Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hopp!

Jag blev väldigt förbryllad när jag satt och läste lite på m-audio's hemsida.

Tidigare har jag haft Delta 1010, rackversionen, och fick sälja den för den funkade inte alls med min dator. Vägrade totalt att boota upp, tyvärr.

Sålde då kortet med tanken av att jag inte kommer kunna använda 10in/ut i lägenheten ändå. =) Köpte istället en Mbox2.

Nog om mig, nu till min lilla fråga:

På M-audio USA's hemsida så står det följande om Delta 1010: "PCI-X ready" vad innebär det?

Priset på Delta 1010 är 749 dollar, vilket är ungefär 5400 svenska kronor. Då tänker jag: aha, en ny version av Delta 1010... eller??

När jag köpte mitt delta 1010 i sverige kostade de ca 4000kr, låter konstigt att priset har gått upp?

Kollade sedan även den brittiska M-audio hemsidan. Där är priset 499 pund vilket är ungefär 6350 svenska kronor!?

Vad e de frågan om, Sverige brukar inte vara direkt känt för att vara billigt, men på t.ex 4sounds hemsida kostar Delta 1010 fortfarande 3995kr?

...saknar mitt delta 1010.. 😄

Annons
Postat

PCI-X är något som apple floppade med och det finns inte kvar länge än på gamla powermac G5-or. Pci-x är en upphottad version av vanliga pci, och att vanliga pcikorty skulle passa i pci-x. Men inte M-audios produkter. Problemet var att dom som köpte pci-ljudkort från m-audio fick problem att inte kunna använda dom på powermacar. Det gick inte ens att sätta fast korten eftersom det inte passade. M-audio var dock snabba om att informera detta. Men nu tydligen så har dom pci-x version på sina urgamla deltakort. Men man ska komma ihåg att pci-x är utdött sedan 4 år tillbaka, så man undrar ju varför denna uppdatering från m-audio?

Idag bör man satsa på ett PCI-E (express) som nu mer är standard och är mycket snabbare än gamla pci.

Postat

tack för svaren.

Jo PCI-E is the shit. Jag hoppas det kommer fler ljudkort för PCI-express snart. Jag har inte varit så stort fan av något ljudkort som sitter utanför datorn haha 😛

Konstigt bara att det skiljer så mycket i pris mellan 1010 i sverige å utomlands

Postat
PCI-X är något som apple floppade med och det finns inte kvar länge än på gamla powermac G5-or. Pci-x är en upphottad version av vanliga pci, och att vanliga pcikorty skulle passa i pci-x. Men inte M-audios produkter. Problemet var att dom som köpte pci-ljudkort från m-audio fick problem att inte kunna använda dom på powermacar. Det gick inte ens att sätta fast korten eftersom det inte passade. M-audio var dock snabba om att informera detta. Men nu tydligen så har dom pci-x version på sina urgamla deltakort. Men man ska komma ihåg att pci-x är utdött sedan 4 år tillbaka, så man undrar ju varför denna uppdatering från m-audio?

Idag bör man satsa på ett PCI-E (express) som nu mer är standard och är mycket snabbare än gamla pci.

mitt gamla delta kort har sina rötter bland de första eller lite senare, men gammalt är det. Den har stöd för pci-x så det är ingen ny uppdatering isf.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.