Jump to content
Annons

Dålig feedback

nattvaktaren (oregistrerad)

Recommended Posts

Ingen som kan klämma fram ett ännu mer krystat inlägg på pasta-temat...?

Kom igen nu, vi vill ju inte fylla upp internet med massa viktiga saker.

edit: glöm det.

Okej....för dom som bara gillar hålen i makaronerna, bör dom ha nån åsikt om goth?

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Sant, i fortsättningen skriver vi bara saker som nattvaktaren tycker är "viktigt" här i off-topic forumet....

Redigerat av unbornichen
Dela på andra sajter

Håller iofs med Nattis här.

En cellist ska inte anmärka på en trummis

hur han ska spela och inte. Visst kan man

tycka att saker och ting inte låter bra.

En person som inte har någon insikt

i musikskapandets process ska heller

inte hålla på och gnälla över saker som

att "den delen av låten är för lång" osv.

Sen ska folk i allmänhet skita fullständigt i "HUR" jag

skapar min musik. Antingen tyckar man om det eller

inte. Vill jag göra en låt med enbart stick så gör jag det.

Eller kanske skita i refr och bara ha verser. Eller kanske

enbart tonartshöjningar efter tonartshöjningar.

Tycker ni det låter skit säg det men kom inte och säg hur

jag ska bygga min musik. Om jag vill ha feedback ber jag

om det.

Jag gör den musik jag tycker om. Jag tjänar inte

en krona på det.

🙂

Dela på andra sajter

om det.

Jo fast det är väl därför vi har ett demoforum. Lägger man upp sina låtar där så förväntar man väl att folk skall ge feed-back. Är man bara intresserad av en enda typ av feed-back och bara av folk som verkligen förstår sig på ens musik så urholkar vi väl demoforumet lite eller? På det här forumet häckar ju alla slags människor med olika musiksmak. Och om igen är väl det lite av charmen. Man kan bedömma musik på ett annat sätt än om man hör det på radio, föreslå kortare eller längre eller mindre refränger eller fler refränger osv. Eftersom det inte är färdiga låtar. Sedan om kompositören skiter i vad folk tycker det är ju en helt annan grej. Man tar ju till sig det man tycker känns bra eller är till hjälp, resten spolar man. 😮

Dela på andra sajter

För det är väl egentligen därför man lägger upp låtar på demoforumet - för att få saklig konstruktiv kritik? Visst blir man småknäckt en stund när man suttit en vecka med en låt och sen blir totalsågad, men vad är alternativet - vill man ha glada tillrop kan man gå spela låten för morsan - men det utvecklar en ju knappast.

Men det är ju såklart man blir glad över att höra nåt positivt om ens låt av andra musiknördar 😛 Det är som jag spelar fotboll. Om jag hör av min tränare att jag har gjort ett bra jobb så blir det ju roligt att spela, likadant med musiken.

Dela på andra sajter

om det.

Jo fast det är väl därför vi har ett demoforum. Lägger man upp sina låtar där så förväntar man väl att folk skall ge feed-back. Är man bara intresserad av en enda typ av feed-back och bara av folk som verkligen förstår sig på ens musik så urholkar vi väl demoforumet lite eller? På det här forumet häckar ju alla slags människor med olika musiksmak. Och om igen är väl det lite av charmen. Man kan bedömma musik på ett annat sätt än om man hör det på radio, föreslå kortare eller längre eller mindre refränger eller fler refränger osv. Eftersom det inte är färdiga låtar. Sedan om kompositören skiter i vad folk tycker det är ju en helt annan grej. Man tar ju till sig det man tycker känns bra eller är till hjälp, resten spolar man. 😄

Ser du inte vad det står.

Vill jag ha feedback ber jag om det.

Annars är det väll Gallupen som styr..... 😛

EDIT: Klipp och klistra...

Quote: Eftersom det inte är färdiga låtar. Sedan om kompositören skiter i vad folk tycker det är ju en helt annan grej. Man tar ju till sig det man tycker känns bra eller är till hjälp, resten spolar man./Unquote

Sen kan det faktiskt stå i Gallupen : "Färdig Demo" el liknande..

Men folk som spyr galla på saker som man inte bett om feedback på behöver ju inte yttra sig...

EDIT2: Har mest suttit tyst och stilla och begrundat sådana

häringa trådar innan, men kunde f'' inte hålla käft nu.... 🙂

Redigerat av Twilight_Zound
Dela på andra sajter

Ser du inte vad det står.

Vill jag ha feedback ber jag om det.

Annars är det väll Gallupen som styr..... 🙂

EDIT: Klipp och klistra...

Quote: Eftersom det inte är färdiga låtar. Sedan om kompositören skiter i vad folk tycker det är ju en helt annan grej. Man tar ju till sig det man tycker känns bra eller är till hjälp, resten spolar man./Unquote

Sen kan det faktiskt stå i Gallupen : "Färdig Demo" el liknande..

Men folk som spyr galla på saker som man inte bett om feedback på behöver ju inte yttra sig...

EDIT2: Har mest suttit tyst och stilla och begrundat sådana

häringa trådar innan, men kunde f'' inte hålla käft nu.... 😆

Sorry ibland är jag ett egghuvud.

Jag drogs bara med av den allmäna stämmningen. Jag tycker det är lite roligt att folk vill lägga upp sina grejor och att det är lite ge och ta. Att få vettlös kritik om saker som man inte är intresserad av är förståss meningslöst. Men om folk tar sig tid att lyssna och sedan säga vad de tycker så tycker jag att det är okej, även om de inte alltid vet vad de pratar om eller känner till genre eller så.

Meningen är väl att det skall vara ett öppet forum för både nybörjare och de som kan mer. Letar man efter kritik av de som bara kan ens musik eller så så borde det vara bättre att bara skicka ett personligt meddelande med en länk till den det berör. Lägger man ut länken i demoforumet så tycker jag att folk har rätt att säga vad de tycker även om en del grejor blir korkade. 🙂

edit: förresten är det kul att du är med och tjafsar lite...

Redigerat av Egghuvud
Dela på andra sajter

Håller med Eggis, och Hammarn.

Vad jag menade med att gallupen styr

är antingen svarar man på dom röstnings

alternativ som finns ex: 1 Luskass, 2 Helt Ok.

Och sen skriver nått som, "Vad tycker ni om mixen

föresten". I det här samhället och speciellt när

man pratar med kvinnor(Min sambo 🙂 )

så MÅSTE man prata klarspråk. 😆

Vilket innebär man ber om feedback på det man vill ha

feedback på. 😱

Gillar igentligen inte att tjafsa 🙂

Dela på andra sajter

Jag står på mig om min kommentar i en demotråd häromdagen.

Skriver man inte vad man vill ha recenserat, så får man vara beredd på all form av kritik, ingen vet vad det är de ska lyssna efter. Meningen med demoforumet är ju inte att alla ska gosa ihop och säga att varandras låtar är de bästa de hört. Det kanske är kul ett tag, men inte så vidare konstruktivt.

Sålunda, vill man ha feedback på saker och ting, kan det vara värt att skriva dit vad man vill ha feedback på. Mixen/arret/sången/texten/det-skumma-ljudet-som-kommer-in-vid-1:32/brusnivå eller vad som. Jag tror att många av de som lägger upp låtar här har ett litet hum om vad de vill ha feedback på. Och om inte, så vet de kanske vad de INTE vill ha feedback på, fine, skriv det istället. Detta har redan diskuterats någonstans men jag hittar faktiskt inte tråden.

Nu vill jag inte förespråka dålig feedback på något vis, men jag tror att om man är mer precis i vad man vill / inte vill ha feedback på så kan man underlätta för lyssnarna att ge en mer konstruktiv respons.

Dela på andra sajter

jag tror att du är en sur gubbe nattvaktaren.

Du tror fel, ty mitt verkliga namn är Ernst Kirchsteiger och jag älskar barn och gamla.

Inget att säga i själva sakfrågan då alltså...?

Dela på andra sajter

Jag håller med Nattvaktaren, kommentera bara de låtar du tycker är bra. Tycker du inte om en låt, eller en hel genre för den delen, så beror det på att du inte "förstår" den. Musik handlar ju som alla vet om regler och hur väl de följs, inte om en massa subjektivt tyckande.

Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Lasse Holm.

Det är bara en bild.

"Nu är Lasse Holm igång och skäller igen.... Eller är det inte Lasse Holm???"

just därför är det så ambivalent att titta på Digiloo på TV.

Oj vad trevlig han var! konstigt.

...

Det är vetlöst att begränsa de som lyssnar från att uttrycka sig, whatsoever. Ingen kan komma ifrån att vara subjektiv, och ska responsen på en låt begränsas till de som hör till samma genre tror jag det skulle bli väldigt tråkigt.

Eller tipsa Maxmaxmax om att det vore coolt med lite vocoder i hans Syd Barrett-pastischer?

det här var ju spännande

men det kan ju få vara våran lilla hemlighet

Dela på andra sajter

Jag håller med Nattvaktaren, kommentera bara de låtar du tycker är bra. Tycker du inte om en låt, eller en hel genre för den delen, så beror det på att du inte "förstår" den. Musik handlar ju som alla vet om regler och hur väl de följs, inte om en massa subjektivt tyckande.

Nej, så tycker inte jag.

Min poäng var snarare att det är korkat att gnälla på saker som hör till en viss genre, och som upphovsmannen strävar efter att uppnå.

Exempel på dessa: Distade gitarrer i hårdrock, monotoni i techno.

Musik handlar väl inte alls bara om regler förresten? Så fånigt sagt.

Dela på andra sajter

Nej, så tycker inte jag.

Min poäng var snarare att det är korkat att gnälla på saker som hör till en viss genre, och som upphovsmannen strävar efter att uppnå.

Där slog du huvet på spiken. Håller med.

Dela på andra sajter

Jag tycker inte alls det behövs distade gitarrer i hårdrock eller monotoni i techno. Naturligtvis handlar inte musik om regler, men kan folk inte bara få säga vad de tycker utan att någon åsiktspolis är där och anmärker? Det finns ju faktiskt låtar som skulle kunna passa i fler än en genre om man bara gjorde om arrangemanget lite. Sen är det helt upp till låtens skapare att ta åt sig av kritiken. Var inte så begränsad i dina tankar!

Dela på andra sajter

Jag tycker inte alls det behövs distade gitarrer i hårdrock eller monotoni i techno. Naturligtvis handlar inte musik om regler, men kan folk inte bara få säga vad de tycker utan att någon åsiktspolis är där och anmärker? Det finns ju faktiskt låtar som skulle kunna passa i fler än en genre om man bara gjorde om arrangemanget lite. Sen är det helt upp till låtens skapare att ta åt sig av kritiken. Var inte så begränsad i dina tankar!

Ett tips; läs igenom tråden från början. Tror en del här nästan VILL missuppfatta varandra....! 😛

Dela på andra sajter

Jag tycker inte alls det behövs distade gitarrer i hårdrock eller monotoni i techno.

Nehej du, det är väl bara jag som är begränsad i mina tankar.

Av någon anledning fattar du heller inte, trots att jag är otroligt tydlig (på gränsen till dagisnivå), vad jag menar:

Om jag gör en låt för dansgolvet i genre 'house' (Vi som är begränsade i våra tankar kör ofta med olika begrepp och stilindelningar för att beskriva musik, trots att det självklart är helt förkastligt att kategorisera. Man vill ju vara friiii.) så är det troligt att jag använder mig av en stadig puls - kanske en repetetiv bastrumma.

Jag vill att min bastrumma ska vara ungefär likadan, på samma taktslag, i hela låten, eftersom det av olika anledningar låter bäst så.

Man kan säga att jag efterstävar monotoni, liksom de flesta andra som producerar 'house'.

När sedan forummedlem Rock-Ola lyssnar på låten och fyrar av omdömen som går ut på att han är missnöjd med "den enformiga bastrumman" så har han helt missförstått poängen med min låt, eftersom han inte heller gillar det ljud jag försöker uppnå ('house').

Hans feedback kommer således att handla mer om den sortens musik vi enkla människor dumt nog kategoriserar och kallar 'house' - och mindre om min låt.

Den typen av feedback ger upphovsmannen noll möjligheter att förbättra sin låt,

och det borde den som skriver dylikt begripa.

Det är inte alls svårt egentligen.

Eller?

Dela på andra sajter

Jag tycker inte alls det behövs distade gitarrer i hårdrock eller monotoni i techno.

Ja, och lite snarstucken.

Redigerat av speed-focus
Dela på andra sajter

Ja, och lite snarstucken.

Du har rätt, sorry.

*tar en valium*

Dela på andra sajter

Nej, så tycker inte jag.

Ja men nu låter det ju bara vettigt. Håller helt med.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.