brojd Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Någon som äger/har testat en Alesis ION eller Micron ? Funderar på att införskaffa en ION, och har lyssnat på de mesta i demoväg jag kunnat komma över, men det är ju väldigt sparsmakat med ljudexempel som passar in på det jag kommer använda den till...(70-tals hårdrock, new age, prog osv.) Lite vilsen på vilken synth som skulle passa till ändamålet, men är i första hand intresserad av att veta hur ION sköter sig i handhavande? Kom gärna med åsikter alla ni som provat/äger någon av dem! ps. är korg ms2000 verkligen så usel som dess presets ger sken av, eller måste man programmera själv för att få något värt att ha? ds.
android Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 Har tyvärr aldrig testat nån Ion/Micron. Det finns dock flera nöjda ägare på harmony-central's synthforum... ps. är korg ms2000 verkligen så usel som dess presets ger sken av, eller måste man programmera själv för att få något värt att ha? ds. Har lekt lite med en MS2000 vid ett par tillfällen och jag tyckte inte alls att den var usel. Gick att skruva fram rätt så mycket kul med den...
dbd Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 ps. är korg ms2000 verkligen så usel som dess presets ger sken av, eller måste man programmera själv för att få något värt att ha? ds. MS2000 är kungen för att göra knasiga effektljud. För basar låter den också schysst, men för leads är den en riktig sopa tycker jag. Plus att vocodern är grym. Alesis ION har jag kanske kört en timme med, och jag måste säga att är man ute efter stora feta cheeziga leads så är den kanon. Den har ett väldigt mysigt och varmt sound för att vara en VA. Däremot kan jag nog säga att jag tror att man kommer tröttna fort på fanskapet om man vill ha en flexibel synth, jag upplevde att den har ett väldigt karakteristiskt sound.
Patbos Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 "ps. är korg ms2000 verkligen så usel som dess presets ger sken av, eller måste man programmera själv för att få något värt att ha? ds." Köper du Va syntar, för presetsen tror jag du missuppfattat det hela lite...
Gentle Giant (oregistrerad) Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 ION är underbar (såg att du skickat ett mail till mig jag svarar på det snart ..sorry atty jag ärlite sen) Jag kör min ION till lead och den är perfa till progg och symfonirock som YES, Dream Theater, Rush osv. Mitt favvo ljud heter "Tom Sawyer" och är identiskt med rushlåten, annars finns alla gamla analoga goingar minimoog osv. Du bör ha ett delay och reverb som du kan putsa ljuden med, jag kör med ett TC M 300. De förprog ljuden är så pass bra att jag faktiskt aldtig har behövt att göra egna, däremot är det ganska gott att vrida på rattarna och improvisera under solona. Jag har aldrig spelat på en bättre leadsynth. Tänk på att det är just lead som den är bra på ...du blir besviken om du har tänkt att köra stråkar, pianon mm. Jag komibinerar min med en Nord Electro och Jv2080, sedan är allt komplett. I hemstudion kör jag Korg Triton. Bor du i Linköping så får du gärna komma på testa!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.