Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Under cirka 4 år har jag backat upp alla mina musikprojekt på en extern HD. Nu har den lagt av tror jag.

Dum som jag är har jag formaterat datorn så att det enda stället musikprojekten ligger på är externa, förutom ett fåtal som är "aktuella"...

Nu går den igång, men datorn blir extremt trög på att försöka hitta eländet. När den väl finnes, hänger datorn när jag försöker öppna den.

Eftersom jag har laptop och stationär så har jag givetvis testat på båda, men med samma resultat...

Jag ska lämna in den hos tekniker.

Man kan ju hoppas på det bästa.

Men det känns bara fööör uppgivet i nuläget. 🙁🙁 :( 🙁 :(

Annons
Postat
Under cirka 4 år har jag backat upp alla mina musikprojekt på en extern HD. Nu har den lagt av tror jag.

Dum som jag är har jag formaterat datorn så att det enda stället musikprojekten ligger på är externa, förutom ett fåtal som är "aktuella"...

Nu går den igång, men datorn blir extremt trög på att försöka hitta eländet. När den väl finnes, hänger datorn när jag försöker öppna den.

Eftersom jag har laptop och stationär så har jag givetvis testat på båda, men med samma resultat...

Jag ska lämna in den hos tekniker.

Man kan ju hoppas på det bästa.

Men det känns bara fööör uppgivet i nuläget. 🙁🙁 :( 🙁 :(

Hej!

Hoppas verkligen att det löser sig. Lämnar du in den så fixar dom det helsäkert. Jag förstörde 4 års musikarbete i en hårddisk kvaddning o det bara för att jag inte backade upp mitt arbete i en extern hårddisk, men det har ju du gjort iallafall.

Mvh Stickane

Postat

Man börjar inte göra backups ordentligt förs än det krashar, been there, done that 🤪

Postat

usch.. nu blev jag nojig som fan..

jag har aldrig vart med om en hd-krasch än så länge.. ta i trä!!

hoppas att jag aldrig behvöer vara med om det heller

Postat

Jag har ett par olika sorters backuper, så vad som än händer, så är det inte mycket jag tappar.

Det hjälper inte i detta fallet, men ändå...

Om innehållet är viktigt, så lämna inte disken till vilken klåpare som helst. Om de inte vet vad de sysslar med så kan innehållet förstöras bortom möjlighet till räddning. Lämna den till en seriös aktör som anlitar proffs som IBAS eller liknande. Även om det blir dyrt, så är nog innehållet värt pengarna, när det ligger mycket jobb bakom...

Om du lämnar till en "vanlig" PC-reparatör, så se till att de gör en komplett sektorbackup av disken (kan ta något dygn eller mer när det finns många defekta sektorer) - och sedan gör sina räddningsförsök på kopian och alltså har kvar originaldisken utan att experimentera med den. I bästa fall kan man då rädda data - och i värsta fall så finns originaldisken kvar för proffsen att ta hand om.

Postat

Säger också IBAS.

Men spegling av HDDs är inte farligt dyrt idag, om man jämför med för 5år sedan.

Eller dubbla backuper, som inte heller behöver vara dyrt.

Jag har rasat ett gäng diskar, och det är mina abetssätt som dödat dom.

Stressar diskarna för hårt, det är mitt problem.

Idag kör jag speglat, och har extern backup 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.