Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
nu är jag inte med på vilka siffror du menar

Jag citerade tidigare nedanstående:

Den digitala försäljningen står idag för 16,3 procent av den totala musikförsäljningen, en uppgång med hela 98,6 procent under året. 46,1 procent av den digitala försäljningen kommer från streamade musiktjänster (17 procent under 2008) och 53,9 procent kommer från övriga Internettjänster (83 procent under 2008).

Du påpekade att relativa siffror inte var intressanta. Då svarar jag att du kan räkna ut detta själv, med enkel algebra. Mängden pengar som digitala försäljning idag omfattar = andelen * totala summan: x = 0.163 * 861433335 => x = 140413633,605. Alltså, den digitala försäljningen omsatte förra året omkring 140 miljoner kronor, enligt IFPI.

ja ibland

det är ju inte så att alla satsningar per automatik över tid ger vinst till slut

Nej, men tills vidare är det väl ändå för tidigt att dra slutsatser baserade på årsredovisningarna?

Annons
Postat (redigerat)
Du påpekade att relativa siffror inte var intressanta. Då svarar jag att du kan räkna ut detta själv, med enkel algebra. Mängden pengar som digitala försäljning idag omfattar = andelen * totala summan: x = 0.163 * 861433335 => x = 140413633,605. Alltså, den digitala försäljningen omsatte förra året omkring 140 miljoner kronor, enligt IFPI.

fast där räknar du väl in digital försäljning av filer också - inte bara streaming?

Intäkterna från så kallad streaming, direktuppspelning av musik via nätet, steg med hisnande 438 procent till 65 miljoner kronor.

• Singlar | 2868904 | 0,3%

• Album | 691122938 | 80,2%

• Video | 26944447 | 3,1%

• Streaming | 64808544 | 7,5%

• Övrig digital försäljning | 75688502 | 8,7%

• Summa | 861433335

tycker nog fortfarande att att nåt som står för över 80% av totalförsälnjningen näppeligen kan beskrivas som dött å att 7,5% knappast är att betrakta som det stora hotet än på ett bra tag

Nej, men tills vidare är det väl ändå för tidigt att dra slutsatser baserade på årsredovisningarna?

slutsatser åt båda hållen faktiskt

man brukar ge det tre år i första steget

Redigerat av Demonproducenten
  • 1 månad senare...
Postat

Spotify finns inte om två år, kom ihåg var ni läste det först.

3 Månader kvar, skall bli spännande och se om Spotify överlever sin 2 års dag 🙂

Postat

3 Månader kvar, skall bli spännande och se om Spotify överlever sin 2 års dag 🙂

Spotifys tvåårsdag är sedan länge passerad och naturligtvis finns dom även om tre måndader, som vi redan konstaterat.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Gillar tjänsten väldigt mycket, men dom behöver fan ta sig i kragen och börja tänka lite på sina smått frustrerade kunder snart.

En liten önskelista på irriterande grejer och problem med mjukvaran (som i många fall borde varit fixade för länge sen):

1. Databasen innehåller en mängd störande inkonsekevenser och fel, för att ta några exempel:

Artister med samma (ibland felaktiga) namn buntas ihop på en sida.

Låtar med felaktiga titlar

Låtar med dålig ljudkvalitet, rip-fel och hack

In/ut-toning och tystnad förstör livealbum och andra låtar som bör hänga ihop sömlöst

Jag skiter fullständigt i om det är skivbolagen som ger dom felaktiga data eller dom själva som fuckar upp den,

spotify måste hitta ett sätt att hantera detta.

2. För att underlätta för sig själva bör man implementera nån form av rapporteringsfunktion, där användare kan rapportera om fel i databasen/låtarna.

3. Spellistor måste gå att ordna i en trädstruktur, en lång lista blir väldigt fort svårnavigerad.

4. Låtnummer-kolumn borde vara självklart, men finns inte.

5. Lista album i den ordning de släppts ursprungligen (alt gör ordningen valbar).

6. Sluta lista allehanda kompilationer och mystiska bootlegs som "album", begränsa till officiella släpp från artisten.

7. Börja ge lite respons till de stackare som faktiskt använder supportforumet på http://getsatisfaction.com/spotify

Till och med ett negativt svar är bättre än inget alls. Det ska inte behöva ta ett år att få respons på en enkel fråga eller problemrapport

Se också till att rensa och kombinera trådar med samma innehåll, forumet är på god väg att bli oanvändbart.

Inte för att jag tror nån från spotify läser den här tråden, men de läser uppenbarligen högst sporadiskt på getsatisfaction.com så...

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Postat

Som musiker/kompositör skulle jag helst vilja kunna publicera direkt via spotify, istället för att gå kringvägen via något förlag/skivbolag eller liknande.

Angående indikeringarna på att upphovsmännen får uselt betalt vet jag inte hur mycket som stämmer, men det verkar variera beroende på bolag?

Är det lika illa över hela brädet eller är det bara vissa som har fått en taskig deal?

Det verkar (givetvis) som det är svårt att få fram några siffror på vad bolagen drar in per lyssning, det skulle vara mycket intressant info. Om det är så uselt som det ryktas ser jag inte hur det ska funka i långa loppet, men jag tror det finns en hel del bakom kulisserna som vi inte har koll på.

Halvt OT: Om Spotify själva inte öppnar för individuell publicering kanske vi skulle gå ihop i en "non-profit" organisation för att sluta avtal med dem och liknande publiceringskanaler? Jag vet att det finns liknande bolag, och får medge att jag inte undersökt dom särskilt nogrannt, men de flesta av dom drivs väl med vinstintresse antar jag?

Jag skulle vilja se en svensk ekonomisk förening driven av upphovsmännen själva, som ett alternativ till den traditionella förlag/skivbolag-svängen. Möjligen skulle man kunna starta ett internationellt nätverk med liknande organisationer i andra länder om sådana finns, för att underlätta distribution utomlands. Det skulle bli nåt slags mellanting mellan förlag, skivbolag, fackförening, studieförbund, bokningsbolag och prbolag. Lite svävande sådär, får väl utveckla i en egen tråd kanske...

• 1 månad senare...
Postat

Mitt snik-spotify jävlas!

Om jag söker på tex Creedence kommer det upp massor av låtar. Kör jag play sen så spelas låt efter låt, reklam ibland. Men ibland går det inte att spela mer än en låt i taget, man måste markera en nu och klicka på play?!?!? Dubbelklickar jag på en låt är det likadant, bara en låt spelas, sen blir det tyst, inte ens reklam. Så här har det inte varit förr.

PS Skrev här i stället för att dra igång en ny tråd.😱

Postat

Mitt snik-spotify jävlas!

Om jag söker på tex Creedence kommer det upp massor av låtar. Kör jag play sen så spelas låt efter låt, reklam ibland. Men ibland går det inte att spela mer än en låt i taget, man måste markera en nu och klicka på play?!?!? Dubbelklickar jag på en låt är det likadant, bara en låt spelas, sen blir det tyst, inte ens reklam. Så här har det inte varit förr.

PS Skrev här i stället för att dra igång en ny tråd.😱

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=39187&highlight=

• 1 månad senare...
Postat

Spotify finns inte om två år, kom ihåg var ni läste det först.

Är förvånad att ingen skrev i denna tråd på dess 2-årsdag, även om trådstartaren nu gjort avbön och krupit till korset 🙂

Spotify på väg gå om skivhandeln

Ersättningen från Spotify ökar

Svenska Spotify vände till vinst

Jag kan naturligtvis inte låta bli att gotta mig åt Spotifys fortsatta framgångar efter att tidigare ha haft heta diskussioner om såväl lönsamhet som teknik och efterfrågan med bland annat nattvaktaren, Claes och Demonproducenten. Trots att vissa envetet argumenterat mot Spotify verkar det onekligen som att denna typ av tjänst nu är på väg att bli både lönsam och standard hos en bred allmänhet.

Postat

Så länge den är gratis, och folk slipper betala .

Folk får alltid betala. Antingen genom att uthärda reklamen eller betala för att slippa den.

Postat

Tycker dom borde styra upp gratisspotify till iphone också. Inser själv att en stor del av deras intäkter ligger i just mobilanvändare, men jag vill inte betala cash för spotify. Ge mig reklam istället!!! 🙂

Postat (redigerat)

time to get real

Den digitala försäljningen står idag för 31,9 procent av den totala musikförsäljningen, albumförsäljningen står för 64,2 procent av den totala musikförsäljningen.

http://www.ifpi.se/w...våret-20104.pdf

det är en bit kvar

särskilt med tanke på att streamingen står för 20%

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Undrar hur det går för Voddler (lol).

Voddler?! Fyfan den skiten. Bra idé men reklamen tar ju musten ur en på riktigt!

gjorde mitt första försök att bli medlem som gick jättebra. Hittade en hyfsad film som vi tänkte se.

Startade den efter lite om och men, men okej någonting kom igång.

Efter 15 minuter reklam drog äntligen filmen igång. Men herregud, nästa gång blir det mataffären som hyr ut filmer för 29:- istället. Tar 10min dit och man får perfekt kvalite.

Men vi höll ut och såg väl 20 min. Pausade för att hämta mera chips. Skulle fortsätta så startar skiten om från början. JA med en startsträcka på 15 minuter innehållande samma reklam vi nyss såg =)

NÄ fan, när någon intygar att reklamen minskas drastiskt så kan jag göra ett nytt försök men tillsvidare dumpar jag skiten =)

Men det var Voddler det. =)

Spotify tycker jag är en skön grej jag använder dagligen. Tycker att reklamen där är helt okej. Sedan har jag inte riktigt inblick i vad strömmingen betalar artisterna så det får ni andra babbla om =)

Postat

Jag har aldrig varit inne på Spotify, har ingen aning om hur det går till.

Brorsan sa dock att ett av hans band finns där nu, men vad jag fattar så är

ersättningen till band rätt kass.

Är inte iTunes bättre?

😲

Postat (redigerat)

time to get real

http://www.ifpi.se/w...våret-20104.pdf

"Den digitala försäljningen står idag för 31,9 procent av den totala musikförsäljningen, albumförsäljningen står för 64,2 procent av den totala musikförsäljningen."

det är en bit kvar

särskilt med tanke på att streamingen står för 20%

Här grips det fortfarande efter halmstrån märker jag. Ja det är en bit kvar innan streaming är lika stort som albumförsäljning mätt i intäkter, men den biten minskar som synes i dramatisk takt enligt den länkade ifpi-statistiken ovan:

Albumförsäljningen minskade 18,3% sedan förra året

Streamingen ökade 242% sedan förra året

Hur lång tid kan det då ta innan streaming genererar större intäkter än albumförsäljning i Sverige?

Den senaste ifpi-statistiken gällde bara första halvåret 2010. Låt oss vara konservativa och multiplicera första halvårets försäljning med två (även om streamingen troligen kommer ta ytterligare marknadsandel under andra halvåret), då får vi följande helårssiffror:

2010 års försäljning:

Album: 469,8 Mkr

Streaming: 148,3 Mkr

Om vi är konservativa för år 2011 och antar att albumförsäljningens årliga minskningstakt halveras (till -9,15%) samtidigt som streamingens årliga ökningstakt halveras (till +121%), så kommer det se ut så här när vi summerar nästa år:

2011 års försäljning:

Album: 426,8 Mkr

Streaming: 327,7 Mkr

Om vi sedan för 2012 gör samma antagande, att albumförsäljningens minskningstakt halveras en gång till (till -4,58 %) samtidigt som streamingens ökningstakt halveras en gång till (till +60,5%) så har vi följande siffror:

2012 års försäljning:

Album: 407,3 Mkr

Streaming: 525,9 Mkr

Alltså att streaming gått om albumförsäljningen med bred marginal redan 2012. Detta kommer alltså ske även om streamingens försäljning stannar av betydligt mer än vad jag räknat med i exemplet ovan.

Redigerat av Fierze
Burundi (oregistrerad)
Postat

Alltså att streaming gått om albumförsäljningen med bred marginal redan 2012.

Beror nog lite på hur man räknar, väldigt mycket CD och Vinyl som säljs i Sverige är importskivor som inte ingår i den här statistiken plus att det säljs en väldigt massa skivor second hand.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Intäkterna för mig sorterat efter vad som har gett mest pengar är som följer:

STIM, överlägset.

iTunes och nedladdningsbara mp3 sajter.

CD (Fysisk)

Spotify och Napster, dvs streamingtjänster.

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.