Jump to content
Annons

Fasfel vid gitarrinspelning?

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat

Jag spelade in lite gura idag. Det var mest för att kolla så allt var det som det skulle inför inspelning av en låt.

Jag använde bl.a mickarna SM57 och nån kondensatormick jag inte kommer ihåg namnet på. Jag tyckte detta var en ganska schysst kombo, men jag hör i efterhand att jag skulle placerat dem lite annorlunda (en aning närmare tyget).

Hursomhelst, jag har lite frågor angående fasfel när man mickar upp såhär.

Jag vet vad fasfel är, det uppstår när man mickar en ljudkälla (typ gitarrstärkare) på lite olika avstånd. Det gör att ljudet inte låter så kul.

Det jag undrar är om jag fick fasfel när jag spelade in idag. Jag kan inte säga om det är det eller inte?

Och en fråga:

Kan man korrigera fasfel i efterhand, eller är det något som måste justeras direkt vid inspelning (dvs att man flyttar ena micken så båda är i fas med varandra)? Att flytta ena mickens spår en aning, blir det samma sak som att flytta på micken (justera avståndet) när man spelar in?

Dumma frågor kanske, men jag har alltid tagit förgivet att man kan fixa fasfel i efterhand genom att kolla spåren mot varandra. Men efter denna dags inspelning blev jag lite förvirrad. Jag tycker det låter som det är LITE fasfel, men när jag flyttar ena mickspåret så låter det sämre (oavsett håll) - betyder det att det är perfekt?

Klippen:

Prova lägg in dem i ert studioprogram. De börjar vid exakt samma tidpunkt (eller hur man kan säga), så det är bara att slänga in och se till att de börjar samtidigt.

Häng inte upp er på ostämt/otajt lir, tack 😲 (det är ju bara ett ljudtest)

Annons
Postat

Kollade filerna med phasescope. Fasen är OK. inte helt 100%, men inte så långt ifrån. Så det är inget du behöver oroa dig för.

MVH

Anders

creel (oregistrerad)
Postat
Kollade filerna med phasescope. Fasen är OK. inte helt 100%, men inte så långt ifrån. Så det är inget du behöver oroa dig för.

MVH

Anders

Tack för svar. Ok, hur kan jag få till det 100%? Kan jag flytta en av filerna i efterhand eller bör jag åtgärda detta när jag ska spela in (dvs flytta mick)?

Och vad är phasescope? Ett program? Plugin? Det lät väldigt intressant.

Postat

MVH

Anders

Tack för svar. Ok, hur kan jag få till det 100%? Kan jag flytta en av filerna i efterhand eller bör jag åtgärda detta när jag ska spela in (dvs flytta mick)?

Jag testade att flytta filerna extremt lite, men det blev bara sämre. Det är nästan perfekt som du har det nu så jag hade bara låtit det varit (är väldigt lite ur fas). Phasescope är en trevlig plug in som följer med pro tools där du kan kolla fasen mellan två spår. Örat är alltid bäst, men ibland kan det vara skönt att se det man hör också och få det bekräftat 😲

MVH

Anders

creel (oregistrerad)
Postat

MVH

Anders

Jag testade att flytta filerna extremt lite, men det blev bara sämre. Det är nästan perfekt som du har det nu så jag hade bara låtit det varit (är väldigt lite ur fas). Phasescope är en trevlig plug in som följer med pro tools där du kan kolla fasen mellan två spår. Örat är alltid bäst, men ibland kan det vara skönt att se det man hör också och få det bekräftat 🙂

MVH

Anders

Ahh ok! 😐

Men du svarade aldrg på min fråga... kan man alltid åtgärda fasfel i efterhand genom att flytta spåren? Blir det exakt lika bra som om man hade flyttat micken?

Postat

MVH

Anders

Jag testade att flytta filerna extremt lite, men det blev bara sämre. Det är nästan perfekt som du har det nu så jag hade bara låtit det varit (är väldigt lite ur fas). Phasescope är en trevlig plug in som följer med pro tools där du kan kolla fasen mellan två spår. Örat är alltid bäst, men ibland kan det vara skönt att se det man hör också och få det bekräftat 🙂

MVH

Anders

Ahh ok! 😐

Men du svarade aldrg på min fråga... kan man alltid åtgärda fasfel i efterhand genom att flytta spåren? Blir det exakt lika bra som om man hade flyttat micken?

Jag brukar inte jobba så, utan jag brukar lösa det vid inspelningen. Men du borde ju kunna fixa det i efterhand också. Men som sagt så brukar jag personligen lösa det redan vid uppmickningen så jag kan inte svara på om det alltid går eftersom jag inte har så mycket praktisk erfarenhet av det arbetsättet.

MVH

Anders

Postat

Om det bara handlar om enbart två mickar kan du fixa tidsförskjutningar i efterhand. Men det är inte detsamma som att flytta micken. När du flyttar micken förändras också ljudet, vilket det inte gör när du flyttar en ljudfil.

Två olika typer av mickar är aldrig helt faskoherenta eftersom de har olika respons och karaktär.

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Om det bara handlar om enbart två mickar kan du fixa tidsförskjutningar i efterhand. Men det är inte detsamma som att flytta micken. När du flyttar micken förändras också ljudet, vilket det inte gör när du flyttar en ljudfil.

Två olika typer av mickar är aldrig helt faskoherenta eftersom de har olika respons och karaktär.

Precis. Och sedan så måste ju inte målet alltid vara att de ska ligga "i fas", utan kanske snarare ha ett fasförhållande som gör att ljudet förändras på ett trevligt sätt. Det kan innebära allt från att de sitter skitnära varandra till att de är på olika element, eller att en mick är bakom lådan och en framför osv...

Om man vill ha stor chans att få två mickar i fas kan man placera en njur-mick precis i nollan på en 8-kopplad mick.

Eller micka M/S, eller XY fast ha dem båda panorerade till mitten...

Dessutom är det ju kul att välja mikrofoner med olika karaktär. Till exempel en bandmick och en dynamisk "skrikig" mick.

Redigerat av Elof
Postat

en bra grej att tänka på vid inspelning av två mickar för att undvika fasfel är att vid inspelningstillfället först göra en provinspelning och lyssna sedan på varje kanal för sig och var uppmärksam med hur de låter var för sig. När du sedan lyssnar på båda samtidigt borde du ha ett ljud som är en kombination av de två, "två komplementerande krafter som tillsammans blir ännu kraftigare".

Har du istället för en försvagning av ljudet när du kör ihop båda= fasfel.

Jag brukar alltid försöka lyssna mig till fasfel när jag ska spela in. Ibland så är de dock smidigare att fasvända en kanal i mix senare, speciellt när man spelar in virvel med mick både under och över, eller baskagge med både front och slagsida. Där har du mkt svårt att inte få fasfel, där brukar jag istället tänka: Nu sitter den här micken i linje tvärs över med den andra micken, här låter det 100% ur fas, när jag fasvänder kanalen i mix kommer jag då få det 100% i fas. (dock kanske inte 100%, så bra hörsel har jag inte... men du kanske hajjar tänket.. =)

Postat

Det går ju givetvis att korrigera fasförskjutningar i efterhand. Antingen om du "skjuter" ena spåret för hand, eller om du lägger dealy på ena spåret och testar dig fram. Börja med några millisekunder och öka (eller minska tills det låter bra).

Sen tycker jag att man inte ska bry sig så mycket om hur det ser ut faktiskt. Det kan ju vara så att det låter bäst när det är fasförskjutning på tex 70 grader. Eftersom du använder två olika mikrofoner så är det bästa att lyssna vid inspelningstillfället. Ett bra tips som någon skrev är att spela in "snuttar" av olika avstånd och sen jämföra.

//Fredster

Postat

SM57 låter bättre.. Mer bett mer dynamik. Känns som om kondensatormicen var för långt i från.. 🙂

creel (oregistrerad)
Postat

Precis. Och sedan så måste ju inte målet alltid vara att de ska ligga "i fas", utan kanske snarare ha ett fasförhållande som gör att ljudet förändras på ett trevligt sätt. Det kan innebära allt från att de sitter skitnära varandra till att de är på olika element, eller att en mick är bakom lådan och en framför osv...

Om man vill ha stor chans att få två mickar i fas kan man placera en njur-mick precis i nollan på en 8-kopplad mick.

Dessutom är det ju kul att välja mikrofoner med olika karaktär. Till exempel en bandmick och en dynamisk "skrikig" mick.

Det där var jag inte riktigt med på?

Njurmick? 8-kopplad mick?

SM57 låter bättre.. Mer bett mer dynamik. Känns som om kondensatormicen var för långt i från.. 😲

Hehe, jo den låter bättre. Men dessa ihop tycker jag låter bättre än enbart SM57:an. Ljudet blir lite väl kallt och hårt (eller vad man ska säga) med bara SM57 tycker jag.

Jo, kondensatormicken var för långt ifrån. Jag har fixat till fasfelet nu (ja det var fasfel) och kondensatormicken låg lite efter. Men nästa gång jag spelar in tänker jag flytta båda mickarna närmare. Det blir mer proximity-effekt (visst heter det så?) om den kommer lite närmare, för den var inte riktigt vid tyget nu.

Jag har en SM58 också men vet inte om jag ska använda den. Jag tyckte den lät en aning basig. Har även en Beta 58 men det är väl inget att ha till detta?

Postat

En sak man ska tänka på när man flyttar filerna för att få "rätt" fas, är att ljudet rör sig olika fort vid olika frekvenser. Så om mickarna är på olika avstånd kommer du aldrig kunna få rätt fas genom att tidsförskjuta ett av spåren.

Postat
En sak man ska tänka på när man flyttar filerna för att få "rätt" fas, är att ljudet rör sig olika fort vid olika frekvenser. Så om mickarna är på olika avstånd kommer du aldrig kunna få rätt fas genom att tidsförskjuta ett av spåren.

Hej

Nä ljudet rör sig inte olika fort i olika frekvenser, det är fel.

Postat

Hej

Nä ljudet rör sig inte olika fort i olika frekvenser, det är fel.

Utveckla gärna?

Postat

Det finns egentligen inget att utveckla i det faktum att det är mediet som ljudet rör sig i som avgör hur fort ljudet förflyttar sig, inte ljudet i sig. Däremot finns andra aspekter som absorption av olika frekvenser av olika mängd. Men det är ett sidospår som inte är aktuellt i den här frågeställningen.

Postat

Nä det är samma hastighet, däremot så färdas olika frekvenser olika långt, men i detta fallet påverkar inte det upptagningen eftersom vi pratar helt andra avstånd då.

Postat

Nä det är samma hastighet, däremot så färdas olika frekvenser olika långt, men i detta fallet påverkar inte det upptagningen eftersom vi pratar helt andra avstånd då.

Haha oj, jag är lite off idag/inatt... Fick för mig att de olika ljudvågorna rörde sig olika fort... 😄

creel (oregistrerad)
Postat

Det är väl våglängder ni blandar ihop med? För det varierar ju beroende på vilken frekvens det är.

Postat

ett lätt tips för att kolla om det är hyffsat i fas är att dra upp volymen på ena micken till +-0Db sedan öka den andra mickens volym, om då master volymen sjunker så är det fasfel, blir det högre volym så är det i fas.

creel (oregistrerad)
Postat
ett lätt tips för att kolla om det är hyffsat i fas är att dra upp volymen på ena micken till +-0Db sedan öka den andra mickens volym, om då master volymen sjunker så är det fasfel, blir det högre volym så är det i fas.

Men om det är halvt i fas då? 😛 Det där funkar ju bara om man verkligen inte är i fas. Man kan ju ligga på 90-95% i fas (dvs inte helt perfekt) och då kan man väl inte riktigt göra så.

Det bästa är nog att själv kunna höra om det är i fas.

Postat

Men om det är halvt i fas då? 😛 Det där funkar ju bara om man verkligen inte är i fas. Man kan ju ligga på 90-95% i fas (dvs inte helt perfekt) och då kan man väl inte riktigt göra så.

Men låter det bra? Isf är det bra! =P för att citera, typ alla 😛

creel (oregistrerad)
Postat

Men om det är halvt i fas då? 😐 Det där funkar ju bara om man verkligen inte är i fas. Man kan ju ligga på 90-95% i fas (dvs inte helt perfekt) och då kan man väl inte riktigt göra så.

Men låter det bra? Isf är det bra! =P för att citera, typ alla 🙁

Nej, det behöver det inte vara. Vad man för tillfället tycker är bra, behöver inte vara så bra som man tror att det är. Det är som att eq:a och mixa i övrigt. Man kanske inte upptäcker fasfelet på en gång.

Så var det för mig i detta fall, jag tyckte ju det lät bra först, sen började jag tveka. Och det var inte korrekt, när jag fixat och justerat det så lät det mycket bättre. Så man är inte alltid medveten om det...

Postat
Nej, det behöver det inte vara. Vad man för tillfället tycker är bra, behöver inte vara så bra som man tror att det är. Det är som att eq:a och mixa i övrigt. Man kanske inte upptäcker fasfelet på en gång.

Så var det för mig i detta fall, jag tyckte ju det lät bra först, sen började jag tveka. Och det var inte korrekt, när jag fixat och justerat det så lät det mycket bättre. Så man är inte alltid medveten om det...

Jo, låter det bra så låter det bra. Allt som man tycker kan ändras och därmed även hur bra man tycker det låter. Perfekt är ingen idé att jaga har jag upptäckt (även om jag har svårt att låta bli) för det blir aldrig perfekt. Man ändrar uppfattning om vad som är perfekt och bra hela tiden. Med det sagt så ska man självklart inte låta bli att göra så bra man kan...

Att påstå att det inte är bra när det är bra är bara dumt.

Elof (oregistrerad)
Postat

Njure är den upptagningskaraktär som de flesta mikrofoner har, det innebär att mikrofonen tar upp mer ljud framifrån än från sidorna och bakifrån (där den har fullt utsläckning rakt bakifrån).

En åttakopplad mikrofon tar upp ljud från fram och baksida och släcker ut ljud till nästan 100% rakt från sidorna.

creel (oregistrerad)
Postat

Jo, låter det bra så låter det bra. Allt som man tycker kan ändras och därmed även hur bra man tycker det låter. Perfekt är ingen idé att jaga har jag upptäckt (även om jag har svårt att låta bli) för det blir aldrig perfekt. Man ändrar uppfattning om vad som är perfekt och bra hela tiden. Med det sagt så ska man självklart inte låta bli att göra så bra man kan...

Att påstå att det inte är bra när det är bra är bara dumt.

Det är många amatörer som får för sig att "nu låter det bra!" när fallet inte är så. Man ska inte ta förgivet att det _ÄR_ verkligen bra när man tycker det är bra. Öronen kan behöva vila, de kan behöva lyssna i andra lurar eller högtalare för att få en mer korrekt uppfattning. Sitter man en hel dag och mixar är det lätt att få för sig att saker och ting stämmer när det inte gör det.

Ang fasfel så finns det ju faktiskt rätt och fel, att det är i fas och att det inte är i fas. Så det är ju ingen man kan "tycka" om, fast det är klart - det finns ju såna som gillar när det inte är i fas, men det är en annan sak enligt mig.

Njure är den upptagningskaraktär som de flesta mikrofoner har, det innebär att mikrofonen tar upp mer ljud framifrån än från sidorna och bakifrån (där den har fullt utsläckning rakt bakifrån).

En åttakopplad mikrofon tar upp ljud från fram och baksida och släcker ut ljud till nästan 100% rakt från sidorna.

Aha, tack för infon.

Vad menas med att njurmicken placeras "precis i nollan" på en 8-kopplad mick då? Nollan?

creel (oregistrerad)
Postat

Vad i helvete?!

Jag tror att jag precis upptäckt att min EQ-plugg (VST) förskjuter spåret pyttelite så det blir fasfel (om man inte lägger eq-effekten på båda spåren). 😆

Kan det stämma? Jag har inget vidare ljudkort, kan det bero på det?

Alltså: jag har två spår, samma gitarrlir - olika mickar. Lägger jag eq på ena så låter det som fasfel (trots att det bara är jättelite eq).

Det är för övrigt VoxengoGlissEQ2.

creel (oregistrerad)
Postat
Vilka konstiga argument.

jag orkar inte.

😲🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.