Jump to content
Annons

Fasfel vid gitarrinspelning?

Recommended Posts

Postat
Vad i helvete?!

Jag tror att jag precis upptäckt att min EQ-plugg (VST) förskjuter spåret pyttelite så det blir fasfel (om man inte lägger eq-effekten på båda spåren). 🙁

Kan det stämma? Jag har inget vidare ljudkort, kan det bero på det?

Alltså: jag har två spår, samma gitarrlir - olika mickar. Lägger jag eq på ena så låter det som fasfel (trots att det bara är jättelite eq).

Det är för övrigt VoxengoGlissEQ2.

Om ditt program inte har automatisk delaykompensering så kommer du få tidsförskjutning av pluggar, dvs du får fasfel om du lägger det på ena, enkelt är ju att lägga på bägge men låta den ena vara rak...

Annons
creel (oregistrerad)
Postat
Vad i helvete?!

Jag tror att jag precis upptäckt att min EQ-plugg (VST) förskjuter spåret pyttelite så det blir fasfel (om man inte lägger eq-effekten på båda spåren). ☺️

Kan det stämma? Jag har inget vidare ljudkort, kan det bero på det?

Alltså: jag har två spår, samma gitarrlir - olika mickar. Lägger jag eq på ena så låter det som fasfel (trots att det bara är jättelite eq).

Det är för övrigt VoxengoGlissEQ2.

Om ditt program inte har automatisk delaykompensering så kommer du få tidsförskjutning av pluggar, dvs du får fasfel om du lägger det på ena, enkelt är ju att lägga på bägge men låta den ena vara rak...

Tack för svar, jo det är så jag har gjort. Det är Cubase SX 3 jag kör, är det så i det?

Postat (redigerat)

Tack för svar, jo det är så jag har gjort. Det är Cubase SX 3 jag kör, är det så i det?

Nej från och med SX2 har Cubase full delaykompensation. Fast den går att stänga av med en ikon som liknar en klocka, uppe till vänster i projektfönstret. Kolla att den är aktiverad.

Jag använder också GlissEQ och den är ju inte faslinjär. I teorin påverkas fasförhållandena mellan de två spåren direkt du gör det minsta med eq'n. Gör du drastiska justeringar med EQ kommer iofs det ena spåret att överrösta det andra och fasskillnaderna kommer inte bli lika tydliga.

Har också märkt att det är skillnad på vilket mode man ställer in (högst upp i högra hörnet).

Kanske påverkar den dynamiska funktionen i GlissEQ fasen ännu mer. Pröva att stänga av den för att kolla om det blir någon skillnad.

Om du inte hittar ett läge som funkar, testa en faslinjär eq (phase linear).

Edit: skrev lite för snabbt

Redigerat av joachime
creel (oregistrerad)
Postat

Nej från och med SX2 har Cubase full delaykompensation. Fast den går att stänga av med en ikon som liknar en klocka, uppe till vänster i projektfönstret. Kolla att den är aktiverad.

Jag använder också GlissEQ och den är ju inte faslinjär. I teorin påverkas fasförhållandena mellan de två spåren direkt du gör det minsta med eq'n. Gör du drastiska justeringar med EQ kommer iofs det ena spåret att överrösta det andra och fasskillnaderna kommer inte bli lika tydliga.

Har också märkt att det är skillnad på vilket mode man ställer in (högst upp i högra hörnet).

Kanske påverkar den dynamiska funktionen i GlissEQ fasen ännu mer. Pröva att stänga av den för att kolla om det blir någon skillnad.

Om du inte hittar ett läge som funkar, testa en faslinjär eq (phase linear).

Edit: skrev lite för snabbt

Jaha, vad betyder faslinjär?

Är de flesta EQ-effekterna/pluggarna icke-faslinjära? Cubases inbyggda då, Q?

Är faslinjärt något "lyxigt" som bara en del betalpluggar har?

Är det nåt att bry sig om ifall man kan ordna det på eget sätt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.