Jump to content
Annons

En fråga om ASIO4ALL


Gäst

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte precis en Mbox, och som dom flesta vet så följer Pro Tools LE med denna produkt.

För att installera ljudkortet så verkar det som om att jag måste installera Pro Tools, men jag har valt att köra Nuendo istället då jag inte gillar Pro Tools så mycket.

Nu undrar jag om jag ändå måste installera Pro Tools och sedan ASIO4ALL-drivrutinen eller om det räcker med ASIO4ALL, om den alltså fungerar som en drivrutin för mitt ljudkort.

Vore kul att få förklarat vad ASIO (+ASIO4ALL) egentligen innebär.

Mvh. Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ASIO (Audio Stream Input Output) är en speciell sorts drivrutin, för ljudinspelning och uppspelning. Det är en standard som framställts av Steinberg (tillverkarna av cubase och nuendo) och kom till för att dramatiskt öka effektiviteten och minska latencyn i strömmande ljud. Protools använder sina egna drivrutiner och standards, så de ljudkort som är avsedda för protools (digidesigns ljudkort) erbjuder i regel inte ASIO drivrutiner. Ibland andra ljudkortstillverkare så stödjer en stor del ASIO drivrutinerna. Jag är inte säker, men jag tror inte Mbox stödjer ASIO standarden.

En ASIO drivrutin får man med på skivan eller drivrutinen om man köper ett ljudkort som stödjer ASIO. Men folk som inte använder ljudkort som stödjer ASIO - t.ex. Sound Blaster - ville gärna kunna använda ASIO utan att behöva köpa ett ljudkort till. Därför kom ASIO4ALL till. Det ersätter inte den originala drivrutinen för ljudkortet (eftersom då skulle inte ljudkortet fungera) utan ASIO4ALL lägger sig som en brygga mellan ljudkortsdrivrutinen och ljudprogrammet. Om du öppnar ASIO4ALLs kontrollpanel så ser du att du måste ange vilken ljudkortsdrivrutin som ASIO4ALL ska ligga ovanpå.

Redigerat av Opus99
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...