Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag går ju i datorköpartankar och har luskat ut vad som verkar finnas för i alternativväg. När jag så råkade på specialanpassade musikdatorer så var garantin i klenaste laget!! Och jag tänker INTE skaffa ännu en laptop för mellan 15000-20000, riskera att skärmen pajar efter ett år och en vecka, för att sedan vara tvungen att byta ut den då för 8000 kr. I helvete heller!!

Så därför verkar det enda alternativet att köpa en Svensson-dator, dvs. en sådan som man hittar på någon av de pc-butiker som finns. Men den ska innehålla Win XP, en pc card-plats och ha schyssta värden för övrigt avseende RAM, hdd och cache. Den svaga länken verkar vara grafiken. Hoppas det finns nån med separat grafik i tillräckligt hög grad. Något av det viktigaste är att garantin är TRE år och ingenting kortare än så!! Man ska se till att avtalet innebär att prylen ersätts av en likadan ny om den pajar/lagas omgående.

Detta blir min tredje pc någonsin och de bägge första pajade efter ett år och en vecka. Det hjälpte inte att den första kostade ofantliga 46000 SEK (!) och var ett ihopsatt specialbygge hos en pc-fabrik efter mina önskemål och efter rådfrågning i både datorbutik och musikaffär. Den rekommenderade Seagate-hårddisken dog efter ett år och sedan dog den dyra SCSI-III Ultra-hdd:n från samma företag strax efter. Så Seagate ger jag verkligen inte mycket för...

Den laptop som jag nu försöker skriva på fortfarande trots allt (mycket dålig grafik), hade en skärm som la av helt efter ett år och nån vecka. Det kostade 8000 spänn att få en ny skärm monterad (som tur var åtog sig HP det gratis). Efter ytterligare ett par år gick grafikkort och moderkort. Jag skriver under konstgjord andning kan man säga... Dessutom slutade hdd:n som vanligt att fungera normalt efter knappt två år - denna gången en intern Toshiba. Ingen diskfragmentering eller diskkontroll var från den stunden möjlig att göra. Den hdd som varit bäst är en från Aludisc Tech. Men då pratar vi externt. Peppar peppar.

Nu till frågan: Hur ska man bära sig åt för att få längre garanti när man köper en specialanpassad dator? Går det överhuvudtaget? Ungefär som man kan göra hos SIBA eller Media Markt - förlängd försäkring upp till tre år vore ju annars ett alternativ i värsta fall, om man inte kan få det "på köpet"! Men det är väl inget man kan förhandla sig fram till i musikaffären? Eller är det någn här som fått sin vilja igenom? Kostat?

F.ö. har jag märkt att min Pioneer dvd-recorders inbyggda hdd börjar skita sig lite nu, och det har gått 4.5 månad. Som tur var vis av erfarenheten av hårddiskars bräcklighet förlängde jag garantin till 3 år.

🤪

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Aludisc är ingen hårddisktillverkare, utan de tillverkar bara lådorna med interface och stoppar in lämplig hårddisk i den, på samma sätt som Lacie och många andra - så det kan mycket väl sitta en Seagate-disk i den externa lådan... 🤪

Själv har jag hittills enbart kört med Seagate-diskar i mina PC - och även de som har körts intensivt hos mig i 2-3 år och sedan har gått vidare till behövande bekanta när jag har bytt till större, kör fortfarande trots att vissa av dem närmar sig 7-8 år vid det här laget. I nuläget har jag totalt 12st Seagate-diskar i datorn och diverse externa lådor - och ingen har krånglat hittills (vissa är ca 3 år och vissa bara något halvår).

Burken som jag ska bygga ihop nu kommer ändå att innehålla en Samsung-disk som ett experiment, eftersom jag vill testa om det stämmer att de är lika tysta som Seagate numera... 🙂

Nåja - om du kan påvisa att det handlar om ett "ursprungligt fel", så har du 3 års reklamationsfrist enligt Konsumentköplagen. Svårigheten ligger i att visa att det verkligen ÄR ett "ursprungligt fel". Man har också ett visst skydd i hemförsäkringen, så det är något du bör titta på och kanske fråga ditt försäkringsbolag om innan du köper en dyr tilläggsförsäkring i butiken.

Hårddiskar brukar tillverkaren ofta ha längre garanti på, i bland 2-3 år men ibland så långt som 5 år - så du ska kanske försöka kolla lite där också vad som gäller med de modeller på diskar som har havererat hos dig...?

Tilläggsförsäkringar är det försäkringsbolag som ligger bakom (aldrig butiken själv) - och butiken får provision på försäkringen. Ibland kan butikerna tjäna mer på sådana försäkringar, än på själva försäljningen... Har butiken över huvud taget några sådana försäkringar att sälja till vissa prylar, så kan de troligen erbjuda det på allt.

Postat (redigerat)
Om du kan påvisa att det handlar om ett "ursprungligt fel", så har du 3 års reklamationsfrist enligt Konsumentköplagen. Svårigheten ligger i att visa att det verkligen ÄR ett "ursprungligt fel". Man har också ett visst skydd i hemförsäkringen, så det är något du bör titta på och kanske fråga ditt försäkringsbolag om innan du köper en dyr tilläggsförsäkring i butiken.

Ja, jag har redan pratat med dem i OnOff, SIBA, Computer City och Media Markt. Endast om man har en tilläggsförsäkring (som är en procentsats av varans pris), så tar de tillbaka varan och ersätter den med en ny om den inte utan dröjsmål kan repareras så att den fungerar lika bra igen. Ingen hemförsäkring i världen kan ändra på det, enligt dem. Jag har nu kollat in hemförsäkringsvillkoren lite snabbt hos mig och jag har dels vanlig hemförsäkring och dels hemplus som komplement. Den vanliga hemförsäkringen täcker ju i bästa fall sådant som brand, vatten, inbrott. Hemplus är ett komplement för ifall man råkar tappa sin pc eller bandare i golvet t.ex. Men den verkar EJ ersätta en pryl som slitits ut. Alltså verkar INTE hemförsäkringen kunna ersätta en pc t.ex. om den pajar efter 13 månader och den vanliga garantin från butiken gått ut. Fick f.ö. från en ansvarig på ett företag för specialanpassade musikdatorer (utan att nämna vilket), reda på att skärmen t.ex., endast har ett års garanti, medan hdd:n kan ha t.ex. 3 års garanti. Grejen är ju att hdd:n kostar en tusing att byta, håller dessutom längre så det är nästan aldrig aktuellt för gemene man, medan skärmen tydligen kostade 8000 kr att få bytt på den maskinen också (standard i branschen?), och de håller ju extremt dåligt också...

Att jag önskar tilläggsförsäkring för 1500-2500 kr är självklart, efter mina missöden om inte annat. Men helst slipper jag ju den summan. OCKSÅ. Dell har tre års garanti - service på plats i hemmet. Inte illa. På vissa pc ska tilläggas. Lutar åt den. Ska kolla om bandbredden krockar mellan grafik och pc:n i övrigt.

🤪

//:debatt

Redigerat av debatt
Postat

400 MHz och 8 samt 600 MHz och 64 bits, står det om grafikkortet (nVidia Quadro NVS 135M)

och om pc:n (Dell D830) står det, för RAM, 667 MHz.

Några andra jämförande siffror hittar jag inte.

Är detta bandbreddjämförelser?

🤪

Postat
Nåja - om du kan påvisa att det handlar om ett "ursprungligt fel", så har du 3 års reklamationsfrist enligt Konsumentköplagen. Svårigheten ligger i att visa att det verkligen ÄR ett "ursprungligt fel". Man har också ett visst skydd i hemförsäkringen, så det är något du bör titta på och kanske fråga ditt försäkringsbolag om innan du köper en dyr tilläggsförsäkring i butiken.

Är det som så här också att det ligger på försäljarens sida att bevisa? Det var säkert tre år sedan jag hade ett liknande problem men då var det bara att stå på sig vill jag minnas. I stil med, nej det var inte mitt fel, det måste varit ett produktionsfel och nej, accepterar inte att jag skall betala halva priset för en ny och så vidare...

Postat
Så därför verkar det enda alternativet att köpa en Svensson-dator, dvs. en sådan som man hittar på någon av de pc-butiker som finns. Men den ska innehålla Win XP, en pc card-plats och ha schyssta värden för övrigt avseende RAM, hdd och cache. Den svaga länken verkar vara grafiken. Hoppas det finns nån med separat grafik i tillräckligt hög grad. Något av det viktigaste är att garantin är TRE år och ingenting kortare än så!! Man ska se till att avtalet innebär att prylen ersätts av en likadan ny om den pajar/lagas omgående.

Lenovon som jag köpte förra månaden har tre års garanti (vet inte om det innebär ny dator om något händer ), XP Pro, pc-card etc.

Det har nu fungerat bra i flera veckor!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.