Jump to content
Annons

Slutsteg som glappar

basochdiskant (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Hej mitt slutsteg glappar så att ibland låter bara ena högtalaren och när man vrider och trycker lite på väljaren, alltså välöjren mellan aux och phono så kan man få det br igen. Jag har hört att man typ ska ta vasselin och lägga vid väljaren. Men vet ni vad man ska göra? Har ni nån bild över slutsteget hur det fungerar skulle det vara as bra.

/Kalle

Annons
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Vaselin tror jag inte på. Däremot har du säkert råkat ut för oxid på kontakterna i väljaren.

Det går att fixa med kontaktspray eller 5-56, men du måste öppna burken och det skall du bara göra om du vet vad du ger dig in på.

Annars kanske du kan lämna in den på service för flera tusen spänn...

//nemo

Postat

Haha jaha.. kul.

Postat

Använd aldrig - jag upprepar: ALDRIG!!!!!! - 5-56 i musikprylar.

Den innehåller en olja som smetar ut och förstör kontaktförmågan där man sprayar.

Det finns mycket bättre spray att använda. Det som behövs är att lösa upp oxidering - och det finns kontaktspray som inte innehåller olja. Den är tveklöst bäst att använda. Enda anledningen att använda en spray med olja, är om prylarna utsätts för fukt.

Ännu effektivare är om du kan ta isär kontakten som glappar, så att du ser kontaktytorna. I så fall kan du nämligen i stället skaffa en glasfiberborste och borsta rent med. En sådan är mycket effektiv - och billig...

captain nemo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Enda anledningen att använda en spray med olja, är om prylarna utsätts för fukt.

Ok. Jag fick uppfattningen att det var ett slutsteg för undervattensbruk... 😏

//nemo

Redigerat av captain nemo
Postat
Det finns mycket bättre spray att använda.

Har du nåt namn på nån bra sån spray?

Postat
Annars kanske du kan lämna in den på service för flera tusen spänn...

Inte flera tusen..

Jag tar 500+reservdelar och det är ett rätt normalt pris för sådana jobb.

Vadå reserv delar?

Apropå det nån sa om att öppna så att man ser kontaktytorna. Det ser helt omöjligt ut jag vet inte hur man ska göra det, men om någon vet så kan den säga.

/Kalle

Postat

Du kan också testa att trycka väljaren in och ut en massa gånger. Det låter kanske nördigt, men på så sätt kan du nöta på oxideringen och få bättre kontaktytor.

Postat

Den går inte att trycka in eller ut..

/Kalle

Postat

Ja men det är ju det jag gör

/Kalle

Postat

Det finns alltid små springor på switchar eler potentiometrar. Köp en burk oljefri kontaktspray och spraya lite försiktigt i dessa springor, så att du får in medlet i omkopplaren. Låt det verka lite grand (några sekunder räcker om det inte är för allvarligt oxiderat) - och kör sedan runt omkopplaren mellan de lägen som finns. Gör omkopplingar kontinuerligt en stund, så fungerar det oftast sedan.

Skulle problemet kvarstå, så är det inte mycket att be för - utan du får byta omkopplaren ändå - men det är alltid värt att prova kontaktspray först... 😆

Postat

Jag fattar inte var ska jag spraya? I omkopplaren? hur då?

/Kalle

Postat

Nej det gör jag faktiskt inte det man ser är två små stångar med kugghjul på och sedan ett litet hjul men hål i och när man vrider så åker en kula typ i i de olika hålen. Är det det där lilla hjulet du menar?

/Kalle

Postat (redigerat)

Jahapp på sidorna ... jag fattar inte riktigt menar du på de två stångarna??

/Kalle

Redigerat av basochdiskant
Postat

??

Postat

Har du möjlighet att ta en bild...?

"Stången" går rakt igenom själva omkopplaren, som brukar vara i en liten rund "låda". På sidan av den "lådan" (alltså inte hålen där "stången" går in), brukar det finnas små springor där man kan spraya in medlet...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.