Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
bubblor har spruckit förr

värde baserat på vad?

Fråga The Times!

Men är väl vad de får om de säljer företaget!

Annons
Postat
bubblor har spruckit förr

värde baserat på vad?

Värdet baseras som det brukar göra på investment siffror. Spotify söker nya investment bolag som är villiga att gå in med 250 till 400 miljoner kronor. Det får köpa Spotify's aktie till ett visst pris.

Låt oss säga att 250 miljoner utgör 10% av bolaget i aktier, då innebär det att bolaget på börsen uppskattas till ett värde av 2,5 miljarder, alltså 100%.

Detta är dock pappers siffror och inget som säger vad Spotify skulle säljas för om det var till salu.

Det finns fler faktorer som spelar in vid ett eventuellt köp men det är en annan tråd och diskussion.

• 4 veckor senare...
Postat

"Spotify på väg till Kina

2009-08-12 11:43

Det kinesiska mediekonglomeratet Tom Group, som bland annat har samarbetsavtal med Ebay och Skype, säger nu att ett samarbete ska inledas med den svenska musiktjänsten Spotify, rapporterar Reuters från Shanghai.

Samarbetet är tänkt att introducera en lokal kinesisk version av programvaran "i en nära framtid". Den ska förse musikälskande kineser med strömmad musik till datorer och mobiltelefoner." Etc....

Går att läsa på DI.se

Postat

Det är väll klart som fan att Streama musik är framtiden. Snart kommer en Spotify-applikation till iPhone, så hur länge dröjer det tills alla mobiler kommer ha det?

Internet hastigheten ökar så dramatiskt att det inte kommer lagga när man spelar musiken heller vilket gör det till en enorm fördel istället för att behöva plugga in apparaten i en dator för att kunna lyssna på ny musik.

Jag tror även att hårddisk-utrymmet på datorer kommer minska i framtiden. Då man kan streama filmer, musik och till och med program. Datorerna behöver egentligen inte ha något på själva datorn. Hur praktiskt är inte det? Du kan komma åt alla dina filer på vilken dator du än vill.

Jag tror även att det inom något/några år kommer det komma en iPod med internet-uppkoppling, istället för att tvinga in några terrabyte på den lilla apparaten. Detta är enbart en hyppotes men som jag verkligen tror på 😛

Postat
Det är väll klart som fan att Streama musik är framtiden. Snart kommer en Spotify-applikation till iPhone, så hur länge dröjer det tills alla mobiler kommer ha det?

Internet hastigheten ökar så dramatiskt att det inte kommer lagga när man spelar musiken heller vilket gör det till en enorm fördel istället för att behöva plugga in apparaten i en dator för att kunna lyssna på ny musik.

Jag tror även att hårddisk-utrymmet på datorer kommer minska i framtiden. Då man kan streama filmer, musik och till och med program. Datorerna behöver egentligen inte ha något på själva datorn. Hur praktiskt är inte det? Du kan komma åt alla dina filer på vilken dator du än vill.

Jag tror även att det inom något/några år kommer det komma en iPod med internet-uppkoppling, istället för att tvinga in några terrabyte på den lilla apparaten. Detta är enbart en hyppotes men som jag verkligen tror på 😆

Har det gått igenom ännu? Hoppas verkligen att det gör det då jag äger en, men har svårt att tänka mig att apple skulle godkänna denna applikation.

Postat
Har det gått igenom ännu? Hoppas verkligen att det gör det då jag äger en, men har svårt att tänka mig att apple skulle godkänna denna applikation.

Om de inte gör det så kommer användarna att säga ifrån så jag tror inte det kan blocka den hur mycket de än vill...

Postat
Jag tror även att det inom något/några år kommer det komma en iPod med internet-uppkoppling, istället för att tvinga in några terrabyte på den lilla apparaten. Detta är enbart en hyppotes men som jag verkligen tror på 🙁

iPod Touch heter den. 🙁

Och med tanke på att Spotify snor massa marknadsandelar från iTunes Music Store så blir det intressant att se om den blir godkänd eller inte.

Postat

Hej Kruger, var är du nu?

En efter en hoppar artisterna av Spotify, eftersom dom inte får mer än något tiondels öre i betalning när någon lyssnar på deras musik, trots denna enorma framgångssaga?

Postat

En efter en hoppar artisterna av Spotify, eftersom dom inte får mer än något tiondels öre i betalning när någon lyssnar på deras musik, trots denna enorma framgångssaga?

Skivbolagen var tydligen inte bättre än Piratebay fast då i laglighetens giriga och skövlande namn ...

Postat

...fast det är ganska många kvar...;-)

Postat

Åh vad jag hoppas att Spotify blir så stort som alla tror och att artisterna kommer få massor per spelad låt, enbart för att se Magnus Uggla ångra sig och vilja vara med på Spotify igen.

Postat

Det är förstås ganska spännande att Sony har köpt 6% av Spotify för 30000:-.

Det innebär ju att det reella värdet bara är 500000:-. Värdet som det har snackats om på senare tid, har blåsts upp till 2 miljarder, men då räknar man förmodligen en väldigt stor post som är det goodwill-värde som ägarna själva har hittat på när de räknar med den vinst som ägarna hoppas att de ska få inom de närmaste tio åren, typ. Det är på samma sätt som de fiktiva värdena blåstes upp under IT-bubblans glada dagar.

Undrar om man med tanke på detta kan ana en bubbla här också - speciellt när nu upphovsmännen börjar upptäcka att de får löjligt lite betalt - och kanske fler hoppar av med tiden...?

Den som lever får se...

Det ska bli intresant att se siffrorna för 2008, när det kommer upp på allabolag.se

Postat
Det är förstås ganska spännande att Sony har köpt 6% av Spotify för 30000:-.

Det innebär ju att det reella värdet bara är 500000:-. Värdet som det har snackats om på senare tid, har blåsts upp till 2 miljarder, men då räknar man förmodligen en väldigt stor post som är det goodwill-värde som ägarna själva har hittat på när de räknar med den vinst som ägarna hoppas att de ska få inom de närmaste tio åren, typ. Det är på samma sätt som de fiktiva värdena blåstes upp under IT-bubblans glada dagar.

Undrar om man med tanke på detta kan ana en bubbla här också - speciellt när nu upphovsmännen börjar upptäcka att de får löjligt lite betalt - och kanske fler hoppar av med tiden...?

Den som lever får se...

Det ska bli intresant att se siffrorna för 2008, när det kommer upp på allabolag.se

Visst kan det vara en bubbla, större eller mindre.

Men det är väl troligare att det symboliska priset berodde på det ömsesidiga beroendet parterna emellan?

Postat

man måste kunna ta en förlust nattvaktarn. jag vet att många hackar på dig, men det tar luften ur deras lungor om du bara kan acceptera att man inte alltid kan ha rätt

Postat
man måste kunna ta en förlust nattvaktarn.

Självklart, det gör jag ofta.

Men för det första har inte två år gått, för det andra är inte Spotify en ren streamingtjänst längre (varför min ursprungliga invändning mot sajten inte gäller) och för det tredje pekar mycket på att företaget säljer luft.

Postat
Självklart, det gör jag ofta.

Men för det första har inte två år gått, för det andra är inte Spotify en ren streamingtjänst längre (varför min ursprungliga invändning mot sajten inte gäller) och för det tredje pekar mycket på att företaget säljer luft.

Nja - de säljer ju inte luft, utan något som väldigt många vill ha. Problemet är snarare att de inte betalar sina leverantörer (upphovsmännen) en skälig ersättning för det som säljs, så att leverantörerna börjar bojkotta dem...

Med 2 miljoner betalande användare (var det väl, om jag kommer ihåg rätt?), så får de in 200 miljoner per år från användarna. Det tar i så fall 10 år innan de har tjänat in så mycket som det uppblåsta "värdet" - och då har man inte räknat med några omkostnader, som personalkostnader, lokalhyra, serverkostnader, nätkostnader, utdelningar till upphovsmän och ägare etc. Man vet förstås inte hur mycket de får in på reklam, men eftersom det är reklam för skivsläpp o dyl, så är det nog rimligt att anta att det inte blir några jättesummor, eftersom det ju är delägarna själva som står bakom den reklamen. När Spotify börjar ta in reklam för andra varor, så kan det kanske handla om större belopp där också.

Med tanke på vad som har framkommit när det gäller ersättningar till upphovsmän, jämfört med uppgifterna i dennaartikeln, så verkar det dessutom som om det enda syftet med Spotify, är att berika sina ägare - och inte att ge upphovsmännen vettigt betalt... 😄

Postat
Med 2 miljoner betalande användare (var det väl, om jag kommer ihåg rätt?), så får de in 200 miljoner per år från användarna. Det tar i så fall 10 år innan de har tjänat in så mycket som det uppblåsta "värdet"

Det där är nog det totala antalet användare. I våras var det en miljon enligt många tidningar. Hur många som betalar för tjänsten har jag ingen aning om, men gissar att det är ganska långt från 2 miljoner i alla fall. Har betalversion så jag vet inte hur mycket reklam det är nu för tiden, men i början var det ju otroligt lite så värdet på bolaget är ju minst sagt i det blå.

Hur som helst gillar jag Spotify och hoppas att alla artister inser att deras framtida huvudsakliga inkomst inte ligger i att sälja skivor. Ut och spela och sälj fula t-shirts. Bums!

Kan vara så att avtalen mellan Spotify och skivbolagen luktar lite, men funkar det inte för Spotify så kommer nästa streamingtjänst och tar över.

Postat

Jag läste någonstans att det var ca 4 miljoner Spotify-användare totalt i nuläget, men du har nog rätt. Att tro att hälften av dem skulle välja att betala, är nog att vara överdrivet optimistisk. Jag kör med gratisversionen eftersom jag tycker att 99:-/månad är för dyrt för att lyssna på radio - även om jag bestämmer playlisten själv.

Microsoft hade en liknande streaming+försäljningstjänst på gång, har jag för mig och i så fall kanske Spotify får ett ganska jobbigt läge - eller så hoppas de rentav på att Microsoft ska köpa upp Spotify, så det är därför de blåser upp det fiktiva värdet så mycket...?

Som sagt: Den som lever får se...

Musiker ska spela - inte sälja kläder eller annat krimskrams! 😉

Postat
Fixa MP3 och WAV utan DRM, max fem spänn per låt och det ska vara komplett backkatalog från alla bolag, allt på en enda portal. Betala vill vi göra med sms, banköverföring, kreditkort eller paypal.

7digital går inte hela vägen, men har 320 kbps mp3 (därmed drm-fritt) för 7 kronor per låt. Och musik från både stora och små musikbolag (bättre namn än skivbolag idag). Från pressmeddelandet:

7digital fortsätter sin europeiska expansion med MP3 butik i Sverige

* Bästa priserna i Sverige: Låtar 7 kronor och album 79 kronor

* Svenska partners inkluderar Spotify och Last.fm

* MP3 filer i hög kvalité från samtliga stora skivbolag

* Sverigelanseringen följs av butiker i Norge, Finland och Danmark

London, 13:e Augusti 2009 - 7digital.com, MP3 musikens hemvist, tillkännagör idag lanserningen av sin svenska MP3 butik. Från och med idag kan svenskar ladda ner musik från de fyra stora skivbolagen och en rad oberoende bolag i 320 kbit MP3 format av högsta kvalitet.

Lanseringen erbjuder aggressiva priser, med individuella låtar för 7 kronor och hela album för 79 kronor. Utöver försäljningen på 7digital.se kommer dessutom hela katalogen att finnas tillgänglig via integrerade länkar hos Spotify och Last.fm.

Katalogen på 7digital.se innehåller över fyra miljoner låtar och består av material från Warner Music, Sony, EMI Records och Universal Music - samt ett stort antal independentbolag. Medverkande svenska distributörer inkluderar Bonnier Amigo, Artspages samt Phonofile, och lokala artister som t.ex. Milow, Anna Ternheim, Hell on Wheels, Timbuktu, Sofia Karlsson, Bob Hund och Primal Fear kommer att finnas tillgängliga från start.

Den svenska nedladdningsbutiken är 7digitals första i Skandinavien och kommer att följas av butiker i Norge, Finland och Danmark.

Ben Drury, VD för 7digital, förklarar: "Med satsningen i Sverige fortsätter vår europeiska expansion av lokala musikbutiker och internationellt samarbete. Svenska konsumenter kommer att få tillgång till nedladdningsbar musik till fantastiska priser genom 7digital.se och även genom våra partnerskap med Spotify och Last.fm. 7digital har för närvarande det största försäljningsnätverket för musik i MP3 format i Europa och det mest utbredda partnernätverket för digital musik och marknadsföring."

http://se.7digital.com/

• 2 veckor senare...
Postat
Med 2 miljoner betalande användare (var det väl, om jag kommer ihåg rätt?), så får de in 200 miljoner per år från användarna. Det tar i så fall 10 år innan de har tjänat in så mycket som det uppblåsta "värdet.

Nu känner jag inte till någon fakta om hur många betalande som finns, men om det nu skulle stämma att det är 2 miljoner som i sin tur betalar 99 kr / månad, så blir det snarare 2.4 miljarder på ett år (dvs "värdet" intjänat på mindre än ett år).

I vilket fall så är jag övertygad om att antalet betalande kommer att stiga drastiskt nu när iPhone-appen blivit godkänd. Det kommer nog driva många till att skaffa sin första iPhone också för den delen...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.