basochdiskant (oregistrerad) Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Hej mitt slutsteg glappar så att ibland låter bara ena högtalaren och när man vrider och trycker lite på väljaren, alltså välöjren mellan aux och phono så kan man få det br igen. Jag har hört att man typ ska ta vasselin och lägga vid väljaren. Men vet ni vad man ska göra? Har ni nån bild över slutsteget hur det fungerar skulle det vara as bra. /Kalle
captain nemo (oregistrerad) Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Vaselin tror jag inte på. Däremot har du säkert råkat ut för oxid på kontakterna i väljaren. Det går att fixa med kontaktspray eller 5-56, men du måste öppna burken och det skall du bara göra om du vet vad du ger dig in på. Annars kanske du kan lämna in den på service för flera tusen spänn... //nemo
Claes Holmerup Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Använd aldrig - jag upprepar: ALDRIG!!!!!! - 5-56 i musikprylar. Den innehåller en olja som smetar ut och förstör kontaktförmågan där man sprayar. Det finns mycket bättre spray att använda. Det som behövs är att lösa upp oxidering - och det finns kontaktspray som inte innehåller olja. Den är tveklöst bäst att använda. Enda anledningen att använda en spray med olja, är om prylarna utsätts för fukt. Ännu effektivare är om du kan ta isär kontakten som glappar, så att du ser kontaktytorna. I så fall kan du nämligen i stället skaffa en glasfiberborste och borsta rent med. En sådan är mycket effektiv - och billig...
captain nemo (oregistrerad) Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 (redigerat) Enda anledningen att använda en spray med olja, är om prylarna utsätts för fukt. Ok. Jag fick uppfattningen att det var ett slutsteg för undervattensbruk... 😏 //nemo Redigerat 11 november 2004 av captain nemo
unbornichen Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 Det finns mycket bättre spray att använda. Har du nåt namn på nån bra sån spray?
electroaudio Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 Annars kanske du kan lämna in den på service för flera tusen spänn... Inte flera tusen.. Jag tar 500+reservdelar och det är ett rätt normalt pris för sådana jobb.
Claes Holmerup Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 Här är ett exempel: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...=0&dok=1491.htm Det finns fler som är billigare också, men se till att det är utan olja...
basochdiskant (oregistrerad) Postat 15 november 2004 Postat 15 november 2004 Annars kanske du kan lämna in den på service för flera tusen spänn... Inte flera tusen.. Jag tar 500+reservdelar och det är ett rätt normalt pris för sådana jobb. Vadå reserv delar? Apropå det nån sa om att öppna så att man ser kontaktytorna. Det ser helt omöjligt ut jag vet inte hur man ska göra det, men om någon vet så kan den säga. /Kalle
joachime Postat 15 november 2004 Postat 15 november 2004 Du kan också testa att trycka väljaren in och ut en massa gånger. Det låter kanske nördigt, men på så sätt kan du nöta på oxideringen och få bättre kontaktytor.
basochdiskant (oregistrerad) Postat 15 november 2004 Postat 15 november 2004 Den går inte att trycka in eller ut.. /Kalle
joachime Postat 15 november 2004 Postat 15 november 2004 Förlåt, vrida menar jag... den rörelse som funkar 😆
basochdiskant (oregistrerad) Postat 15 november 2004 Postat 15 november 2004 Ja men det är ju det jag gör /Kalle
Claes Holmerup Postat 15 november 2004 Postat 15 november 2004 Det finns alltid små springor på switchar eler potentiometrar. Köp en burk oljefri kontaktspray och spraya lite försiktigt i dessa springor, så att du får in medlet i omkopplaren. Låt det verka lite grand (några sekunder räcker om det inte är för allvarligt oxiderat) - och kör sedan runt omkopplaren mellan de lägen som finns. Gör omkopplingar kontinuerligt en stund, så fungerar det oftast sedan. Skulle problemet kvarstå, så är det inte mycket att be för - utan du får byta omkopplaren ändå - men det är alltid värt att prova kontaktspray först... 😆
basochdiskant (oregistrerad) Postat 15 november 2004 Postat 15 november 2004 Jag fattar inte var ska jag spraya? I omkopplaren? hur då? /Kalle
Claes Holmerup Postat 15 november 2004 Postat 15 november 2004 Du måste plocka av skalet på apparaten (koppla först bort den från nätspänningen!) - och så kan du se på baksidan, att det finns smala springor på omkopplaren som du kan spraya in i...
basochdiskant (oregistrerad) Postat 15 november 2004 Postat 15 november 2004 Nej det gör jag faktiskt inte det man ser är två små stångar med kugghjul på och sedan ett litet hjul men hål i och när man vrider så åker en kula typ i i de olika hålen. Är det det där lilla hjulet du menar? /Kalle
Claes Holmerup Postat 15 november 2004 Postat 15 november 2004 Ok - då är det ingen inkapslad omkopplare, så det är bara att spraya lite varstans från sidorna på den, så kommer medlet in på kontaktytorna så att du kan vrida bort oxideringen. 🙂
basochdiskant (oregistrerad) Postat 16 november 2004 Postat 16 november 2004 (redigerat) Jahapp på sidorna ... jag fattar inte riktigt menar du på de två stångarna?? /Kalle Redigerat 22 november 2004 av basochdiskant
Claes Holmerup Postat 22 november 2004 Postat 22 november 2004 Har du möjlighet att ta en bild...? "Stången" går rakt igenom själva omkopplaren, som brukar vara i en liten rund "låda". På sidan av den "lådan" (alltså inte hålen där "stången" går in), brukar det finnas små springor där man kan spraya in medlet...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.