Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

När det om en digitalkamera står att man maximalt kan spela in 25 minuter stereoljud med bild, så undrar jag vad som händer sedan? Eller annorlunda uttryckt, vari sitter begränsningen på 25 min??

Kan jag stanna kameran då och starta den igen för att spela in ytterligare 25 minuter? Borde detta inte "bara" begränsas av det minnekort man stoppat i? Alltså, sätter jag in ett på 8 GB istället för ett på 2 GB så borde jag få längre inspelningstid! Eller handlar det om batteritid borde man ju bara kunna byta batteri och få ytterligare 25 min tillgängligt?

Nån som har en digitalkamera med begränsad inspelningstid får gärna förklara vari begränsningen sitter!

p.s. Olympus e rätt goa förresten, de har digitalkameror med max 15 sekunders inspelningstid... Medan det om någon av Canons modeller stod "obegränsat", begränsat av minneskortets storlek. d.s 😛

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Det är värre än så; kameran brinner upp om man spelar in längre tid än 25 min, så det gäller att ha med sig en bra klocka och stopp i tid. 😛

Njä - kanske inte. Det jag skulle kunna tänka mig, är om det är begränsat av ett internt minne som används för snabblagring innan det sparas på minneskortet...? Alternativt så skulle det kunna vara en begränsning i operativsystemet, som gör att man inte kan ha större filer än en viss storlek?

Postat (redigerat)

Har digitalkameror arbetsminne??

Det förvånar mig. Man spelar ju in på SD/SDCH-kort och då borde ju de vara begränsningen. Om data sparas i ett arbetsminne, så borde det kunna lagras över till ett SD-kort, dvs. tömmas och starta på nytt...

Inväntar mailsvar från Svenska representanten för det stora företaget ifråga. Återkommer.

🙂

Redigerat av debatt
Postat

På de kameror jag testat så går det bra att påbörja ny inspelning när den första slutar. Varför tiden är begränsad har nog att göra med att företagen vill att man köper deras dyrare modeller eller videokameror. På min Canon 570 IS går det bra att fylla ett 4g kort i bra filmläge, men den klarar bara 3 min i sämsta filmläget. Lite märkligt. Likaså är det vanligt bland kameror att de bara tillåter ca en minuts ljudkommentar till bilder. Få tillåter obegränsad ljudinspelning utan bild eller film.

Postat (redigerat)
På de kameror jag testat så går det bra att påbörja ny inspelning när den första slutar.

Tack, det var välbehövlig info. Jag har funderat alltmer på en Samsung NV24HD, men såg precis nu ikväll att de gjort en annan modell vid namn NV100HD som släpptes i övriga Europa för två månader sedan. Precis som alltid annars får Sverige dem sist. Den har 14.7 effektiva pixels, förutom HD-video, stereomik etc. En annan intressant modell, NV9, har intressanta analoga rattar på ovansida för batteri- och minnesreserv, men ingen HD-video. Pris i Sverige 3000 kr resp 2100 kr.

Samtidigt såg jag en recensent skriva att det är dåligt med ännu fler pixels, mer än 10 avsåg han tror jag, eftersom bilderna i kortformat då blir mer fulla av brus, helt enkelt.

Jag vet inte om det är sant.

Vad värre är, jag undrar vad det är för konstiga bieffekter man kan se på en faslig massa kort på Nätet, som är exempel på bilder tagna av olika digitalkameror. Skrämmande värdelöst faktiskt, och det påminner om den bieffekt jag fick av ASO-plussystemet på min gamla Luxor-VHS-bandare. Ett slags konturlinjer runt huvudmotivet. Sett det hos Samsungs modeller, men även hos Canons Ixus 960 - den utgående modellen med 12 mp. Och hos ett flertal till. Vad är det? Eller blir det bara så när folk skickar in bilderna till Nätet? Hoppas.

😛

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.