Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Börjar bli lite sugen på att skaffa controller till Logic och tänkte höra med er här om vad som egentligen finns nu, har inte koll på så många fler än Mackies controllers och prylar till PT, men vad finns det som har "fullt" stöd till Logic?

Tittade lite snabbt på Behringers BCF2000 och den såg ju intressant ut, den vita var ju jäkligt snygg också 🙂

Nån som kör med den och kan uttala sig?

Kraven jag har är att det ska vara (minst) 8 motoriserade reglar, både roligare och smidigare i mitt tycke, man ska kunna styra i stort sett allt (med lite mapping) i Logics pluggar och den får gärna ha transportfunktioner.

Vad erbjuds på marknaden? 🙂

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Euphonix är väl hetast, i alla fall i reklamen. Det är dock dyr.

Och vissa saker tycker jag inte alls verkar bra. Tex så är den inte

bra att stacka. Jag har en BCF2000 idag och tycker 8 är för lite

så ett krav är 16. Och macike fungerar bara med upp till 3 expantioner.

Euphonixen blir inte bra då det blir ett väldigt stort glapp.

Och tar man en control så har den inte en display ovanför varje regel.

Gah! Jag väntar ett tag till...

Postat

Köp en till bcf2000 om du är nöjd med den. Då har du sexton reglar!

pme (oregistrerad)
Postat

Köp en till bcf2000 om du är nöjd med den. Då har du sexton reglar!

Nej jag är inte nöjd. Inte direkt missnöjd heller den är prisvärd. Men den låter och den saknar display för varje regel

och inte heller någon vettig transport. Men jag har inte heller hittat den perfekta ersättaren, inte ens om man ignorerar verkligheten med budget.

Postat
Nej jag är inte nöjd. Inte direkt missnöjd heller den är prisvärd. Men den låter och den saknar display för varje regel

och inte heller någon vettig transport. Men jag har inte heller hittat den perfekta ersättaren, inte ens om man ignorerar verkligheten med budget.

Låter? Är den högljudd?

pme (oregistrerad)
Postat

Låter? Är den högljudd?

Klart att den låter. Den skramlar ganska bra när motorerna flyttar reglarna. Inte direkt schweizisk kvalitetskänsla...

Postat (redigerat)

Motorerna på bcf2000 är ganska högljudda ja. Och att den saknar displayer är nog den främsta anledningen till att den inte står på mitt skrivbord. Tror det hade blivit en hit om de gjorde en lite mer påkostad modell.

Men jag hoppas som sagt att Novation kommer släppa en storebror till Nocturn.

Redigerat av rainydays
Postat
Motorerna på bcf2000 är ganska högljudda ja. Och att den saknar displayer är nog den främsta anledningen till att den inte står på mitt skrivbord. Tror det hade blivit en hit om de gjorde en lite mer påkostad modell.

Men jag hoppas som sagt att Novation kommer släppa en storebror till Nocturn.

Hmm, kanske är spara ihop till en Mackie som gäller då istället, den är så stor bara...

pme (oregistrerad)
Postat
Har sagts mig att Mackies MCU pro funkar bra med Logic

Ja det får man verkligen hoppas. Innan de bytte till USB så fanns det

en oem version "emagic logic". Så det är väl så nära man kommer en egen kontroller.

(emagic var bolaget som gjorde logic innan apple köpte dem)

Postat

vad menar du med att stacka?

Postat (redigerat)

Sitter ofta själv och känner och önskar att ... vafan, liksom. Ska det vara så föbaskade svårt att göra en kontrolleryta som styr daw-mjukvaran på samma sätt som man kör en analog mixer. Det behöver inte innehålla precis alla bells & whisltes, men volum, pan, 3-4 bands eq, dynamik, effekttappningar, lowcut filter, fas vändning och ett gäng subgrupper. Tredjeparts pluggar är ju så väldigt olika så där kan man nog inte begära att de ska funka som en del av en fjärr, så dom kan man få köra med musen. Det tycker inte jag gör något.

Protools har ju flera såna fjärr-paneler. De för protools är ju rejält dyra (nu talar jag om icon och C24 och dom, inte command 8), och man måste nog göra en sån för den enskilda mjukvaran ifråga, för att det ska funka, går nog inte med en som funkar för alla. Men, att det ska vara så svårt, liksom.

Jag tror det skulle sälja bra ja. Jag skulle lätt vilja slänga upp 15 papp för en kontroller som styr cubase likt en analog mixer. Lätt. Att vilja betala en halv miljon för en fjärrkontroll, typ Digidesign Icon, eller Euphonix MC ... det gör ju ingen förutom företag med många år på nacken och en diger kundlista. Men hittills är Steinberg's CC121 det enda vettiga jag har sett under 100,000 kronorsklassen. Och då är inte CC121-an speciellt fullfjädrad heller. Nog är Digidesigns Factory 003 fin, men inte är det som att jobba med en analog mixer inte. Alla andra kontroller är ju helt fristående från mjukvaran, och måste programmeras in i mjukvarans fjärrkontrollsystem på ett sätt som nästan tar veckor av 4 timmar om dagen-jobb för att få till så det sitter som en fläskläpp.

Redigerat av Opus99
Postat

Jag har en sån Euphonix MC Control och är mycket nöjd, för mig räcker det med fyra faders i taget 😱

Att den sedan går att anpassa så mycket tycker jag är ett stort plus, och touchscreen gör ju att den känns skapligt framtidssäker.

Däremot så tror jag att man nog får vänja sig vid tanken på att det blir en mixerhybrid. Det går t.ex. enklare/snabbare att välja plug-ins med musen, men när man väl har valt vilka effekter man ska ha, är den snabbnavigerad och det är enkelt att hitta fram till den parameter som man vill ändra i Logic såväl som Cubase4.

Euphonix har ju skapligt med erfarenhet av att bygga DAW mixers. Kolla upp videona som ligger på deras hemsida med folk som använder deras MC5 system, så får man en uppfattning av i vilka situationer folk använder sina MC5 system.

Så, jag tycker definitivt du ska ta och prova MC Mix om du har möjlighet till det. Det är nog lätt att missa hur pass flexibla dom är under ytan, det är skillnad.

Postat
Jag har en sån Euphonix MC Control och är mycket nöjd, för mig räcker det med fyra faders i taget 😱

Att den sedan går att anpassa så mycket tycker jag är ett stort plus, och touchscreen gör ju att den känns skapligt framtidssäker.

Däremot så tror jag att man nog får vänja sig vid tanken på att det blir en mixerhybrid. Det går t.ex. enklare/snabbare att välja plug-ins med musen, men när man väl har valt vilka effekter man ska ha, är den snabbnavigerad och det är enkelt att hitta fram till den parameter som man vill ändra i Logic såväl som Cubase4.

Euphonix har ju skapligt med erfarenhet av att bygga DAW mixers. Kolla upp videona som ligger på deras hemsida med folk som använder deras MC5 system, så får man en uppfattning av i vilka situationer folk använder sina MC5 system.

Så, jag tycker definitivt du ska ta och prova MC Mix om du har möjlighet till det. Det är nog lätt att missa hur pass flexibla dom är under ytan, det är skillnad.

Ja, den är ju hygglig. Ingen mixeryta att tala om, men en effektiv arbetsyta. Vad payar man för en sån idag?

Postat

Ja, den är ju hygglig. Ingen mixeryta att tala om, men en effektiv arbetsyta. Vad payar man för en sån idag?

Typ 12 papp med transport till dörren 😉 .

Postat (redigerat)

Typ 12 papp med transport till dörren 🙂 .

😉 ??

Talar vi verkligen om Den här nu?

EDIT: Du talade om Euphonix MC Control, den på bilden ovan är Euphonix MC .. mitt fel. Ska skaffa brillor. Lovar.

Redigerat av Opus99
Postat (redigerat)

Jag gillar verkligen storleken på Euphonix grejer, men 12 papp för 4 reglar känns ju tungt, men man kanske skulle ta sig nånstans och testa skiten och se vad den går för innan man tar den ur ekvationen. 🙂

EDIT: Såg att man kan få den för runt 9000 ny på ebay i usa, brorsan bor där och komme rhem och hälsar på i jul, kanske skulle ta ett snack med honom! 😄

Redigerat av JonasW
Postat

Jag kör MCU Pro med en extender och fan... Skulle nog inte kunna leva utan den nu. Tysta motoriserade reglar och en fantastisk robust pjäs. Man kan ju styra så gott som allt från dessa enheter. Kör dock Cubase 4. Den var dock lite dyr i överkant... Sket i köksrenovering och köpte dessa. Klart värt :-)

/Uffe

Postat
Jag gillar verkligen storleken på Euphonix grejer, men 12 papp för 4 reglar känns ju tungt, men man kanske skulle ta sig nånstans och testa skiten och se vad den går för innan man tar den ur ekvationen. 🙂

EDIT: Såg att man kan få den för runt 9000 ny på ebay i usa, brorsan bor där och komme rhem och hälsar på i jul, kanske skulle ta ett snack med honom! 😄

Det är lite mer än fyra reglar 😄

För min del (utan brorsa i USA) så hade det blivit dyrare att ta den från USA, utan jag passade på när pundet var lågt 🙂

Jag har en Alphatrack till salu om någon klarar sig med en fader. Använde den innan jag skaffade MC Control och den funkar fint om man är nöjd med att styra ett spår i taget. 😎

Postat

Använder en Behringer BCF2000.

Lätt att komma igång med eftersom den jobbar som en Mackie control default. Reglar och panorering funkar direkt.

Det är svårare att gå in på djupet eftersom dokumentationen är mycket bristfällig om hur övriga funktioner är adresserade.

Den är irriterande om man jobbar med projekt med mycket nivåautomation. Man kan skapa åtta tomma spår i början av projektet som man ställer den på när den ska vara tyst. 😄

pme (oregistrerad)
Postat

vad menar du med att stacka?

Hur man kör fler instanser av enheterna. Om man har två enheter så kan de köras som tex 2 gånger 8 eller 1 gång 16.

Om du tex kör 2x8 och flyttar en bank så står den anda delen av de 8 kvar, kör man man 1x16 så flyttas samtliga.

Tex cubase har inte något sätt att hantera flera devices som en enhet, så det måste lösas i controllen eller dess programvara.

Postat

EDIT: Såg att man kan få den för runt 9000 ny på ebay i usa, brorsan bor där och komme rhem och hälsar på i jul, kanske skulle ta ett snack med honom! 🙂

Det är lite mer än fyra reglar 😉

Nä, exakt 4... Jag är fullt medveten om att du kan styra hur många kanaler som helst med den, men att det är 4 reglar på kontrollern går inte direkt att diskutera 🙂

Postat

EDIT: Såg att man kan få den för runt 9000 ny på ebay i usa, brorsan bor där och komme rhem och hälsar på i jul, kanske skulle ta ett snack med honom! 🙂

Nä, exakt 4... Jag är fullt medveten om att du kan styra hur många kanaler som helst med den, men att det är 4 reglar på kontrollern går inte direkt att diskutera 🙂

Ja, så kan man ju också se det. Nu var det mer det faktum att du har lite mer att pilla på än dom fyra reglarna som jag syftade på. Men om det är BARA reglar man är ute efter så finns säkert billigare lösningar 🙂

Postat (redigerat)

Ja, så kan man ju också se det. Nu var det mer det faktum att du har lite mer att pilla på än dom fyra reglarna som jag syftade på. Men om det är BARA reglar man är ute efter så finns säkert billigare lösningar 🙂

Jag är inte bara ute efter reglar, men som jag skrev i min första post så vill jag egentligen ha 8, och att då betala samma pris som tex en mackie för 4 reglar istället för 8 känns dyrt.

Men självklart har den en massa annat kul och matnyttigt som man har väldigt stor nytta av. Och den verkar ju vara väldigt integrerad med Logic vilket är ett stort plus.

EDIT: anledningen till att jag vill ha "många" reglar är att jag är van att mixa på stora analoga bord på studion och vill få lite av den känslan hit hem.

Redigerat av JonasW
Postat
Jag är inte bara ute efter reglar, men som jag skrev i min första post så vill jag egentligen ha 8, och att då betala samma pris som tex en mackie för 4 reglar istället för 8 känns dyrt.

Men självklart har den en massa annat kul och matnyttigt som man har väldigt stor nytta av. Och den verkar ju vara väldigt integrerad med Logic vilket är ett stort plus.

Kanske en Euphonix MC Mix skulle passa?

Postat

Kanske en Euphonix MC Mix skulle passa?

Kollade på den faktiskt men föll mer för MC Control, har ju lite bättre övriga funktioner så det lutar mot den. Gillar touchscreenen skarpt! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.