Metalrobban Postat 9 oktober 2008 Postat 9 oktober 2008 (redigerat) Eftersom jag inte vill bli flyttad till idiotlistan direkt genom att bara ställa frågan: "Mitt ljud dör, vad är det för fel?" så ska jag försöka med en grundlig förklaring till vad som händer. För en tid sedan köpte jag ett Presonus FireStudio kort som funkar skitbra. Fram till för någon vecka sedan. När jag sitter och jobbar med FireStudio-kortet så tystnar allt ljud helt plötsligt. Det spelar ingen roll om jag spelar in eller spelar upp. Det märkliga är att ALLT ljud dör, för jag har ett Soundblaster Live kort på PCI-plats i burken också. Även detta ljudkort slutar att spela upp ut-ljud. Sitter jag och arbetar med datorn eller annat och inte har FireStudio-kortet igång funkar allt hela tiden. När ljudet tystnar så ser jag att jag fortfarande får insignal genom FireStudio-kortet om jag har en mick eller ett instrument ikopplat då staplar rör sig. Ibland så kommer ljudet bara tillbaka rätt som det är efter 30-60 sekunder. Ibland så startar datorn om sig efter en 30-60 sekuner, lite lotto det där. Så är jag snabb och hinner trycka Ctrl+S så är det bara att starta upp så är allt igång igen. Men mycket irriterande. Kör på en Intel Dualcore processor 2,67GHz, 4gig RAM, ett Gigabyte moderkort jag har med Firewire portar på. Kör på Windows XP 32 bit med SP2. Min teori är att drivrutinerna krockar mellan de bägge ljudkorten då Sounblaster-kortet är det som är "standard" i Windows. Har provat att ominstallera drivrutiner utan framgång. Någon som har förslag på vad jag kan göra? EDIT: uppdaterade info om hårdvaran Redigerat 9 oktober 2008 av Metalrobban
replicant Postat 9 oktober 2008 Postat 9 oktober 2008 SBLive! tillsammans med andra ljudkort är knepigt. Prova att rycka ut SBLive! eller deaktivera det och se om problem finns kvar.
Claes Holmerup Postat 9 oktober 2008 Postat 9 oktober 2008 Jag har alltid kört med två ljudkort och inte haft några problem med det. Jag skulle snarare tro att det handlar om IRQ-konflikt mellan ett par enheter som används mycket...
Opus99 Postat 9 oktober 2008 Postat 9 oktober 2008 Jag å andra sidan tycker inte det låter som en IRQ eller prioritets-krock, för det brukar sänka windows totalt, typ blåskärm eller frysning eller åtminstone några riktigt kraftiga avbrott. Kanske ter sig olika, men alla såna krockar jag själv upplevt har varit påtagliga. Windows har ibland en inställning för nätverkskortet som säger att den ska stänga av nätverket efter en tids inaktivitet, för att spara ström (elräkningen). Och som standard så räknas firewire anslutningar i Windows som nätverksanslutning. I övrigt tycker jag det låter som fel i uppspelningsutrustningen (högtalare, hörlurar, extern mixer). Om det inte skulle vara det, så säger jag Byt upp dig ifrån giga-bytes moderkort. Giga-byte är ett typiskt "Jag har inte råd" - moderkort. Jag hade giga-byte själv ett tag och när jag bytte upp mig försvann nästan alla barnsjukdomar i min PC forever. Och det här låter faktiskt som en barnsjukdom.
Metalrobban Postat 9 oktober 2008 Trådstartare Postat 9 oktober 2008 (redigerat) Just Gigabyte-kortet har jag fått rekommenderat men bara för det finns det ju inga garantier för att det inte är där felet ligger. Moderkortet har ju också ett "internt" ljudkort som visserligen är avstängt i Bios, Funderar på att rycka ur SBLive-kortet och köra på det interna. Det skumma tycker jag är att ibland så kommer ljudet tillbaka och ibland startar datorn om sig. Som också nämndes så hade det vara en IRQ-krock eller liknande så brukar ju hela burken balla ur med blåskärmar etc. Uppspelningsutrustningen tror jag inte heller det beror på eftersom både SBLive-kortet och FireStudio-kortet tystnar, så någon form av krock tippar jag på. Jag får göra som jag befarade och köra uteslutningsmetoden. Börja med att ominstallera Windows eftersom jag tror att det börjar bli lite smutsigt och infekterat. Sedan slänga ut SBLive-kortet. Därefter kanske testa FireStudio-kortet i en annan dator och se om problemen följer med kortet så att säga. Ingen har något med tips att prova på vägen så sätter jag igång i helgen tror jag. Redigerat 9 oktober 2008 av Metalrobban
drloop (oregistrerad) Postat 9 oktober 2008 Postat 9 oktober 2008 (redigerat) Kanske fel på högtalarna eftersom det blir likadant på båda ljudkorten? (Eller dess slutsteg för att vara korrekt) Redigerat 9 oktober 2008 av drloop
Metalrobban Postat 9 oktober 2008 Trådstartare Postat 9 oktober 2008 Kanske fel på högtalarna eftersom det blir likadant på båda ljudkorten? (Eller dess slutsteg för att vara korrekt) Nope i SBLive-kortet sitter det ett 5.1 system och i FireStudio-kortet går till en förstärkare. Så två olika system.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.