Jump to content
Annons

Behöver lite tips av er som spelar in metal med Tonelab.

Recommended Posts

minorlag (oregistrerad)
Postat

Hallå! Köpte min Tonelab SE när jag främst spelade rock och jazz, men nu har jag ändrat inriktning något och börjat med metal. (som jag har hört att den inte är optimal för men har hört bra grejor)

Mitt problem är att hur mycket jag än rattar och mixtrar i Cubase blir jag aldrig riktigt nöjd. Så här låter det nu.

Melodin framgår ganska bra men problemet är att det aldrig blir riktigt tungt och att ljudet känns lite "plastigt". Har ni tips på presets eller några plugins kanske som ni använder? Vad borde jag ändra på? Borde jag kanske skippa Tonelaben helt och investera i något annat? Alla tips uppskattas.

Annons
Postat (redigerat)

Har inte hunnit lyssna på ditt ljudexempel men visst finns det väl ljudpatchar ute på nätet att ladda hem till Tonelaben? Och jag vill minnas att man måste köra dessa via midi och dessutom att du måste ha både in och out - dvs två midikablar samt ett interface för kommunikationen mellan datorn och TL. En riktigt sexig lösning. 🙂 Och vad använder du för gitarr? Mickarna på den kan ju påverka slutresultatet lite också... 🙂

Redigerat av Hellpig
Postat

Med lite bas till så låter det nog bättre. det viktiga är ju inte hur gitarren låter själv utan helheten.

i min tonelab har jag presets som : sabbath, priest kanske nått sånt vore en bra början.

testa att eqá efter det ljud du vill ha och öka där och minska det du inte gillar.

du kan ju lyssna på min stooges låt nedan som är inspelad med tonelab: viable tror jag prestet heter.

Postat

Svårt att höra gitarren bakom trummorna tycker jag 😱 Men ett tips är att inte gaina för mycket. Och var sparsam med basratten med. Se till att få en gitarr med lite bett i istället, basregistret fylls ju på av basen sedan.

Det går att få bra metalljud med tonelaben, så du behöver inte byta till något annat. Jag har tyvärr inte min SE tillgänglig så jag kan inte lägga upp några av mina presets. Ska kolla för säkerhetsskull om jag har dem på den andra tonelaben, men jag tror inte det.

minorlag (oregistrerad)
Postat
Har inte hunnit lyssna på ditt ljudexempel men visst finns det väl ljudpatchar ute på nätet att ladda hem till Tonelaben? Och jag vill minnas att man måste köra dessa via midi och dessutom att du måste ha både in och out - dvs två midikablar samt ett interface för kommunikationen mellan datorn och TL. En riktigt sexig lösning. 🙂 Och vad använder du för gitarr? Mickarna på den kan ju påverka slutresultatet lite också... 🙂

Jorå, har kikat runt lite på såna men inte hittat något riktigt bra ännu. De flesta verkar dessutom vara för Tonelab LE. Har hittat några som jag försöker tweaka iaf 🙂

Med lite bas till så låter det nog bättre. det viktiga är ju inte hur gitarren låter själv utan helheten.

i min tonelab har jag presets som : sabbath, priest kanske nått sånt vore en bra början.

testa att eqá efter det ljud du vill ha och öka där och minska det du inte gillar.

du kan ju lyssna på min stooges låt nedan som är inspelad med tonelab: viable tror jag prestet heter.

Jo, rockljud är Tonelaben grym på, och det har jag inte haft något problem med att fixa. 🙂 Tycker inte det finns någon "original"-preset som är väl anpassad till metal. Lite synd imo.

Svårt att höra gitarren bakom trummorna tycker jag 😛 Men ett tips är att inte gaina för mycket. Och var sparsam med basratten med. Se till att få en gitarr med lite bett i istället, basregistret fylls ju på av basen sedan.

Det går att få bra metalljud med tonelaben, så du behöver inte byta till något annat. Jag har tyvärr inte min SE tillgänglig så jag kan inte lägga upp några av mina presets. Ska kolla för säkerhetsskull om jag har dem på den andra tonelaben, men jag tror inte det.

Åh, schysst. Antar att du inte hittade några? ^^

Kör generellt med ganska låg gain(3-4), tubeOD och är återhållsam med båda treble och middle. Brukar skala ganska mycket middle vid mixen också för att få det att låta lite mindre grumligt vilket resulterar i att gurorna låter veka. Men hittar liksom inget annat sätt att få guran att få "bett" som du säger utan att fuska med eqn. Aja, får väl fortsätta att ratta tills det klickar, nu vet jag att det inte är omöjligt iallafall. 🙂

Postat (redigerat)

Kolla in www.tonelab.net

Där finns flertalet patchar. Dels alla originalpatchar från tonelab LE / SE + massa annat ordnat efter genre.

...att kolla under "metal" är ju således ett bra tips.

Själv har jag tonelab bordsvarianten och tycker nog det går att få till ett bra metalljud med lite skruvande.

Testa simuleringarna UK 90's, UK Modern, US HiGain och RECTO 😉

EDIT: Checka även http://groups.google.com/group/tonelab-patch-exchange?pli=1

Redigerat av Limpan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.