Jump to content
Annons

Val av operativsystem?


HerrKruka

Recommended Posts

Hejsan,

Jag har precis köpt mig en ny studiomaskin för att ersätta mitt gamla skrälle, och går i funderingar på vilket operativsystem jag ska välja... Tidigare har jag kört Windows 98, eftersom det var det enda drivisarna till mitt gamla ljudkort fungerade till, och det var ju inte så lyckat.

Jag har köpt mig ett EMU 1820M-ljudkort och tänkte köra Cubase SX.

Så frågan är i klartext: Vilket operativsystem vill jag använda?

Tacksam för svar,

Herr Kruka

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
base128 (oregistrerad)

Mycket enkelt att svara på. Vill du inte ha krångel välj Windows NT, Backoffice

🙁🙁🙁🙁

Redigerat av base128
Link to comment
Dela på andra sajter

Windows 2000 eller XP. För att undvika problem på längre sikt, skulle jag rekommendera att du installerar två instanser av ditt operativsystem - om du har hårddiskutrymme som du kan avvara. Visst kommer mycket ligga dubbelt på hårddisken till synes i onödan, men samtidigt har du två OS som du kan jobba med oberoende av varandra. Ett helt dedikerat och anpassat för musik/ljud, och ett där du kan göra allt annat. Kanske testa pluggar som du inte riktigt litar på ännu.

Nackdelen med XP i detta fall är att du måste aktivera det två gånger (av max 3), men om du Googlar lite så finns det en fil som du kan kopiera från din aktiverade installation och flytta till den oaktiverade (på samma burk). Sök exempelvis på "XP activation backup"

.björn.

EDIT: Faller ditt val på XP så räcker det av allt att döma utmärkt med Home Edition. Du kommer knappast behöva Professional Edition. Säg emot mig, någon, om jag har fel.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan. Finns det nu något operativ jag INTE blivit rekommenderad? 🙂

Olsbergs tips verkar ju inte helt dumt, faktiskt. Genom att köra två instanser slipper man ju belasta det man faktiskt kör cubase på genom en massa eländiga och onödiga drivers och dyl.

Är det någon som har ett argument MOT detta?

Och hur kan man med hedern i behåll ens tänka på att rekommendera W98? 🙂

// Herr Kruka

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows ME har en rolig förmåga (efter minna erfarenheter ) att alltid krasha efter en viss tid. Det brukar alltid vara nån DLL som pajjar av sig självt då =).

Jag undrar hur det ligger till med det där med operativsystem också. Då alla säger att windows XP har sämsta ljudmotorn att gå på och att den funkar bajs. Jag har hört att linux ska vara bättre, finns det nån som vet nåt om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur det ligger till med det där med operativsystem också. Då alla säger att windows XP har sämsta ljudmotorn att gå på och att den funkar bajs. Jag har hört att linux ska vara bättre, finns det nån som vet nåt om det?

Man kan ju fråga sig hur intressant det är med operativets ljudmotor, när Cubase och liknande program har en egen ljudmotor och inte använder sig av den undemåliga ljudmotor som påstås finnas i XP...

Många sprider dessutom sådana illasinnade rykten bara för att misskreditera Microsoft... 🙂

Själv har jag inte upplevt några problem med ljudet under något OS - varken i Cubase eller i systemet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har inget argument mot dubbla operativsystem, men däremot många för. TESTA DET. Det är hur bra som helst. Min 500 MHz dator gick så mycket snabbare efter att jag optimerat mitt musik OS och stängt alla onödiga tjänster. Och man vet att det alltid funkar, eftersom det andra OS: et inte påverkar (om det inte är virus). Sen på det andra OS: et kan man ha allt skit man brukar ha på datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

...alla säger att windows XP har sämsta ljudmotorn att gå på och att den funkar bajs.

Vad är XPs ljudmotor? Hur skiljer den sig från andra MS OS?

Just det. Jag kan säga MS os då. Det sägs ju att linux ljud / grafik motor är mycket bättre än MSs motor,

Link to comment
Dela på andra sajter

...alla säger att windows XP har sämsta ljudmotorn att gå på och att den funkar bajs.

Vad är XPs ljudmotor? Hur skiljer den sig från andra MS OS?

Just det. Jag kan säga MS os då. Det sägs ju att linux ljud / grafik motor är mycket bättre än MSs motor,

Linux har ingen ljudmotor alls egentligen. Man kan ju ladda hem och installera någon om man vill, men det finns inga musikprogram för linux som ens kan jämföras på samma dag med dom som finns för Windows/MacOS X. Så är det bara.. Tyvärr. Hade gärna kört en linuxdist på min musikdator om det fanns ett logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

...alla säger att windows XP har sämsta ljudmotorn att gå på och att den funkar bajs.

Vad är XPs ljudmotor? Hur skiljer den sig från andra MS OS?

Just det. Jag kan säga MS os då. Det sägs ju att linux ljud / grafik motor är mycket bättre än MSs motor,

Linux har ingen ljudmotor alls egentligen. Man kan ju ladda hem och installera någon om man vill, men det finns inga musikprogram för linux som ens kan jämföras på samma dag med dom som finns för Windows/MacOS X. Så är det bara.. Tyvärr. Hade gärna kört en linuxdist på min musikdator om det fanns ett logic.

Jag känner en som säger sig kunna fixa så atta det går att lira FL studio i linux

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle ju satsa på olsbers förslag om jag var dig!

dual boot med win 2000.

windows 2k känns "renast". själv tycker jag inte om XP för att de ska hålla på å leva sitt eget liv. installera drivar å fllumma runt utan att man själv begärt det.

och sen det här med product nycklar å shit. det enda du behöver med win 2k e din CD key sen så skiter den i dig.

kör 2 partitioner med 10 gig lr vad som passar dig å installera operativ systemen på

båda dessa partitioner och sedan andvänder du resten för lagring av audio-filer. ännu bättre är att köra en extra hårdisk för lagringen av audio filer.

/Davidoo

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
...alla säger att windows XP har sämsta ljudmotorn att gå på och att den funkar bajs.

Vad är XPs ljudmotor? Hur skiljer den sig från andra MS OS?

Just det. Jag kan säga MS os då. Det sägs ju att linux ljud / grafik motor är mycket bättre än MSs motor,

Linux har ingen ljudmotor alls egentligen. Man kan ju ladda hem och installera någon om man vill, men det finns inga musikprogram för linux som ens kan jämföras på samma dag med dom som finns för Windows/MacOS X. Så är det bara.. Tyvärr. Hade gärna kört en linuxdist på min musikdator om det fanns ett logic.

här är nåt kanske att titta på i linuxvärlden, så nog finns det men hur bra det är är ju upp till var och en att bedömma.

http://ardour.org/

botten upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

...alla säger att windows XP har sämsta ljudmotorn att gå på och att den funkar bajs.

Vad är XPs ljudmotor? Hur skiljer den sig från andra MS OS?

Just det. Jag kan säga MS os då. Det sägs ju att linux ljud / grafik motor är mycket bättre än MSs motor,

Linux har ingen ljudmotor alls egentligen. Man kan ju ladda hem och installera någon om man vill, men det finns inga musikprogram för linux som ens kan jämföras på samma dag med dom som finns för Windows/MacOS X. Så är det bara.. Tyvärr. Hade gärna kört en linuxdist på min musikdator om det fanns ett logic.

här är nåt kanske att titta på i linuxvärlden, så nog finns det men hur bra det är är ju upp till var och en att bedömma.

http://ardour.org/

botten upp!

Den också 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...