Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har fastnat lite. När jag panorerar för lite känns det som att det inte blir någon bredd på gitarrerna och för mkt så känns det mesigt. Hittar inget bra.

Hur mkt panorerar ni om ni hade 2 st gitarrer? och om ni ska använda delay hur gör ni då ?

Mvh en som kört fast på ngt antagligen lätt.

(kanske verkar som en konstigt inlägg, men e stressad just nu) Ha det bra !

Annons
Postat (redigerat)

har jag bara två gitarrer brukar jag inte panorera ut dem helt , men har jag däremot fyra gitarrspår kanske jag panorer ut två helt å de andra två ca 50%.

Oftast om jag har två gitarrspår så brukar jag lägga ut dom ca 40-70%. Men det beror helt på låten och vilket sound man vill ha. Ibland kanske de funkar att lägga två monoreverb på vardera gitarr och panorera ut dom helt istället för gitarrerna, eller ett kort delay. Finns ju inget givet svar, pröva pröva pröva =)

Tjo!

Redigerat av Limpan
Postat

Man kan med fördel flytta den ena gitarren 30ms (efter att man har panorerat).

Postat
Har fastnat lite. När jag panorerar för lite känns det som att det inte blir någon bredd på gitarrerna och för mkt så känns det mesigt. Hittar inget bra.

Hur mkt panorerar ni om ni hade 2 st gitarrer? och om ni ska använda delay hur gör ni då ?

Mvh en som kört fast på ngt antagligen lätt.

(kanske verkar som en konstigt inlägg, men e stressad just nu) Ha det bra !

det är ju sånt du får lyssna dig till ifrån fall till fall. om du har ett ljudideal som du eftersträvar så kan du öva dig på att efterlikna hur detta är mixat.

Postat

Ganska meningslöst om det är en dub det handlar om. Är det däremot ett kopierat spår kan man lura hjärnan att tro att gitarren kommer från det håll den första är panorerad. Fördelen är att man inte förlorar energi i motsatta kanalen. Nackdelen är att det uppstår fasfel som märks när man lyssnar i mono.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Beror även på om du har andra instrument med i mixen också än bara trummor och bas. Ska man ha t ex stråkar med panoreras de längst ut. Då kan man ha gitarrerna lite tajtare såsom Nightwish. Kanske inget du lyssnar på. Annars som sagt var lyssna på alla möjliga låtar,stil, band med helt olika panoreringar.

Postat

Tack för alla bra svar ☺️ Jag vill liksom ha panorering som i de flesta av rise against låtar.

Någon som vet hur det är ? ungefär ? 😛

För de har ju inte samma panorering på alla låtar såklart, men t.e.x i injection så låter ljudet så "brett" och gött, och inte "mesigt" liksom?

Ngra tips ? 😄

Mvh Johan

creel (oregistrerad)
Postat
Tack för alla bra svar ☺️ Jag vill liksom ha panorering som i de flesta av rise against låtar.

Någon som vet hur det är ? ungefär ? 🙂

För de har ju inte samma panorering på alla låtar såklart, men t.e.x i injection så låter ljudet så "brett" och gött, och inte "mesigt" liksom?

Ngra tips ? 🙂

Mvh Johan

Upp med ljudklipp så kan du få korrekt hjälp. Då vet vi vad som är "fel".

Rise Against och du snackar om delay? Då ska du inte ha nåt delay, inte på kompgitarrer för sjutton! 😲

Rise Againsts kompgitarrer är panorerade minst 92% åt vardera sida. Skulle tippa på 95% ungefär. Det är inte 100%. De dubbar sina gitarrer som alla andra band.

Postat (redigerat)

Någon som vet hur det är ? ungefär ? 🙂

Ngra tips ? 🙂

Mvh Johan

Upp med ljudklipp så kan du få korrekt hjälp. Då vet vi vad som är "fel".

Rise Against och du snackar om delay? Då ska du inte ha nåt delay, inte på kompgitarrer för sjutton! 😲

Rise Againsts kompgitarrer är panorerade minst 92% åt vardera sida. Skulle tippa på 95% ungefär. Det är inte 100%. De dubbar sina gitarrer som alla andra band.

Här finns ett ljudklipp : http://www.speedyshare.com/563259750.html

Men lyssna bara på gittarerna , för sången , basen och trummorna e inte färdigmixade .

🙂

Skulle man kunna dubblera 1 gitarr till 2, å sen ta ena och panorera 50% och andra 100% och likadant med andra gitarren ? 🙂

Mvh Johan

Redigerat av johantrummorjohan
Postat
och om ni ska använda delay hur gör ni då ?

Du kan "dubbeltracka" med hjälp av delay, gärna med en dubbeldelay - nånstans 20 ms respektive 40-50 ms.

Postat

Ganska meningslöst om det är en dub det handlar om.

Inget är meningslöst, bara oändamålsenligt.

Postat

Ganska meningslöst om det är en dub det handlar om.

Inget är meningslöst, bara oändamålsenligt.

Motivera gärna.

Postat

jag har lyssnat på klippet..

och antar att du inte ville efterlikna rise against the machine som jag trodde!;D

jag tycker det ska vara ett mer sammansatt sound på denna typ av musik, alltså ha gitarrerna närmare mitten, iallafall i min smak

typ 40/40 kanske

lycka till

🙂

Postat (redigerat)

Jag brukar låta det "smalaste" ljudet diktera vidden för de övriga. Vissa ljud har en tendens att låta smalare, eller mindre. De har liksom en viss vidd i sig själva. De skvallrar liksom om hur stort rummet är. Det här är rent upplevelsemässigt tänkande, inte tekniskt. Jag brukar se till att de andra instrumenten eller stämmorna låter proportionerligt breda. Har jag en bastrumma i mono, utan reverb på, så kommer jag inte att bränna ut en full stereo bas till det. Basen behöver inte låta exakt lika bred, eller "i samma rum", men åtminstone i samma galax. Har trumsetet 10 graders stereovidd och man blaffar ut två feta distmattor i full 90 graders stereo till det .. då blir det skevt för mig. Det blir ungefär som hela 'rummet' blir utsträckt, som vid misslyckad widescreen: http://www.tvpredictions.com/stretch.jpg

För mig gäller det oavsett man försöker skapa en akustisk rumsbild, eller om man siktar mot en helt syntetisk ljudmiljö.

Redigerat av Opus99
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag tycker nog att det kan vara väl så spännande med en nära monoljudbild som plötsligt exploderar med körer och syntar i stereo.

Smalt eller brett. Inget är fel eller rätt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.