Analogfreak (oregistrerad) Postat 6 oktober 2008 Postat 6 oktober 2008 Elastic Audio för att rätta till sura sångtagningar, allt detta för 49 Euros... kanon. Ja det verkar onekligen vara ett prisvärt alternativ det med. Samplitude är visserligen inte lika lättanvänt som Tracktion, men detdär MR-64-gränssnittet skulle ju passa utmärkt i Nilssons fall. Vad är svårare i Samplitude än i Tracktion? Jag fattar väl inte svaret, men ändå... Eftersom du frågar så.... Valmöjligheterna och funktionerna i Samplitude är fler än i Tracktion och kan göra det lite obegripligt och rörigt för nybörjare. Du kan kolla resp tillverkares hemsidor och jämföra vad som skulle funka bäst för dig.
Guitar Nilsson Postat 6 oktober 2008 Trådstartare Postat 6 oktober 2008 Har kollat lite på Samplitude på Youtube. Rent spontant verkar det lika kul att lära sig som Excel eller det andra ännu värre Access. Inte vad jag förknippar med musik precis. Youtubesnuttar med Tracktion 3användning verkar betydligt roligare. Nu håller jag på att ladda ner en demo på Tracktion 2, få se vad det liknar. Kampen går vidare!
Guitar Nilsson Postat 6 oktober 2008 Trådstartare Postat 6 oktober 2008 Bara en liten fråga, om nån orkar kolla lite på nedanstående: Är detta eller ungefär samma, fast med andra program, som ni håller med?
Guitar Nilsson Postat 6 oktober 2008 Trådstartare Postat 6 oktober 2008 Jaha, nu har jag laddat ned en demo(?) av Tracktion 2. Hade förväntat mig se typ en rec-knapp och hur det såg ut när man spelade in nånting. Jag ser bara tråkiga rader man kan klicka på så det kommer ett hihatslag. Sen blir det tyst igen. Min trumburk Alesis SR16 är roligare. Ser det ut så där när man köpt hela programmet och startar det?? Och det ska en vanlig person kunna använda som bandspelare??? Jag tror ibland att jag är förståndshandikappad. Finns det tex jazzmusiker som kan använda sånt här? Det verkar helt sanslöst. Det finns nog inte ett sånt program som jag vill ha, eller också är jag idiot. 🙂
Analogfreak (oregistrerad) Postat 6 oktober 2008 Postat 6 oktober 2008 (redigerat) Jag förstår dig! Tracktion ser skittrist ut. Men jag vet en sak som skulle passa dig och dina behov. Den här: http://www.thomann.de/se/alesis_hd24.htm Den hanterar både analogt I/O och ADAT I/O så du blir väldigt flexibel med den där. Du behöver ett mixerbord och helst med direct out. Om du inte har behov av 24 kanaler kan du kanske titta på den här: http://www.thomann.de/se/edirol_r44.htm Den har 4 kanaler samtidig inspelning och då behöver ditt mixerbord inte ha direct out utan du kan då istället bussa ut kanaler till R-44 och jobba på det sätt Beatles gjorde. 🙂 Redigerat 6 oktober 2008 av Analogfreak
Guitar Nilsson Postat 6 oktober 2008 Trådstartare Postat 6 oktober 2008 (redigerat) Jag förstår dig! Tracktion ser skittrist ut. Men jag vet en sak som skulle passa dig och dina behov.Den här: http://www.thomann.de/se/alesis_hd24.htm Den hanterar både analogt I/O och ADAT I/O så du blir väldigt flexibel med den där. Du behöver ett mixerbord och helst med direct out. Om du inte har behov av 24 kanaler kan du kanske titta på den här: http://www.thomann.de/se/edirol_r44.htm Den har 4 kanaler samtidig inspelning och då behöver ditt mixerbord inte ha direct out utan du kan då istället bussa ut kanaler till R-44 och jobba på det sätt Beatles gjorde. 😛 Alesisen var nog kanon men ganska dyr... Antar att mitt analoga 16 in - 2 ut Soundcraftbord inte fungerar? Sitter minnet i själva ADATen? Edirol 4-kanalaren hade ju ungf samma pris som 16-kanals (8 samtidigt) Zoom-portan? 4 spår är för litet, minst 8 samtidigt måste jag ha... Innan det är färdigt har jag väl köpt den där förb zoomen ändå. Hur bedömer man om omvandlare är bra? Finns det inga kritiska test av den? Kollade nyss på en Reaper demo. Där var det nåt liknande jag tänkt mig och en discolåt där man kunde hissa upp och ner volle på olika ljud. Alla ljuden lät vidrigt enligt min enkla åsikt. Men man kan kanske spela in egna ljud också... Apropå Beatles. Den här är fin med 12 str rickenbacker, och John glömmer bort första sticket och tror det är solo. http://www.youtube.com/watch?v=SrFZs0_bT2Q De är grymt karismatiska och studsiga alla fyra. Och att de spelar fel har jag inte sett på nåt annat klipp. Jag kommer ihåg när de visade Beatles första gången i TV jag var kanske 11 år. Tror det var She loves you. Strax efteråt missade jag The Who i Söderhamn. Keith Moon lånade fyrtumsspik och hammare av arrangören och spikade fast kaggarna i scengolvet, rakt genom bastrumssargarna. Redigerat 6 oktober 2008 av Guitar Nilsson
Analogfreak (oregistrerad) Postat 6 oktober 2008 Postat 6 oktober 2008 HD24 lagrar all audio på standard IDE-diskar som sitter i löstagbara vaggor. Alla analoga ingångar är anpassad för linjenivå så du måste ha preampar för varje kanal du avser spela in på. Ett 01v96 plus HD24 och du är hemma. 01v96 har från scratch 8 ADAT I/O och det finns 1 slot där du senare kan sätta ett MY16-AT (ADAT interface) så har du 24 ADAT I/O. Jag har tidigare ägt en HD24 och jag ångrar att jag sålde iväg den för det är en riktigt bra maskin. 😛
Analogfreak (oregistrerad) Postat 6 oktober 2008 Postat 6 oktober 2008 http://www.thomann.de/se/yamaha_01v96_v2.htm
rainydays Postat 7 oktober 2008 Postat 7 oktober 2008 Jaha, nu har jag laddat ned en demo(?) av Tracktion 2. Hade förväntat mig se typ en rec-knapp och hur det såg ut när man spelade in nånting. Till vänster om spåret du ska spela in på kan du välja vilken ingång du vill spela in ifrån. Där kan du sedan klicka på [R]-knappen och sen på record i transporten längst ner till höger. Till höger om spåret kan du sedan dra de effekter du vill lägga där. Alltså: Ingång -> Spår -> Effekter -> Utgång. Mycket mer logiskt än så blir det väl inte?
rainydays Postat 7 oktober 2008 Postat 7 oktober 2008 Valmöjligheterna och funktionerna i Samplitude är fler än i Tracktion och kan göra det lite obegripligt och rörigt för nybörjare. Det handlar inte så mycket om antalet funktioner utan om gränssnittsdesign och arbetsflöde. Tracktion är betydligt yngre, så många av funktionerna är inte en eftertanke där som det är i Samplitude.
Guitar Nilsson Postat 7 oktober 2008 Trådstartare Postat 7 oktober 2008 Jaha, nu har jag laddat ned en demo(?) av Tracktion 2. Hade förväntat mig se typ en rec-knapp och hur det såg ut när man spelade in nånting. Till vänster om spåret du ska spela in på kan du välja vilken ingång du vill spela in ifrån. Där kan du sedan klicka på [R]-knappen och sen på record i transporten längst ner till höger. Till höger om spåret kan du sedan dra de effekter du vill lägga där. Alltså: Ingång -> Spår -> Effekter -> Utgång. Mycket mer logiskt än så blir det väl inte? Följer det med instruktioner klick för klick hur man ska kunna spela in när man säger"ett, två" i en mick? Jag visade Tracktiondemon för tjejen, hur man kunde dubbelklicka för att få fram ett hihat-pys. Ingenting om att spela in nånstans. Hon trodde det var omöjligt utan att ha en instruktör med, bortkastade pengar. Du kommer att bli så förbannad att du sparkar sönder skiten, datorn med. Kan det vara så illa? Jag känner många musiker, flera är nog bland de bättre i Sverige. Ingen av dem skulle kunna spela in en hostning och sen kunna lyssna på den igen med såna här program. Det är kanske det som är felet, att man är musiker? Vitsen med allt det här är kanske att bit för bit mixtra ihop gamla inspelade ljudstumpar till musik. Det skulle vara kul att se nån enda youtubegrej där någon verkligen spelar in ett band. Eller ännu hellre att man fick titta I R på någon som kunde det.
rainydays Postat 7 oktober 2008 Postat 7 oktober 2008 Följer det med instruktioner klick för klick hur man ska kunna spela in när man säger"ett, två" i en mick? Jag visade Tracktiondemon för tjejen, hur man kunde dubbelklicka för att få fram ett hihat-pys. Ingenting om att spela in nånstans. Alltså jag tror du skrämmer upp digsjälv och vill få det till något svårare än vad det är. Visst är det en liten inlärningskurva, men den är väldigt liten. Om du klickar på knappen "Help" nere i vänstra hörnet så finns där en quick-start guide. Med Tracktion 3 Project och Ultimate bundle så följer det med en instruktionsvideo. I Ultimate Bundle följer det med en väldigt omfattande instruktionsvideo dessutom. Den går även att köpa separat för $29 här: http://streamworksaudio.com/?page=products...D=1&catID=7
Analogfreak (oregistrerad) Postat 7 oktober 2008 Postat 7 oktober 2008 Det brukar finnas kurser för tex Cubase. Det kanske skulle vara nåt.
drloop (oregistrerad) Postat 7 oktober 2008 Postat 7 oktober 2008 Jag tror Herr Nilsson skall köra på hårdvara.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 7 oktober 2008 Postat 7 oktober 2008 Jag tror Herr Nilsson skall köra på hårdvara. Ja en sån här skulle kanske vara det bästa för hans ändamål: http://www.yamahasynth.com/products/aw2400/index.html
Guitar Nilsson Postat 7 oktober 2008 Trådstartare Postat 7 oktober 2008 Jag tror Herr Nilsson skall köra på hårdvara. Ja en sån här skulle kanske vara det bästa för hans ändamål: http://www.yamahasynth.com/products/aw2400/index.html Thomann hade ingen sån, men en 16kanals: http://www.thomann.de/se/yamaha_aw1600.htm 40 gb och 8157 kr. Den ser ju ut lika som min Rolandporta, typ. Hur ska man kunna veta om preampar och omvandlare är bättre eller sämre på Zoom HD16? Den är väl en några år nyare konstruktion, Yams ahans utgivningsår är 2005 enligt Google. Och efter tre år är väl det mesta stenålders när det gäller datagrunkor? http://www.thomann.de/se/search_dir.html?x...amp;gk=&bn= Zoomen har tjatigt korta reglar ser man tydligt. Bättre pris: 7208 kr En studiecirkel för nåt program, då gick det säkert att lära sig Cubase med. Shit.
Guitar Nilsson Postat 7 oktober 2008 Trådstartare Postat 7 oktober 2008 Följer det med instruktioner klick för klick hur man ska kunna spela in när man säger"ett, två" i en mick? Jag visade Tracktiondemon för tjejen, hur man kunde dubbelklicka för att få fram ett hihat-pys. Ingenting om att spela in nånstans. Alltså jag tror du skrämmer upp digsjälv och vill få det till något svårare än vad det är. Visst är det en liten inlärningskurva, men den är väldigt liten. Om du klickar på knappen "Help" nere i vänstra hörnet så finns där en quick-start guide. Med Tracktion 3 Project och Ultimate bundle så följer det med en instruktionsvideo. I Ultimate Bundle följer det med en väldigt omfattande instruktionsvideo dessutom. Den går även att köpa separat för $29 här: http://streamworksaudio.com/?page=products...D=1&catID=7 Med tracktion 3:s fyra timmars instruktionsvideo måste tom jag klara av det. En fråga är ju om ljudet av vårt band liveinspelat låter bättre genom ljudkort och Tracktion än genom en Yamaha eller Zoomporta? Mkt av kapaciteten i programmen är ju sånt som inte intresserar mig, som att på skärmen kunna flytta alla sneda kaggeträffar osv i snörräta rader. Det tycker jag är lika kul som tyskarnas stöveltrampsparader under kriget. Det är bara det klockrena ljudet och frekvensomfånget jag vill åt. Svåra frågor det här...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 7 oktober 2008 Postat 7 oktober 2008 Yamaha ÄR genomgående bättre en Zoom.
Guitar Nilsson Postat 7 oktober 2008 Trådstartare Postat 7 oktober 2008 Yamaha ÄR genomgående bättre en Zoom. 🙂 Lustigt nog så flanerade jag i staden och stötte ihop med två musiker, den ene väl förtrogen med datorer och inspelningsprogram. Den andre som jag spelat med i många år är som jag fast mycket värre ändå. Och så säger han; ska du inte köpa min Yamaha 16-kanalsporta? Han hade köpt den och efter att ha blivit grinfärdig ställt undan den i kartongen, svensk manual, allt orginal. Det är en Yamaha AW16G. http://www.awinspire.com/legacy/aw16g_specs.php 24 bitars AD Conversion, 24 Bit DA Conversion och 32 Bit Internal Processing, borde ju vara bättre än zooms 16-bitar? Hårddisken är sämre, bara 20 GB mot 80 på Zoom. Den har en stor nackdel, det är bara två kanaler som har XLR in, fast även de andra ingångarna är både Mic/line. Han ville ha 4000 kr för den, på Blocket finns en lika i Kalmar som man begär samma belopp för. http://www.blocket.se/vi/18364790.htm?ca=18_s Thomann säljer den inte, (Case för den finns) så den är väl en pensionerad modell. Men de Yamahaporta som finns är ju svettigt dyra. Kanske jag ska gnälla ner priset ännu lägre, och slå till? Sen kan vi börja diskutera vad man ska ha om vill ha en riktigt bra preamp. Han den andre musikanten hade låtit bygga en rörpreamp exakt likadan som i ett rördrivet bord. Bara komponenterna kostade 6000 kr. Men då lät även en halvdålig mick gudomligt sa han lyriskt. Samma kille förespråkade ett program som hette SAW, det kunde man köra även i en klen dator. Ska googla lite på det nu....
rainydays Postat 7 oktober 2008 Postat 7 oktober 2008 Lustigt nog så flanerade jag i staden och stötte ihop med två musiker, den ene väl förtrogen med datorer och inspelningsprogram. Den andre som jag spelat med i många år är som jag fast mycket värre ändå. Och så säger han; ska du inte köpa min Yamaha 16-kanalsporta? Han hade köpt den och efter att ha blivit grinfärdig ställt undan den i kartongen, svensk manual, allt orginal. Det är en Yamaha AW16G. Har ingen erfarenhet av den portan så jag kan varken säga bu eller bä. Men varför blev han grinfärdig? Var den för svåranvänd? Men jo, det kan ju också vara ett alternativ. Du får ju köpa en preamp till bara. Det blir ju lite mer kablar och så, men å andra sidan är det väl främst när ni ska spela in trummor som det behövs fler än två mic-ingångar väl? Behringer ADA8000 är en erkänt prisvärd preamp.
Guitar Nilsson Postat 7 oktober 2008 Trådstartare Postat 7 oktober 2008 (redigerat) Jo polaren Pär fick aldrig igång den alls, han bröt ihop och sket i det fast det bara var en porta. Har funderat ett tag på hans porta, men XLR på bara två kanaler var inte alls bra. Om jag abslout ska ha en porta tror jag nog jag hellre köper Yamas nya 16-kanalare, även om den är dyrare än Zooms. Fast nu har jag fan e mej blivit kär! Har tittat litet snabbt på SAWstudio http://www.sawstudio.com/support_videos.htm Kolla bara på BAND SESSION PART 1, det är det här jag vill ha. Det där verkar ju vara helt enkelt skitbra, jag har nästan bestämt till 100 procent fast jag höre talas om det för bara fyra timmar sen. Ser på deras sida att de har ett eget forum också. Är det ingen här som använder det? Redigerat 12 oktober 2008 av Guitar Nilsson
rainydays Postat 7 oktober 2008 Postat 7 oktober 2008 Är det ingen här som använder det? Jag hoppas inte det. Ser absolut ingen anledning varför man skulle betala deras hutlösa priser för ett program som nätt och jämt mäter sig med gratisprogram som REAPER eller Ardour. Förstår att du blev såld av dendär videon. Men det är inget där som är unikt för SAW. Du får gärna lägga pengar på SAW om du vill. Men personligen tycker jag att det är det sämsta köpet man kan göra när det gäller inspelningsprogram.
Guitar Nilsson Postat 7 oktober 2008 Trådstartare Postat 7 oktober 2008 Är det ingen här som använder det? Jag hoppas inte det. Ser absolut ingen anledning varför man skulle betala deras hutlösa priser för ett program som nätt och jämt mäter sig med gratisprogram som REAPER eller Ardour. Förstår att du blev såld av dendär videon. Men det är inget där som är unikt för SAW. Du får gärna lägga pengar på SAW om du vill. Men personligen tycker jag att det är det sämsta köpet man kan göra när det gäller inspelningsprogram. OJ! Jag har inte kollat nåt pris alls. Då får jag väl ändra mig igen då, det har man ju rätt till. De kanske bara är smartare på att göra demovidjor somm tilltalar svagsinta som mig. Pust. och stön
Guitar Nilsson Postat 7 oktober 2008 Trådstartare Postat 7 oktober 2008 Om jag tänker så här då: Först skaffar jag ett av gratisprogrammen REAPER eller Ardour. Kan man ladda ned dem gratis och de funkar lika bra som SAW borde man ju efter nån dags tittande i programmet förstå om jag klarar eller inte klarar att använda först och främst det allra enklaste i dessa de enklaste av program. Tror jag mig klara det köper jag ett bra ljudkort och sätter igång. Trivs jag med hela stuket skaffar jag sen ett bättre program, kanske Tracktion 3. Deras 4 timmarsinstruktionsvideo verkar ju lovande. Nu ska jag dammsuga och skura lite få se om nån polett ramlar ner under tiden.
Guitar Nilsson Postat 7 oktober 2008 Trådstartare Postat 7 oktober 2008 Hur effektiv tror ni städningen blir när man springer till datorn stup i ett och trycker på f5?
rainydays Postat 7 oktober 2008 Postat 7 oktober 2008 Ja varför inte? Du kanske rent av trivs med REAPER (finns ju de som gör det). Det är ju dumt att byta om du trivs med det och det funkar bra menar jag. Det är väl snarare om du inte trivs med det som du bör fundera på att testa något annat 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.