Jump to content
Annons

Desktop Konnekt 6 vs Juli@


scrunch (oregistrerad)

Recommended Posts

scrunch (oregistrerad)

EDIT: Tänkte kanske att frågan lutade lite mer åt ljudkortshållet, så det kanske vore bättre om admin förflyttade detta inlägg till Ljudkort-forumet?

Hej!

Eftersom de flesta av er verkar vara extremt kunniga inom området, till skillnad från mig, så tänkte jag fråga er vilket ljudkort ni anser vara det bättre alternativet: ESI Juli@ (utan inbyggd preamp) eller TC Electronic Desktop Konnekt 6 (med inbyggd preamp)?

Fördelen med Konnekt 6 är ju att ljudkortet har inbyggd preamp och är extern, vilket innebär att man på ett flexibelt sätt kan använda detta ljudkort på andra datorer än bara ens egen. Å andra sidan har man läst en hel del negativa saker om Konnekt 6; det både sprakar och det brusar. Även drop-outs ska förekomma väldigt ofta enligt många användare. Majoriteten av de som skrivit dessa inlägg är Mac användare. Är det några PC användare som upplever samma problem?

Juli@ ljudkortet har man hört mycket bra saker om, men frågan är om den går att installera i en laptop?

Redigerat av scrunch
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En liten rättelse, så att det inte finns några missuppfattningar: B3 är inte en "uppgradering" av B1, utan det är en B1 med dubbla membran, så att man har valbar upptagningskarakteristik (cardioid, omni, 8) i stället för enbart cardioid, som B1:an har.

Link to comment
Dela på andra sajter

scrunch (oregistrerad)

Jaha. Räcker det inte bara med cardioid då?

Jag vill ha så lite störning från bakgrunden som möjligt. Skulle dessa karaktärer underlätta för mig då?

Har dessutom märkt att B1 har både -10dB och -20dB, medans B3:an bara har -10dB. Vad innebär detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha. Räcker det inte bara med cardioid då?

Jag vill ha så lite störning från bakgrunden som möjligt. Skulle dessa karaktärer underlätta för mig då?

Cardioid är den variant som tar upp minst av rumsljudet.

Cardioid tar upp nästan bara framifrån. 8 tar upp lika mycket framifrån och bakifrån. Omni tar upp lika mycket (nåja, ungefär) runt om micen.

Har dessutom märkt att B1 har både -10dB och -20dB, medans B3:an bara har -10dB. Vad innebär detta?

Paden är en dämpsats som man kan behöva koppla in när man har väldigt starka ljudkällor. Behövs normalt inte alls för sång, utan mer om man mickar upp trummor eller högt uppskruvade gitarrstärkare o dyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Juli@ ljudkortet har man hört mycket bra saker om, men frågan är om den går att installera i en laptop?

Nix, Juli@ är ett PCI-kort så det kan du inte få in i en laptop!

(Förresten blir det ytterst förvirrande när du editerat bort delar av ursprungsfrågan såhär, varför inte ha kvar det om mickarna så att man fattar vad du och Claes babblar om...?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...