett visst missnöje i slutändan....

notera dock att det enbart är vad jag tror.

jag har aldrig påstått att det måste bli så.... :rolleyes:

Postat

billigt blir det inte, och jag tror inte du blir nöjd i slutändan heller, men du får en jävla massa hårdvara att känna på... 😉

som svar på din fråga Analogfreak (dvs lite offtopic):

....därför att han inte arbetat med hårdvara tidigare....jag tror att det blir för meckigt, för mkt underhåll, för mkt pulande innan han kan bli kreativ, jag tror även det blir för svårt att få hårdvarusyntharna att synca med varandra så att det blir tajt på rullbandet....det innebär också en väldigt hög kostnad, vilket lätt kan leda till missnöje....!

Vill man dessutom hålla nere kostnaderna så är inte hårdvarueffekter det mest kostnadeseffektiva, vilket gör att man ofta får gå ner i kvalitet (hårdvarukompressorer, reverbs, eq's, kablar osv) jämfört med mjukvarueffekter....jag tror även detta kan leda till ett visst missnöje i slutändan....

notera dock att det enbart är vad jag tror.

jag har aldrig påstått att det måste bli så.... 😄

Det ligger ju en hel del i vad du säger.

Men jag anser att det är på den analoga vägen man lär sig från grunden vad ljudteknik handlar om. 🙂

Postat
Men jag anser att det är på den analoga vägen man lär sig från grunden vad ljudteknik handlar om. 😄

Där håller jag verkligen inte med dig. Fast vi har kanske olika uppfattningar om vad ljudteknik handlar om 🙂

Postat
"innan claes å en mängd svansar kommer å övertygar dig om att du inte behöver en mixer"

MOHAHAHHA! ROFL! 😄😉🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.