Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Det är så att jag stått och stampat på samma plats med musiken i ett halvår, men nu vill jag minsann ge ut något.

Problemet för mig är för tillfället;

Ska jag leta upp något indiebolag som jag kan luta mig tillbaka på, som har erfarenhet och kan vägleda?

Ska jag ge ut skiten själv och marknadsföra allt på egen hand?

Ytterligare problem innefattar att jag inte kan något om upplägg, placering av låtar och sådär på skivan, eller mastring för den delen. Går det att få hjälp med detta billigt, om inte gratis?

Eftersom jag väntat ett halvår så vill jag mest få ut sakerna innan materialet känns totalt daterat för mig, men samtidigt vill jag verkligen vara nöjd med resultatet..

Ännu ett problem. Vad är att föredra; att först släppa en promo, eller köra på seriöst cdsläpp direkt? Ep kanske? (tänker först och främst inte trycka några fysiska skivor utan marknadsför helt på internet , och ser om det finns efterfrågan..)

Många frågor! Hoppas någon som har varit i samma situation som mig vill ta sig tid att svara.

Sorry om det är fel tråd, 'mastring' var det närmaste mitt ämne jag kunde hitta men det kändes inte helt rätt heller..

Annons
Postat (redigerat)

Jag vet inte om det är så lätt att "hitta ett indiebolag", men det är väl alltid att föredra lite dragkraft om du hittar någon schyst intressent.

1. Gör musiken tillgänglig gratis. Det är viktigare att folk lyssnar än att du tjänar några hundringar.

2. Lägg upp egen promotion via en hemsida och sen kan du kontakta skivbolag om du vill.. bolagen söker oftast en snudd på färdig produkt i dagsläget.

Den vägen skulle jag gå iaf..

Ha det gött!

Redigerat av Freddy
Postat

Jag tycker ungefär som Freddy. Att "släppa" .. det låter ungefär som du "håller tillbaka skivan, ifrån alla de hungriga vargarna fansen" just nu. Varje musikers fanclub brukar bestå av ungefär 5-10 pers 🙂

Allt eftersom vi blir så väldigt många fler människor på vår planet så blir det allt svårare att göra sig hörd. Och det är verkligen precis det som man måste göra - säga till människor att dom ska köpa den. Att ge ifrån sig en skiva, som folk ska köpa till 100% för att dom gillar materialet av sig själva, då säljer skivan ungefär 100-200 ex på några år. (Gissar jag).

Det skivbolag gör är att göra reklam för skivan och få ut den i etern. Etern är det som talar om för människor vad dom ska tycka om och vad dom ska ha, för att ha det senaste och "vara inne" och allt sånt där. Släpper man en skiva, så är man oftast intresserad av att tjäna pengar. I övrigt kan man lika gärna bränna en skiva hemma själv och lägga den i byrålådan. Så, för att tjäna pengar måste skiva sälja, och då gäller det för skivbolag, musikförläggare och andra agenter att få ut den i etern och upp på listor så att folk ser den och hör den. Ju mer folk ser den och hör den, desto mer omtyckt, populär och inne blir den.

Skivbolag är också samma sak: ordet "bolag" betyder "det vi gör här, gör vi för att tjäna pengar". så skivbolag och andra brukar vara ganska noga med att bedöma hur lättsåld en produkt är. Om skivan är för personlig eller udda/ny/okonventionell/okommersiell, så blir det svårare och mer kostsamt för bolagen att få ut den i etern och få folk att börja tycka om den. Så ju mer udda/ny/okonventionell/okommersiell din platta är, desto oftare tackar de nej och vill inte ingå ett skivkontrakt med en.

Alternativet är att ge ut den själv, för man är stolt, och det kan man ju göra. Bara att lägga ut en notis på sin hemsida och en mailadress för att beställa den ifrån hemsidan, samt be om lov att lägga upp den i lokala musikbörsen eller Åhléns eller så.

Det är lätt att känna att "Släppa en skiva" är något så vardagligt, att mer än hälften av de som musicerar ägnar sig åt musik för att släppa skivor. Men när man kommer företeelsen närmare, så ser man att "släppa en skiva" handlar i grund och botten om en sak: tjäna cash.

Postat

Jag håller med föregående talare. Lägg upp skivan på din hemsida, promota den på alla sätt du kan tänka dig. Jag har gjort samma sak minus promotion (jag har inte orkat göra nån reklam alls för den nästan), lagt upp den på min hemsida och The Pirate Bay, och jag brukar ha ett par nedladdningar i veckan. Med en massa reklam på det så borde man kunna bli rätt rejält lyssnad.

Men om ditt mål är att tjäna stålars så vet jag inte hur man gör.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.