Jump to content
Annons

Oskärpa, brus i konturerna runt motiv


debatt

Recommended Posts

Jag undrar vad 17 det är för brus eller oskärpa man kan uppfatta precis runt motiven i videos skapade i små digitala kompaktkameror, och som också förekommer i en del bilder. Är det detta som kallas kromatisk abbrevation? Resultatet är iaf helt värdelöst enligt min mening. Har sett det både hos Canon och Samsung, men säkert även hos fler som jag nu dock inte kan placera.

Jag tycker också det är märkligt hur kapitalt olika bilder kan se ut i kvalitet tagna med samma kameramodell. Detta måste ha något att göra med hur bilderna sparas, sänds och presenteras över Nätet. En del är usla, en del är superba, tagna med samma kamera.

Fråga: är det någon annan som reagerat över denna konturoskärpa? Vet vad den kommer sig av?

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är inte hundra på exakt hur du menar, men har du provat att spara bilderna utan jpeg-komprimering? Notera, alltså, du kan inte spara om dem och förvänta dig bättre kvalitet, men när du tar nya bilder kanske det går att ställa in kameran att spara de opackade istället?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...