Jump to content
Annons

Spotify

nattvaktaren

Recommended Posts

Annons
Ekvationen går ju inte ihop... Ni vill ha de bästa ljudkorten som går att få och de bästa preamparna... Men nöjer er med Kalle-Anka upplösning på den färdiga produktionen.

Det blir som att köpa den finaste oxfilén och låta den ligga rå i solen i 2 dygn under rötmånaden innan man äter den.

Här handlar det ju om efterfrågan. Och prioritering.

Få bryr sig om att ljudkvalitén är sämre.

Dessutom så tror jag inte många hör skillnad på 320 kbit/s och okomprimerat. Jag tror inte jag skulle klara en blindtest.

Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
är det inte så man gör serrano å pata negra fast med fläskkött? 😎

typ 😎

I diskussioner där folk frågar efter bra mickar och preampar kan vi ju hädanefter påtala att det duger med en USB-mick för Spotify-kvalité 😏

Dela på andra sajter

I diskussioner där folk frågar efter bra mickar och preampar kan vi ju hädanefter påtala att det duger med en USB-mick för Spotify-kvalité 😏

du har absolut en poäng i att steget i prestanda mellan inspelningsutrustning å slutprodukt i många fall är löjligt stor

Dela på andra sajter

Hmm, 0,23 öre per låt säger ni?

Det blir ca 43000 låtar per månad om man vill komma upp i premiumpriset.

Det blir 1430 låtar per dag

runt 90 låtar per vaken timma

En och en halv låt per minut

Hur är det tänkt att man ska hinna det? 😄

edit: eller vänta nu.. det där med kronor och ören har jag möjligen glömt sedan 2:a klass xD

Redigerat av Fidden
Dela på andra sajter

du har absolut en poäng i att steget i prestanda mellan inspelningsutrustning å slutprodukt i många fall är löjligt stor

Vad beror det på? Är det så att folk tror att dom måste ha bra grejer fastän dom inte hör nån skillnad på en bra och en dålig slutproduktion?

Det kanske var så med de som producerade Europes senaste...

Bara man har bra inspelningsutrustning så kan man köra 128 Kb/s.

Jag pratade med en kille förrförra veckan på Arva Trading om SSL Duality SE. Han pratade så lyriskt om de välljudande kanalstripparna och signalkedjan. Vi pratade om bordet i säkert 30 minuter.

När jag sen frågade honom hur vanligt folk kommer att lyssna på de färdiga produktionerna och i vilken kvalité...

så fick han helt plötsligt mycket att göra och var tvungen att avsluta samtalet.

Redigerat av Analogfreak
Dela på andra sajter

Hmm, 0,23 öre per låt säger ni?

Det blir ca 43000 låtar per månad om man vill komma upp i premiumpriset.

Det blir 1430 låtar per dag

runt 90 låtar per vaken timma

En och en halv låt per minut

Hur är det tänkt att man ska hinna det? 😄

edit: eller vänta nu.. det där med kronor och ören har jag möjligen glömt sedan 2:a klass xD

Ja men du har ju rätt

0,23 öre = 0,0023kr

99kr/0,0023kr = 43 043

Men företaget ska ju gå med vinst också och betala personal, servrar, reklam osv.

Dela på andra sajter

Ja men du har ju rätt

0,23 öre = 0,0023kr

99kr/0,0023kr = 43 043

Men företaget ska ju gå med vinst också och betala personal, servrar, reklam osv.

Minns inte var jag läste det, men jag har för mig att prenumerationsintäkterna enbart går till artisterna, medan reklamen går till företaget.

Dela på andra sajter

Vad beror det på? Är det så att folk tror att dom måste ha bra grejer fastän dom inte hör nån skillnad på en bra och en dålig slutproduktion?

Det kanske var så med de som producerade Europes senaste...

Bara man har bra inspelningsutrustning så kan man köra 128 Kb/s.

Jag pratade med en kille förrförra veckan på Arva Trading om SSL Duality SE. Han pratade så lyriskt om de välljudande kanalstripparna och signalkedjan. Vi pratade om bordet i säkert 30 minuter.

När jag sen frågade honom hur vanligt folk kommer att lyssna på de färdiga produktionerna och i vilken kvalité...

så fick han helt plötsligt mycket att göra och var tvungen att avsluta samtalet.

Fast å andra sidan är det kanske så att det bara är en tidsfråga innan utvecklingen av överföringshastighet/hårddiskar har nått så långt att vi inte behöver komprimera längre.

Dela på andra sajter

Minns inte var jag läste det, men jag har för mig att prenumerationsintäkterna enbart går till artisterna, medan reklamen går till företaget.

Nja. En låt som är spelad från ett premiumkonto ger en viss ersättning till skivbolag/artist, medans en låt som spelas från ett gratiskonto ger en annan lägre nivå.

http://jardenberg.se/b/lite-mer-spotify-si...-blir-en-femma/

Det finns förresten en del annan intressant läsning om Spotify-avtal och sånt i den där länken..

Dela på andra sajter

Ett statligt styrt Spotify kanske? Hade varit intressant...

Vi är på samma våglängd helt klart. Ett Statligt icke vinstdrivande spotify är ett steg i rätt riktning...

Skulle ha helt andra möjligheter och förutsättningar med rätt regi. Dock så brukar

ju statliga enheter sällan funka bra i praktiken...så är även skeptisk mot det...

Dela på andra sajter

Vi är på samma våglängd helt klart. Ett Statligt icke vinstdrivande spotify är ett steg i rätt riktning...

Skulle ha helt andra möjligheter och förutsättningar med rätt regi. Dock så brukar

ju statliga enheter sällan funka bra i praktiken...så är även skeptisk mot det...

Skulle det finansieras med de pengar som sparas in på polisiär verksamhet och vården?

Dela på andra sajter

Skulle det finansieras med de pengar som sparas in på polisiär verksamhet och vården?

med ökade skatter. Sedan finns det nog bättre besparningar än det du nämner.

Listan är lång på besparningar...Våra skatter går till så himla mycket skräp...

Dela på andra sajter

med ökade skatter. Sedan finns det nog bättre besparningar än det du nämner.

Listan är lång på besparningar...Våra skatter går till så himla mycket skräp...

Jag vill inte betala mer i skatt för en sån här skittjänst.

Jag ser hellre att mina skattepengar går till ökade resurser inom polis, vård och skola.

Dela på andra sajter

Vi får väl hoppas det iallafall..att dom går i graven alltsp... Spotify är inte vår lösning för framtiden. Även om detta

gör musiken "laglig" så löser det inte problemet att ge artisterna betalt. Det dom får betalt är så obetytande lite..

Det tråkiga är ju att dom redan knutit en massa bindande avtal med bland annat telia och andra ISPs...hur långt dessa

kontrakt håller vet jag ej...men dom försöker nog binda så många kontrakt dom bara kan.

Jag hävdar fortfarande att det är statens uppgift att hålla kultur och musiker/konstnärer vid liv.

Med hjälp av bidrag...det är den enda lösningen som jag ser det... Dem fria marknaden fungerar inte längre...

Då vi inte längre behöver betala för musiken..

Det är bättre att släppa musiken fri åt alla gratis, och att EN person får en viss summa i bidrag istället för att hela landet ska behöva betala för musiken... så jag stödjer gärna nått form av bidrag till musiker som förtjänar det... hur det hela ska lösas mer i detalj vet jag inte... men tror bestämt att det är statsapparaten och inte den fria marknaden som ska lösa problemet.

Det där är nog något bland det mest udda jag läst på det här forumet. Så du menar att eftersom kulturens ekonomiska drivkrafter misslyckats att anpassa sig till nutiden ska staten gå in och ge bidrag hit och dit? Nej, tack, staten har viktigare saker att lägga pengar på och ge det några år så kommer det säkerligen finnas något bra alternativ. Spotify är ju uppenbarligen inte den perfekta lösningen i nuläget, men det mest troliga är väl att tjänsten utvecklas så att den blir tillfredsställande för alla parter eller att den läggs ner, men samtidigt bereder väg för andra lösningar.

Dela på andra sajter

Jag vill inte betala mer i skatt för en sån här skittjänst.

Jag ser hellre att mina skattepengar går till ökade resurser inom polis, vård och skola.

Om du inte vill att artister ska få betalt eller kunna leva på sin musik..

Så är det ju bara att ladda hem illegalt, eller använda Spotify, gör ingen större

skillnad för artisten...vad du använder...

Jag tycker dock inte att bara en aktör ska ha rätt att distribuera musiken, utan jag pratar

om att släppa musiken helt fri... Skatte pengar ska betalas ut endast till svenska artister som är en mycket liten del av den musiken vi lyssnar på. När det gäller utländska artister så får respektive land lösa deras inkomster...

Dela på andra sajter

Men som jag sa så anser jag att vi har större problem i samhället dit skattepengarna i första hand ska läggas och inte på en sånt här svammel.

Dela på andra sajter

Om du inte vill att artister ska få betalt eller kunna leva på sin musik..

Så är det ju bara att ladda hem illegalt, eller använda Spotify, gör ingen större

skillnad för artisten...vad du använder...

Jag tycker dock inte att bara en aktör ska ha rätt att distribuera musiken, utan jag pratar

om att släppa musiken helt fri... Skatte pengar ska betalas ut endast till svenska artister som är en mycket liten del av den musiken vi lyssnar på. När det gäller utländska artister så får respektive land lösa deras inkomster...

men om jag köper utländska artisters skivor?

ska de få betalt av deras land skattepengar?

om sverige lyssnar på massa brasiliansk musik måste ju vi betala.

duh

Dela på andra sajter

du sitter alltså på en riktigt bra preamp

Ja... men frågan är irrelevant i det här sammanhanget.

Dela på andra sajter

Det där är nog något bland det mest udda jag läst på det här forumet. Så du menar att eftersom kulturens ekonomiska drivkrafter misslyckats att anpassa sig till nutiden ska staten gå in och ge bidrag hit och dit? Nej, tack, staten har viktigare saker att lägga pengar på och ge det några år så kommer det säkerligen finnas något bra alternativ. Spotify är ju uppenbarligen inte den perfekta lösningen i nuläget, men det mest troliga är väl att tjänsten utvecklas så att den blir tillfredsställande för alla parter eller att den läggs ner, men samtidigt bereder väg för andra lösningar.

Du menar alltså att musiken är såpass oviktig och har en väldigt liten betydelse i människornas liv ???

Tror du är ute helt och cyklar, den yngre generationen inklusive mig själv lyssnar alltid på musik...och det är en STOR del av vårat liv...så musiken är allt viktigare än vad du verkar tro... men det är inte viktigare än skola och vård etc..

Men faktum kvarstår, människor som har växt upp med gratis musik kommer aldrig någonsin köpa musik igen.

Så det enda lösningen som jag ser det är att finansiera det statiligt. Och kom ihåg...det är en ytters liten del av det svenska folket som kommer kunna försörja sig på sin musik ändå. Men om vi inte ska bry oss att artister ska få betalt så kan vi ju som sagt låta nedladdning flöda fritt precis som nu...inga problem...tycker dock att i ett rättvist samhälle så bör även artister få betalt...

Jag ger t.e.x hellre musiker betalt än mycket annat skräp i detta samhälle, om du bara visste hur mycket skit våra skattepengar går till...fast det är ju ganska inviduellt det förstår jag...inte alla som tycker musik är lika viktigt som jag.

Dela på andra sajter

Du menar alltså att musiken är såpass oviktig och har en väldigt liten betydelse i människornas liv ???

Tror du är ute helt och cyklar, den yngre generationen inklusive mig själv lyssnar alltid på musik...och det är en STOR del av vårat liv...så musiken är allt viktigare än vad du verkar tro... men det är inte viktigare än skola och vård etc..

Men faktum kvarstår, människor som har växt upp med gratis musik kommer aldrig någonsin köpa musik igen.

Så det enda lösningen som jag ser det är att finansiera det statiligt. Och kom ihåg...det är en ytters liten del av det svenska folket som kommer kunna försörja sig på sin musik ändå. Men om vi inte ska bry oss att artister ska få betalt så kan vi ju som sagt låta nedladdning flöda fritt precis som nu...inga problem...tycker dock att i ett rättvist samhälle så bör även artister få betalt...

Jag ger t.e.x hellre musiker betalt än mycket annat skräp i detta samhälle, om du bara visste hur mycket skit våra skattepengar går till...fast det är ju ganska inviduellt det förstår jag...inte alla som tycker musik är lika viktigt som jag.

Klart jag tycker musik är viktigt, och jag tillhör själv den yngre generationen. Jag tycker till och med det är så viktigt att jag är emot det distributionsmonopol du föreslår, det är upp till varje artist att sköta distribution – antingen själva eller genom skivbolag.

Nu tycker jag vi slutar för det här är en tråd som Spotify, finns en pirattråd någon annanstans.

Dela på andra sajter

tycker du diskussionen om statlig kontra fri distribution/ersättning hör hemma där?

Den presenterades väl som en lösning på piratproblemet? Tycker den är mer relevant där än här i alla fall.

Redigerat av Overkill
Dela på andra sajter

jaha

jag uppfattade att det presenterades som en lösning på ersättningsproblemet

Vilket väl får ses som ett av de större problemen med piratkopiering, om inte det största? Hade artisterna fortfarande fått massa pengar hade ju ingen klagat?

Dela på andra sajter

Vilket väl får ses som ett av de större problemen med piratkopiering, om inte det största? Hade artisterna fortfarande fått massa pengar hade ju ingen klagat?

ersättningsproblemet i spotify alltså

det var väl det som togs upp här?

skitsamma

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.