Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en liten hemmastudio som jag kör ifrån min dator. Har ett par högtalare för lyssning som inte är magnetiskt avskärmade. Hade en 17" CRT monitor som blev helt förstörd pga magnetfältet. Märkte ingenting i början, men så småningom började skärmen att ändra färger... grönt, lila... när jag vred runt lite på högtalarna så ändrades mönstret något i skärmen, men även ifall jag tog bort högtalarna så var bilden fortfarande missfärgad. I morses åkte jag iväg och köpte en 19" TFT skärm istället. Nu har jag flyttat högtalarna så att de står cirka 40 cm ifrån skärmen på vardera sida.

Frågan lyder:

Är TFT skärmar lika känsliga för sådana här magnetfält? Och borde jag ställa högtalarna ännu längre ifrån? Har inte råd att köpa nya högtalare just nu 🙂 Hoppas bara att inte denna skärmen pajjar på några dagar... vore tacksam för snabbt svar grabbar 🙁

mvh, Patrik

Annons
Postat

Antar att dina monitorer är ett par "vanliga" stereohögtalare..? Har man ett par närfältsmonitorer så är de oftast magnetiskt avskärmade just för att undvika såna problem. TFT-skärmar ska dock inte påverkas alls av magnetiska fält såvitt jag vet.

Postat

Jo precis, jag använder ett par vanliga stereohögtalare för lyssning. En ekonomisk lösning för en hårt pressad budget så att säga. Låter ju bra att TFT-skärmar inte skulle påverkas av magnetiska fält... då kan jag kanske ha kvar dem ett tag till, tills jag får deg till ett par "riktiga" monitorer. 🙁

Postat

Patrik,

som sagts tidigare, TFT skall inte påverkas. Den gamla monitorn borde du återställa genom att avmagnetisera. Ofta finns det en knapp eller ett menyval för det (degauss på engelska).

Trombonisten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.