Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag såg i en tråd en som tipsade om en Barbara-laptop från Racktone men även en Music XPC M4 TROR jag att den hette...

Men nu har jag använt Sök, men hittar inte detta i någon tråd? Bortredigerat? Varför?

Hursomhelst, jag hann första gången läsa om M4:an. Den hade ett grafikkort som delade med RAM när det behövdes - hur kommer det sig? Jag har nyligen fått tipset och läst om att man INTE bör ha en pc med grafikkort som tar från RAM vid behov om man vill kalla det musikdator.

Hur kan den framstå som en specialare, en MUSIKDATOR?

😄

//:debatt

TILL ÄGG: Jag hittade den på Nätet:

M4 Professional MUSIKDATORN

Förklara gärna varför det nu plötsligt är ok med "shared memory" betr grafiken...

"64-224MB Dynamic - shared with system RAM"

Redigerat av debatt
Annons
Postat (redigerat)

När ni ändå håller på...

förklara varför den bara har 1 GB RAM och att det står på vilken internationell site som helst att den just därför klarar vadsomhelst när det gäller mångkanalig musikinspelning.

Priset är förresten mellan $2000-$3800 plus frakt.

Vad trött jag blev plötsligt...

😳

Redigerat av debatt
Postat

Vanlig ljudinspelning ställer vanligtvis inte några enorma krav på minnet. Annorlunda blir det förstås om det är MIDI-inspelning med stora samplingsbibliotek som avses, men sannolikt är det inte det som tillverkaren menar i ditt fall. Jag skulle för övrigt inte låta delat grafikminne vara en dealbreaker på en laptop. Det finns fler fördelar förutom lägre pris. Dedikerad grafik drar mer energi, och utvecklar mer värme. Kör man XP och har 2GB klarar man sig utmärkt (Vista är dock hungrigare). Vill man, kan man dessutom stoppa in det dubbla och få ut dryga 3GB (i XP 32). Minne är billigt idag.

Postat

Personligen tycker jag att det är snikeri på gränsen till idioti med sådana lösning och när jag ser en sådan burk så vet jag att det inte är något att satsa på. Inte för mig i alla fall. Lika lite som det finns några genvägar till det perfekta ljudet (då'rå) finns det prismässiga genvägar till datorkraft. Kostar det mindre så är det något som man dragit in på. Och RAM är ju inte det som är dyrt idag; man får ju 4 Gb för mindre än hälften av vad 2 Gb kostade för 1½-2 år sedan.

Postat

M4-modellen är nedlagd och det är den troliga orsaken till att du inte hittar den. 🙂

De nuvarande M6x och M7 har grafikchipset med dedikerat minne.

Postat
M4-modellen är nedlagd och det är den troliga orsaken till att du inte hittar den. 🙂

De nuvarande M6x och M7 har grafikchipset med dedikerat minne.

Tack, ja nu gick jag in på deras egen webbsida .

Men, finns de egentligen att köpa i butik i Sverige, eller åtminstone beställa?

Såg att Sweetwater US har dem.

//:debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.