Jump to content
Annons

Bra, "slickt" elpiano?

Recommended Posts

simonn (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Jag letar efter ett bra "slickt" elpiano som AU– (eller VST)plugg. Egentligen letar jag inte efter vanliga Rhodes eller Wurlitzer utan tänk Whitney Houston, Toto eller kanske Chicago.

Alla tips emottages tacksamt.

/Simon

Annons
Postat (redigerat)
tänk Whitney Houston, eller kanske Chicago.

Jag sökte själv i en massa år efter "det" ljudet, för jag förstår precis vilket du menar:

. I slutändan förstod jag att de är flera klaviaturljud ihopblandade för att låta som ett.

Jag skulle föreslå ett vanligt, rhodes, lite åt det hårdare hållet, plus flera lager av Yamaha DX klaviatur klanger och sen ett bra akustiskt pianoljud som grund. Yamahas FM Rhodes är ett bra grundljud är FM syntesen är väldigt bra för att få fram kristallklara och kliniskt rena ljud. Det behövs för den glittriga toppen och attacken. Whitney Houston/Chicago ljudet har dessutom betydligt attack och briljans än något vanligt rhodes/wurlitzer och sånt. De flesta av Rolands och Korgs workstation modeller har också bra grundljud som man bygga vidare på. Sen en god portion chorus, delay och reverb.

David Foster är en bra källa att lyssna på, för det var han som först populariserade det där ljudet. (var han som producerade, och spelade på chicago 16, 17 och 18 och Whitney.)

Mjukvarumässigt kan du kanske kika på Native Instruments FM8, Applied Acoustic Lounge Lizard, samt Korg Legacy collection - digital edition, och om du kan få tag på det så har även USB plugsounds no2 typ 12-15 användbara ljud att jobba med.

Redigerat av Opus99
Postat

du ska ha en DX7:a.. utan tvivel!

simonn (oregistrerad)
Postat

Jag tackar för tips. Blir att laborera här 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Gratis syntar för det ljud du söker:

http://bericadori.com/blog/?p=4

Superwave 8 och Oxe FM Synth.

Jag har kombinerat dessa två och fått det där tvåliga 80tals soundet, suvve och gratis!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Bäst på elpianon är Scarbee VKC, som innehåller både Rhodes, Wurlitzer, Clavinet och Pianet. En riktig höjdare enligt min mening. 😮

Jag lyssnade på Scarbees demofiler och jag blev imponerad. Tycker att det låter mycket bättre än Applied Acoustics Lounge Lizard 3.

Vilken agentur är det som har Scarbee?

Postat

Testa Mr Ray - det brukar jag få användning för emellanåt och det är gratis. Finns även: 4Front Rhode som jag inte testat själv men det låter rätt lovande.

pme (oregistrerad)
Postat

Cool, finns det DX7:or med tvivel? 😮

FM8 är en riktigt bra DX7 emulator, äter DX7:or syx direkt.

Postat
Jag lyssnade på Scarbees demofiler och jag blev imponerad. Tycker att det låter mycket bättre än Applied Acoustics Lounge Lizard 3.

Privat danskt företag, scarbee.com. En basist som fick karpaltunnelsyndrom och började sampla sin egen bas istället 😮

Jam och musikbörsen har scarbees produkter vet jag ..

Postat

Privat danskt företag, scarbee.com. En basist som fick karpaltunnelsyndrom och började sampla sin egen bas istället 😮

Jam och musikbörsen har scarbees produkter vet jag ..

Jag måste skaffa det... 🙂

Postat

dx7? finns dom än? 😮 har knappt hört en synt sen dess men dom låter kanon!

Njae, inte nyproducerade, men Yamaha DX200:an som nyproducerades åtminstone fram till några år sen är ju en utvecklad DX7:a (man kan ändra parametrar realtime samt filtrera m.m), men som även kan användas som desktopmaskin (med inbyggd sequencer med mera)..

Postat

Mr.Ray som någon rekommenderade förut har väl ett mode som emulerar snarare ett DX7-elpiano än ett Rhodes eller Wurlitzer har jag för mig..

Postat

Det finns ju mjukvarusyntar som emulerar DX7, t.ex FM8 som nämndes tidigare.

Själv sitter jag med en äkta Yamaha DX7 mark 1, the one and only, och det är verkligen ursynten för de ljudet du eftersträvar. =)

En rolig synt, byggt som en pansarvagn och väger därefter haha.

/L

Postat
Bäst på elpianon är Scarbee VKC, som innehåller både Rhodes, Wurlitzer, Clavinet och Pianet. En riktig höjdare enligt min mening. 😆

Alla Scarbee-biblioteken är helt suveräna. 😆

Scarbee distribueras av danska Futureware och kan nog köpas hos alla handlare som har visat intresse för det. 😉

Postat
Bäst på elpianon är Scarbee VKC, som innehåller både Rhodes, Wurlitzer, Clavinet och Pianet. En riktig höjdare enligt min mening. 😆

Alla Scarbee-biblioteken är helt suveräna. 😉

Scarbee distribueras av danska Futureware och kan nog köpas hos alla handlare som har visat intresse för det. 😉

Är det nåt jag kan köpa av dig? 😆

Postat
Bäst på elpianon är Scarbee VKC, som innehåller både Rhodes, Wurlitzer, Clavinet och Pianet. En riktig höjdare enligt min mening. 🙂

Alla Scarbee-biblioteken är helt suveräna. 🙂

Scarbee distribueras av danska Futureware och kan nog köpas hos alla handlare som har visat intresse för det. 🙂

Är det nåt jag kan köpa av dig? 😄

Självklart! 🙂

Postat

Hur låter en DX7 då? Jo såhär:

Sen ska man ju lägga de i layers å på med effekter om man vill ha de svulstigt =)

Postat (redigerat)

eller ett tx816 rack grymt bra 😄

ja har förresten en expanderad tx816

så de blir 2Xtx816 😆 ( nu blev folk avis )

När de gäller whitneysound

använd dx7ans orginalcard

som skickades med vid köp

och välj där pianoljud 11

och pitcha ner 1 oktav

Sen en Roland jx8p med

ett soft padsound så är man

nästan i hamn om man skall

välja hårdvara

Jag har lite gamla kort med ljud på

som jag inte hittat via nån FMplug

som heter Chicago o.s.v

Tror det var ett tyskt företag

som gjorde dem .

Ett kort är som dubbelt orginal

i höjden , klätt med plåt där man

kan välja mellan 4 banker

men de låter grymt bra

Redigerat av antikartellmusikern
Postat

Sen ska man ju lägga de i layers å på med effekter om man vill ha de svulstigt =)

Yumyum!! Svulst ska det va! 😉 När ska vi göra klart den där låten Linus? 😆

Postat (redigerat)

Yumyum!! Svulst ska det va! 😛 När ska vi göra klart den där låten Linus? 🙂

Grymt härlig känsla ni har grabbar lycka till på färden

äntligen melodier som får en glad musik from the heart

Postat

Fan vilken bra låt och vilken sångare!!!

Tack som fan för det tipset! 🙂

Postat

de va så lite 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=yHN3X6tFqAw...feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=orxpLvjnE8E...feature=related den här - en grym låt på refrängen yeah hehe

Postat

Mmm.. nostalgisk jag blev nu då.. Hade en av det första DX7orna som kom till Sverige.. Var med vid uppstarten av DX-user group Sweden tillsammans med bl.a. Johannes Leyman..

Förresten.. Är det nån som råkat få tag i min gamla DX7a här på forumet??? Man känner igen den direkt då den bootar upp med mitt namn i displayen (hackade eepromen lite för skojs skull 🙂 )

Namnet har initialerna R Å ..

drloop (oregistrerad)
Postat

Mitt första studiojobb var att programera en DX7...

Nosta.

Postat (redigerat)
Mmm.. nostalgisk jag blev nu då.. Hade en av det första DX7orna som kom till Sverige.. Var med vid uppstarten av DX-user group Sweden tillsammans med bl.a. Johannes Leyman..

Förresten.. Är det nån som råkat få tag i min gamla DX7a här på forumet??? Man känner igen den direkt då den bootar upp med mitt namn i displayen (hackade eepromen lite för skojs skull 😉 )

Jag var på mässan när Leyman visade upp tx816 racket - då var man impad

R.Å ne - men har nån prom liggandes hemma som man expanderade DX7.an med

drloop (oregistrerad)
Postat

Förresten.. Är det nån som råkat få tag i min gamla DX7a här på forumet??? Man känner igen den direkt då den bootar upp med mitt namn i displayen (hackade eepromen lite för skojs skull 😉 )

Jag var på mässan när Leyman demostrerade tx816 racket då var man impad

R.Å ne - men har nån prom liggandes hemma som man expanderade DX7.an med

Har haft ett 816 rack. Usch vad jag ångrar att jag sålde den prylen.

Postat

Yumyum!! Svulst ska det va! 😛 När ska vi göra klart den där låten Linus? 😉

Kolla upp Take6 cover på denna. ujujuj... 🙂 Grymt bra låt alltså. Nästan så man blir tårögd.. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.