Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Eftersom jag inte vill bli flyttad till idiotlistan direkt genom att bara ställa frågan: "Mitt ljud dör, vad är det för fel?" så ska jag försöka med en grundlig förklaring till vad som händer.

För en tid sedan köpte jag ett Presonus FireStudio kort som funkar skitbra. Fram till för någon vecka sedan.

När jag sitter och jobbar med FireStudio-kortet så tystnar allt ljud helt plötsligt. Det spelar ingen roll om jag spelar in eller spelar upp.

Det märkliga är att ALLT ljud dör, för jag har ett Soundblaster Live kort på PCI-plats i burken också. Även detta ljudkort slutar att spela upp ut-ljud.

Sitter jag och arbetar med datorn eller annat och inte har FireStudio-kortet igång funkar allt hela tiden.

När ljudet tystnar så ser jag att jag fortfarande får insignal genom FireStudio-kortet om jag har en mick eller ett instrument ikopplat då staplar rör sig.

Ibland så kommer ljudet bara tillbaka rätt som det är efter 30-60 sekunder. Ibland så startar datorn om sig efter en 30-60 sekuner, lite lotto det där. Så är jag snabb och hinner trycka Ctrl+S så är det bara att starta upp så är allt igång igen. Men mycket irriterande.

Kör på en Intel Dualcore processor 2,67GHz, 4gig RAM, ett Gigabyte moderkort jag har med Firewire portar på. Kör på Windows XP 32 bit med SP2.

Min teori är att drivrutinerna krockar mellan de bägge ljudkorten då Sounblaster-kortet är det som är "standard" i Windows. Har provat att ominstallera drivrutiner utan framgång.

Någon som har förslag på vad jag kan göra?

EDIT: uppdaterade info om hårdvaran

Redigerat av Metalrobban
Annons
Postat

Jag å andra sidan tycker inte det låter som en IRQ eller prioritets-krock, för det brukar sänka windows totalt, typ blåskärm eller frysning eller åtminstone några riktigt kraftiga avbrott. Kanske ter sig olika, men alla såna krockar jag själv upplevt har varit påtagliga.

Windows har ibland en inställning för nätverkskortet som säger att den ska stänga av nätverket efter en tids inaktivitet, för att spara ström (elräkningen). Och som standard så räknas firewire anslutningar i Windows som nätverksanslutning.

I övrigt tycker jag det låter som fel i uppspelningsutrustningen (högtalare, hörlurar, extern mixer). Om det inte skulle vara det, så säger jag Byt upp dig ifrån giga-bytes moderkort. Giga-byte är ett typiskt "Jag har inte råd" - moderkort. Jag hade giga-byte själv ett tag och när jag bytte upp mig försvann nästan alla barnsjukdomar i min PC forever. Och det här låter faktiskt som en barnsjukdom.

Postat (redigerat)

Just Gigabyte-kortet har jag fått rekommenderat men bara för det finns det ju inga garantier för att det inte är där felet ligger.

Moderkortet har ju också ett "internt" ljudkort som visserligen är avstängt i Bios, Funderar på att rycka ur SBLive-kortet och köra på det interna.

Det skumma tycker jag är att ibland så kommer ljudet tillbaka och ibland startar datorn om sig.

Som också nämndes så hade det vara en IRQ-krock eller liknande så brukar ju hela burken balla ur med blåskärmar etc.

Uppspelningsutrustningen tror jag inte heller det beror på eftersom både SBLive-kortet och FireStudio-kortet tystnar, så någon form av krock tippar jag på.

Jag får göra som jag befarade och köra uteslutningsmetoden.

Börja med att ominstallera Windows eftersom jag tror att det börjar bli lite smutsigt och infekterat.

Sedan slänga ut SBLive-kortet.

Därefter kanske testa FireStudio-kortet i en annan dator och se om problemen följer med kortet så att säga.

Ingen har något med tips att prova på vägen så sätter jag igång i helgen tror jag.

Redigerat av Metalrobban
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kanske fel på högtalarna eftersom det blir likadant på båda ljudkorten? (Eller dess slutsteg för att vara korrekt)

Redigerat av drloop
Postat
Kanske fel på högtalarna eftersom det blir likadant på båda ljudkorten? (Eller dess slutsteg för att vara korrekt)

Nope i SBLive-kortet sitter det ett 5.1 system och i FireStudio-kortet går till en förstärkare. Så två olika system.

drloop (oregistrerad)
Postat

Låter som drivrutinsproblem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.